4 din 10 angajaţi folosesc în mod frecvent instrumente de inteligenţă artificială pentru a-şi uşura sarcinile de la job. Ana Călugăru, eJobs.ro: Cei care le utilizează cel mai des lucrează în IT, marketing, comunicare ori traduceri

Autor: Cristina Bellu Postat la 06 iunie 2024 38 afişări

4 din 10 angajaţi folosesc în mod frecvent instrumente de inteligenţă artificială pentru a-şi uşura sarcinile de la job. Ana Călugăru, eJobs.ro: Cei care le utilizează cel mai des lucrează în IT, marketing, comunicare ori traduceri

Instrumentele de inteligenţă artificială precum ChatGPT sau Gemini sunt folosite de aproape 35% dintre angajaţii companiilor locale pentru a-şi uşura sarcinile de la birou, pentru a reduce volumul de muncă sau pentru a obţine rezultate mai rapide, arată cel mai recent sondaj eJobs

Dintre aceştia, 18,8% spun că fac asta zilnic, 13,4% săptămânal, iar 5,7% de câteva ori pe lună. Pentru cei din urmă, utilizarea AI-ului nu s-a transformat într-un obicei, ci mai degrabă într-o soluţie de excepţie la care apelează doar în cazuri punctuale. 13,9% dintre angajaţi spun că rareori folosesc astfel de tool-uri, în timp ce 48,1% nu folosesc deloc.

„În cele mai multe cazuri, cei care le utilizează cel mai des lucrează în domenii precum IT, marketing, comunicare ori traduceri, pe poziţii mid-level sau de specialişti”, spune Ana Călugăru, Head of Communications în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Documentarea şi găsirea de informaţii este principalul motiv pentru care sunt folosite tool-uri precum ChatGPT sau Gemini, motiv invocat de 68,7% dintre respondenţi. 44,4% spun că au nevoie de ajutor în redactarea de emailuri şi mesaje, 34,3% au adăugat şi traducerile pe listă, iar 22,2% spun că le sunt utile pentru generarea de rapoarte şi prezentări.

Întrebaţi care sunt cele mai mari beneficii ale utilizării instrumentelor AI la job, 68,2% au răspuns că îi ajută să salveze timp. 61,5% consideră că le oferă o perspectivă şi idei noi, 32,3% se simt ajutaţi în realizarea task-urilor repetitive, ceea ce le permite să se concentreze mai mult pe partea strategică, iar 42,1% au menţionat şi faptul că, astfel, se simt mai productivi.

La polul opus, în tabăra celor care sunt mai degrabă nemulţumiţi de AI, apar motive precum furnizarea unor informaţii care nu se ridică la nivelul aşteptărilor, faptul că încă nu au încă suficientă încredere în aceste tool-uri, dar şi că nu reuşesc să formuleze interogări suficient de clare astfel încât să le genereze răspunsurile de care au nevoie.

„Deşi există, la nivel general, o preocupare intensă privitoare la siguranţa joburilor în contextul dezvoltării rapide a inteligenţei artificiale, doar 18,4% dintre respondenţi spun că au temeri din acest punct de vedere. 63,5% nu sunt îngrijoraţi de faptul că AI-ul ar putea să-i înlocuiască în viitor, în timp ce 18,1% nu şi-au format încă o părere. Există, în schimb, o aliniere în ceea ce priveşte impactul pe care l-ar putea avea asupra pieţei muncii. Astfel, peste 60% dintre participanţi prevăd că va exista o schimbare a tipurilor de locuri de muncă disponibile. 30% cred că va scădea oferta de joburi disponibile, iar 9,7% estimează că va creşte”, mai spune Ana Călugăru.

Sondajul eJobs.ro a fost realizat în luna mai, pe un eşantion de 800 de respondenţi care, în prezent lucrează.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.