Maria Boldor, partener, Horváth: „Am înţeles de la început ce importantă este echipa şi mi-am asumat la rândul meu rolul de mentor”

Autor: Ioana Matei Postat la 10 mai 2024 46 afişări

Cu o experienţă de 17 ani în cadrul echipei locale şi specializată în proiecte strategice de transformare organizaţională şi operaţională, Maria Boldor s-a alăturat recent celor aproximativ 70 de parteneri ai companiei internaţionale de consultanţă de managment Horváth, contribuind la consolidarea poziţiei companiei atât pe piaţa din România, cât şi la nivel regional şi global. Ce obiective şi-a fixat din acest rol?

Această promovare este un vis împlinit şi o încununare a tuturor iniţiativelor şi proiectelor mele de până acum, atât pe piaţa din România, cât şi la nivel regional şi global”, descrie Maria Boldor numirea sa ca partener în cadrul companiei internaţionale de consultanţă de management Horváth. După o experienţă de 17 ani în cadrul echipei locale, ea s-a alăturat celor circa 70 de parteneri ai grupului cu activitate în Europa, SUA, Orientul Mijlociu şi alte pieţe. În total, Horváth a ales cinci noi parteneri din rândul echipelor internaţionale, iar Maria Boldor a devenit al doilea partener ales din România, după Kurt Weber, cel care conduce echipa de la Bucureşti a Horváth şi este, totodată, prima femeie partener din România şi a patra la nivel de grup. Compania a încheiat anul fiscal 2023-2024 cu o creştere de 13% a vânzărilor, la 306 de milioane de euro, generate în special pe pieţele din Europa de Vest şi de Est, SUA şi Emiratele Arabe Unite, pe fondul creşterii proiectelor de transformare şi digitalizare. În România,  compania este prezentă de 19 ani, ţara noastră fiind o piaţă de bază la nivel de portofoliu, cu potenţial de dezvoltare ca hub regional. Maria Boldor este specializată în proiecte strategice de transformare organizaţională şi operaţională a businessurilor, multe dintre acestea fiind regionale şi internaţionale, precum şi proiecte de transformare digitală. „Eu m-am alăturat echipei acum 17 ani, fiind printre primii angajaţi şi sunt mândră că am contribuit la povestea de succes de până acum, bazată strict pe creştere organică. La acest moment avem peste 35 de consultanţi în România şi am încheiat anul financiar 2023/2024 cu o creştere de două cifre a veniturilor, pe care le vom anunţa oficial în scurt timp”, detaliază Maria Boldor cele mai recente rezultate.

Ea şi-a început cariera în consultanţă  după ce a absolvit în paralel Facultatea de Administrarea Afacerilor în limba germană şi Facultatea de Drept, în poziţia de junior consultant. A descoperit că este atrasă de proiectele de transformare, care aduc o valoare tangibilă pentru clienţi: „Consultanţa este despre oameni şi am reuşit să înţeleg nevoile de business şi ariile de optimizare prin modul meu de comunicare şi inteligenţa mea emoţională. Am pus accent pe seriozitate, integritate, competenţă şi încredere construită în timp, dar şi pe determinarea de a face diferenţa”. Spune că în primii ani a învăţat foarte multe lucruri practice şi a fost motivată de oportunitatea de a lucra cu o varietate de clienţi şi industrii, ceea ce i-a oferit mereu provocări noi şi ocazii de a dezvolta soluţii inovatoare: „Prin fiecare proiect de consultanţă am contribuit la succesul clienţilor mei, ceea ce reprezintă o mare satisfacţie profesională şi o dovadă de încredere”. De asemenea, consideră că a avut şansa să aibă alături mentori care au susţinut-o şi au crezut în ea, oferindu-i în mod constant feedback şi sfaturi utile: „Am înţeles de la început ce importantă este echipa şi mi-am asumat la rândul meu rolul de mentor. Sunt mândră de cei 16 consultanţi din echipa mea, alături de care am creat un mediu în care fiecare să-şi poată atinge potenţialul. Fiind o fire ambiţioasă, mi-am asumat diferite responsabilităţi şi am dorit întotdeauna să învăţ şi să ies din zona de confort, pentru că doar astfel am putut progresa şi mi-am îndeplinit visul de a deveni partener înainte de împlinirea vârstei de 40 de ani”.  Din rolul actual, spune că şi-a propus două obiective: dezvoltarea businessului pe piaţa din România şi la nivel regional, precum şi dezvoltarea echipei de consultanţi. „Ne dorim să creştem şi mai mult baza de clienţi, care ne solicită serviciile de consultanţă în management, în special pe teme de strategie, transformare organizaţională, operaţională şi digitală, sustenabilitate şi profitabilitate”, descrie ea ţintele pe care şi le-a fixat din această poziţie.

 

Un domeniu în care niciun proiect nu seamănă cu altul. În ceea ce priveşte piaţa consultanţei de management, pe care şi-a construit cariera, Maria Boldor îl descrie ca fiind un domeniu dinamic, ce i-a oferit şansa să descopere o varietate de teme strategice cu care se confruntă conducerea companiilor. „Trăsătura distinctivă a Horváth este susţinerea clienţilor atât în etapa de concept, cât şi în implementarea proiectelor, inclusiv managementul schimbării şi trainingul angajaţilor. Niciun proiect nu se aseamănă cu altul, chiar dacă ne referim la aceeaşi industrie sau tematică, deoarece obiectivele şi aşteptările sunt specifice, punctul de pornire este diferit, cultura organizaţională este unică în fiecare companie. Aceste aspecte mi-au permis să dezvolt şi să testez metodologii şi soluţii în practică, în cadrul proiectelor locale şi internaţionale, construind astfel bune practici”, îşi detaliază activităţile Maria Boldor. Proiectele pe care le coordonează sunt cele de transformare organizaţională, operaţională şi digitală: „Sunt de altfel şi cele mai complexe proiecte, cu schimbări majore pe multiple paliere, dar în acelaşi timp am satisfacţia să observ că toate conceptele, recomandările şi măsurile definite sunt aplicate în activitatea zilnică a clienţilor noştri”.  De-a lungul timpului, mai ales pe parcursul carierei sale, interacţiunea şi comunicarea cu clientul au devenit cruciale, majoritatea proiectelor de consultanţă fiind livrate la sediul clienţilor noştri. „Pandemia ne-a dovedit că munca hibridă este posibilă şi chiar de succes. Îmi amintesc prima zi de lockdown, când eram la sediul unui client în Croaţia şi a trebuit să derulăm un workshop de 6 ore pe Microsoft Teams, eu fiind în camera de hotel.” În acest context postpandemic, consideră că munca pe proiecte a devenit mai eficientă, la fel şi colaborarea, în special prin reducerea timpului petrecut în călătorii sau trafic: „Cu toate acestea, cred cu tărie că interacţiunea în persoană este esenţială în domeniul nostru. În această perioadă am testat câteva modele de lucru hibrid, dar în final suntem flexibili şi ne adaptăm cerinţelor clienţilor noştri”. 

În ceea ce priveşte provocările actuale cu care se confruntă lumea businessului, Maria Boldor observă că pe agenda de management se află şapte preocupări principale:  (1) îmbunătăţirea sustenabilă a lichidităţii; (2) optimizarea structurii de cost şi profit; (3) reorganizarea structurilor organizaţionale şi a proceselor de business; (4) realinierea strategiei şi a modelului de business; (5) îmbunătăţirea performanţei financiare şi managementul riscurilor; (6)  atragerea şi retenţia angajaţilor; şi nu în ultimul rând (7) rezistenţa angajaţilor la schimbare. „Aceste provocări pot fi transformate în oportunităţi printr-o abordare structurată şi consistentă, pornind de la obiectivele strategice ale companiei şi punând accent pe beneficiile pe termen mediu şi lung”, crede ea. Tema retenţiei de personal şi în general lupta pentru talente este o provocare majoră pentru companiile din România, alături de temele de transformare digitală. „Rolul departamentului de resurse umane a evoluat major în ultimii ani spre conceptul de oameni şi cultură organizaţională, punându-se accent de exemplu pe brandul de angajator, strategii de retenţie, programe de dezvoltare a angajaţilor (inclusiv upskill şi reskill), modele de lucru flexibile, programe de stimulare a performanţei individuale şi la nivel de echipă”, observă ea. Iar în ceea ce priveşte tema transformării digitale, ea consideră că, deşi multe companii încep această călătorie din perspectivă IT, în realitate, această transformare trebuie să satisfacă nevoile de business şi să îndeplinească obiectivele strategice asumate. „Recomand clienţilor mei ca prim pas o abordare holistică şi analitică, pornind de la definirea şi prioritizarea ariilor de îmbunătăţire, stabilirea aşteptărilor şi cerinţelor specifice, inclusiv analiza costurilor şi a beneficiilor, înainte de a lua decizia privind implementarea unui anumit sistem sau a unei tehnologii.”    

4 întrebări şi răspunsuri din interviul cu Maria Boldor, partener, Horváth

1. Ce calităţi consideraţi că sunt esenţiale pentru a fi un lider eficient în domeniul consultanţei de management?

Aş puncta şapte calităţi care fac diferenţa:

Ÿ Gândirea strategică sau capacitatea de a înţelege imaginea de ansamblu (big picture) pentru a defini măsuri concrete pentru atingerea obiectivelor;

Ÿ Abilitatea de a analiza şi rezolva probleme complexe;

Ÿ Stabilirea şi menţinerea relaţiilor de încredere cu clienţii, bazate pe competenţă şi credibilitate;

Ÿ Comunicarea eficace cu clienţii şi echipa de consultanţi;

Ÿ Adaptabilitatea este crucială într-un mediu de lucru dinamic şi plin de schimbări;

Ÿ Managementul echipei de consultanţi, cu accent pe retenţie şi motivare;

Ÿ Dezvoltarea continuă a expertizei relevante pentru a oferi cele mai actuale soluţii.

2. Care credeţi că sunt cele mai mari provocări în rolul de lider şi cum le abordaţi pentru a obţine succes în cadrul echipei dvs.?

Sunt o fire idealistă şi consider că prin dialog, flexibilitate, răbdare şi perseverenţă, dar şi prin existenţa unor obiective comune, toate provocările pot fi transformate în oportunităţi. Nu mă feresc să spun că am învăţat foarte mult din greşeli şi susţin rundele de feedback de 360°. Sunt de părere că un lider trebuie să fie un exemplu pentru echipa sa, dând dovadă de entuziasm, dedicare şi atitudine pozitivă pentru a-i inspira şi motiva pe ceilalţi. Promovez ideea de responsabilizare şi încurajare a consultanţilor să preia iniţiativa, având totodată libertatea de a decide şi de a-şi asuma implicaţiile.  

3. Ce sfaturi aveţi pentru tinerii care se îndreaptă către acest domeniu şi doresc să îşi dezvolte o carieră de succes?

Le recomand să fie curajoşi, curioşi, să-şi descopere pasiunile, să-şi seteze obiective ambiţioase şi să muncească din greu pentru a le îndeplini. Este important să nu repete aceleaşi greşeli şi să urmărească întotdeauna să se îmbunătăţească.

4. Cum credeţi că poate contribui transformarea digitală şi utilizarea inteligenţei artificiale la dezvoltarea şi eficientizarea businessurilor în prezent?

Aceste două megatrenduri influenţează major modul în care sunt gestionate companiile, dar oferă şi numeroase oportunităţi de eficientizare operaţională. Trăim într-o lume a schimbărilor continue şi le recomand clienţilor mei să se concentreze pe adaptabilitate, pragmatism, rezilienţă şi scenarii strategice.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.