Monica Ion, fondatoare şi proprietar, Inspired Life: „Minimalismul, conectarea şi explorarea sunt regulile obligatorii în afaceri şi în hobby”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 18 ianuarie 2024 1761 afişări

Călătoriile nu sunt doar un hobby, ci un mod de viaţă pentru Monica Ion, care este o antreprenoare neobişnuită. Lucrează din orice parte a planetei, având peste 500 de clienţi antreprenori de pe trei continente, doar în ultimii patru ani. Firma pe care a fondat-o în 2021, Inspired Life, a ajuns la o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro în 2023 şi o echipă formată din 20 de membri. Businessul său a fost dezvoltat în sfera serviciilor de programe transformaţionale de mindset, iar în ultimul an şi jumătate, spune antreprenoarea, a implementat sistem de management delegativ al lui Alain Cardon, „un sistemul de conducere bazat pe o echipă de management şi am delegat foarte mult din activităţile de grup pe care le-am făcut ca să putem să creştem exponenţial şi ajungem la mai mulţi oameni”.

Antreprenoarea a plecat din România în 2017, a locuit doi ani şi jumătate în sudul Spaniei, trei ani la Londra, iar în 2022 a pornit într-o călătorie în jurul lumii – ceea ce înseamnă, practic, că locuieşte anumite perioade de timp în diverse locuri. Până acum a bifat Miami, Caraibe, Republica Dominicană, Ibiza, Dubai, apoi SUA. „Ne-am întors (ea şi soţul său – n.red.) în SUA, în Austin, ca să trăim visul american şi am participat la un eveniment de networking pentru antreprenori la Cabo, în Mexic. Am ajuns şi în Colorado pentru un curs despre bani şi prosperitate financiară”. Aventura a continuat apoi; când a răspuns la întrebările BUSINESS Magazin era pe un vas de croazieră în Antarctica.

Ce hobby aveţi şi cât timp îi dedicaţi? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Pot să spun că e un hobby, dar mai mult un stil de viaţă: călătoriile. De mică mi-am dorit să călătoresc, din dorinţa profundă de a descoperi locuri şi lucruri necunoscute.

Tata obişnuia să se uite absorbit la emisiunea Teleenciclopedia şi mai apoi la filme documentare. Cred că de acolo a venit dorinţa mea de explorare. De mică, mă vedeam în America lui Winnetou sau în Africa lui Indiana Jones.

O parte din mine a ştiut intotdeauna că voi pleca din România, dar nu mi-am imaginat că voi ajunge chiar la capătul lumii în Ushuaia sau chiar în Antarctica. Mai mult, nu mi-am imaginat că acest fel de a trăi va fi un stil de viaţă.

După ce s-a născut fiica mea Elena, şi a devenit mai uşor să călătorim, aproape fiecare final de săptămână îl petreceam în afara Clujului. Uneori îi luam şi pe părinţii mei, alteori pe sora mea, şi mergeam în locuri necunoscute, pe drumuri forestiere, doar din dorinţa de explorare şi descoperire.

După ce Elena a devenit studentă la Londra, am decis că este timpul pentru călătoria noastră în jurul lumii. Iniţial, am planificat doi ani de călătorie în jurul lumii, apoi am prelungit cu încă un an. Iar acum, când scriu aceste rânduri, sunt conştientă de faptul că va fi foarte greu să ne stabilim şi să stăm într-un singur loc. Cel mai probabil vom avea două sau trei locuri între care ne vom împărţi timpul.


„Ar fi trei reguli aplicabile în hobby şi în afaceri, pe care le consider importante şi care sunt foarte legate una de alta. Una este curiozitatea, dorinţa de a vedea ce este cu adevărat acolo, să înţelegi dincolo de ce se vede. A doua regulă este învăţarea continuă. Iar a treia regulă aplicabilă şi în hobby şi în afaceri este că TU îţi creezi propria ta realitate cu mintea ta.“

Monica Ion, fondator şi proprietar, Inspired Life


Ce corespondenţe există între acest hobby şi afaceri?

A. Minimalismul – esenţa

B. Explorarea

C. Conectarea cu locul şi oamenii

Văd trei corespondenţe foarte importante când vorbim despre călătorii, iar când vine vorba de o călătorie în jurul lumii, minimalismul este necesar. Adică să ai la tine exact ce îţi trebuie şi numai atât. Altfel îţi încarci existenţa cu foarte multe lucruri inutile, aşa că să ştii care sunt lucrurile esenţiale, este foarte important când vine vorba de călătorii.

Acelaşi principiu îl aplic şi în lucrul cu clienţii, pentru că în sistemul pe care l-am creat, acţionez asupra cauzei cauzelor. În momentul în care lucrez cu un client, atât în procesele individuale, cât şi în procesele de grup pe care le-am creat, acţionez asupra cauzei cauzelor.

Adică acţionez asupra acelui element din structura, din experienţele unei persoane şi asupra percepţiei, a acelor evenimente care aduc cea mai mare schimbare, raportat la obiectivul pe care persoana respectivă îl are. Pentru că mergem să lucrăm direct asupra cauzei cauzelor, tocmai asta determină rezultatele pe care le avem cu clienţii nostri.

Această acţionare asupra cauzei cauzelor, o consider tot o modalitate de lucru minimalistă. Adică lucrăm folosind procese care ne duc la rezultate, prin faptul că scoatem cea mai mare rădăcină, cu cu care ies şi alte rădăcini mai mici.

A doua corespondenţă între hobby şi afaceri, este pasiunea mea pentru explorare. Când vorbesc de explorare, mă refer la curiozitatea cu care privesc orice fel de lucru nou cu care mă întâlnesc, din dorinţa profundă de a înţelege cum funcţionează sistemul respectiv.

Când merg într-o ţară nouă, identific fractalul după care funcţionează ţara respectivă din momentul în care cobor în aeroport, până ajung să văd ce fel de magazine sunt, cum sunt îmbrăcaţi oamenii şi locurile în care trăiesc. Şi aici, vorbim despre viaţa reală, nu despre staţiuni turistice care, sunt de fapt bule izolate în viaţa reală.

La fel şi atunci când explorez o persoană şi vreau să înţeleg felul în care funcţionează ea, bazat pe percepţiile, convingerile, experienţele şi modelele pe care le-a avut, felul în care şi-a structurat relaţiile de acasă, în relaţie cu care s-a format şi fac asta prin a le prelua modelul respectiv sau prin a fi în opoziţie cu acesta.

Şi dacă ar fi să mă leg de ce spuneam despre minimalism, de a acţiona asupra esenţei, şi explorarea, în fapt, se reduce la o structură interconectată de modalităţi de operare.

Şi aici vorbim despre gânduri, emoţii şi comportamente, care toate sunt interconectate, iar dacă le înţelegi, e foarte uşor să schimbi un sistem. Vorbim aici despre felul în care funcţionează mintea umană, dar şi despre felul în care funcţionează o comunitate de exemplu, cu menţiunea că, pentru mine, în munca mea, focusul meu este pe individ.

Al treilea punct în care există o corespondenţă între hobby şi afaceri este conectarea cu locul şi cu oamenii. Cred că unul din principiile muncii mele este că îmi iubesc în mod natural clienţii şi când spun asta, mă refer exact la a-l lua pe om aşa cum este şi a înţelege cum, în sistemul lui de percepţii, emoţii, acţiuni şi convingeri, el şi-a creat un sistem perfect echilibrat pentru felul în care este. Dacă aş judeca acest sistem, nu aş avea posibilitatea să îl înţeleg şi să îl susţin în transformarea sa.

La fel este şi în relaţia cu locurile pe care le explorez. Mă duc într-un loc nou, în care nu cunosc nimic. Sigur că fac un pic de documentare asupra locului, să ştiu un minim de lucruri necesare înainte să mergem în locul respectiv, dar mă duc acolo fără să cunosc pe nimeni, fără să ştiu ceva anume despre locul acela. Când spun că fac un minim de documentare, mă refer la aspecte practice de zi cu zi cum ar fi de unde ne luăm pâinea, cum arată apartamentul pe care l-am închiriat, cât de aproape sau cât de departe sunt magazinele. Mă uit cu foarte mare curiozitate la felul în care sunt îmbrăcaţi oamenii, cum se poartă, obiceiurile lor, ce mănâncă, ce se găseşte în magazine, cât de multe sunt de un anumit fel, raportat la frecvenţa cu care ele se regăsesc în Europa, America de Sud sau America de Nord.

De exemplu, în America de Sud, sunt extrem de multe magazine de dulciuri, cofetării, patiserii. Extrem de multe. Între două străzi, e imposibil să nu găseşti cel puţin unul, dacă nu două magazine de genul acesta. Însă de exemplu în Argentina nu sunt localuri pentru jocuri de noroc. Nu ştiu dacă sunt interzise, în schimb sunt destul de multe loterii, mult mai multe decât am văzut oriunde altundeva în lume.

Şi atunci aceste lucruri îmi spun câte ceva despre felul în care funcţionează societatea de acolo şi mă conectez cu locul şi oamenii. Îmi cumpăr lucruri de la magazinele locale, exact aşa cum îşi cumpără locuitorii de acolo, mă duc la restaurante locale, nu mă duc doar în locuri superturistice, ca să pot înţelege cum e viaţa acolo. Stau într-un apartament dintr-un cartier în care locuiesc oameni în mod curent. Stăm în cartiere frumoase, dar nu mergem în bule de genul staţiunilor turistice sau hotelurilor de lux, pentru că atunci nu mă pot conecta cu locul şi oamenii. Îmi iau cafea de la cafenelele lor, iau produse de patiserie de la cofetăriile de la care cumpără şi localnicii. Cu cât mai simplu şi cu cât mai autentic locul, cu atât mai bine.

Este practicarea unui hobby benefică pentru relaţiile de afaceri / pentru afacere?

Da, cu certitudine. Primul beneficiu este că, de când am început noua mea meserie, de expert în remodelarea creierului, prin contextul pe care ni l-am creat, mi-am început munca online. Şi a fost un shift mare, pentru că până atunci, munca pe care o aveam era de la birou, iar momentul în care am plecat din ţară, a corespuns cu momentul în care am început şi munca mea de expert în remodelarea creierului şi a pornit din start online.

Iar beneficiul major pentru afacere este faptul că există flexibilitatea mentală de a lucra de la distanţă. Asta înseamnă că şi colegii mei fac la fel, clienţii fac la fel şi cumva normalul nostru a fost de a lucra de la distanţă, obişnuindu-ne cu spaţiul de întâlnire în lumea virtuală. Şi asta e un mare ajutor pentru că, în felul acesta nu există limite.

Un alt beneficiu important este legat de faptul că impactul pe care putem să-l avem este fără limită în timp şi spaţiu. Putem să lucrăm şi să comunicăm pe orice fus orar şi din orice loc din lumea acesta. În felul acesta, avem clienţi din toata lumea. De pe continentul nord - american şi sud-american, din Europa, Africa sau chiar din zone ale Asiei, însă nu am ajuns încă până în Asia îndepărtată.

Ce beneficii are hobby-ul pentru dvs.?

Găsesc câteva beneficii majore. Primul beneficiu este faptul că am plecat a ajutat-o pe Elena (fiinca sa – n.red.) să fie independentă, să se maturizeze şi să se descurce singură. Acesta este pentru mine un sentiment foarte împlinitor, pentru că ştiu că ea se descurcă.

Al doilea beneficiu major pe care mi l-a adus hobby-ul de a călători este în relaţia de cuplu, pentru că am fost nevoiţi să trecem prin experienţe diferite, să ne adaptăm, ca atare suntem mai flexibili unul faţă de celălalt, pentru că de fiecare dată când mergem într-un loc nou, ne adaptăm locului respectiv, de la magazinele la care ne facem cumpărăturile, la cum ne organizăm în spaţiul pe care l-am închiriat, până la activităţile pe care le facem în locaţiile noi. Aşa că eu cred că faţă de multe alte cupluri avem o flexibilitate mai mare unul cu celălalt şi un grad mai mare de adaptare, atât în cuplu, cât şi la mediul extern, pentru că acesta este stilul nostru de viaţă.

Al treilea beneficiu major este că businessul este mai independent în felul acesta.

Am fost şi motivată şi nevoită să implementez un sistem de lucru bazat pe metodologia proceselor delegative, creată de Alain Cardon, în care să existe o echipă de management care să răspundă practic de bunul mers al businessului pentru ca businessul să fie independent de mine. Dacă e să fiu complet sinceră, este şi o parte de dorinţă de îmbunătăţire aici, pentru că încă mai sunt lucruri care sunt legate de mine şi pe care, în timp, doresc să le schimb. Al patrulea beneficiu major este că odată cu aceste experienţe, eu devin mai mult. Am spus mai devreme că unul dintre principiile cele mai importante cu care operez este lipsa de judecată şi să îi văd pe clienţi aşa cum sunt.

E foarte diferit să te gândeşti la locul acesta în timp ce ai rădăcini într-un singur loc şi să te gândeşti la glob ca fiind teritoriul tău de acţiune. În schimb, când stai trei luni aici, trei luni acolo, pe diverse continente, vei vedea că tot ceea ce vezi în ceilalţi, ai şi tu în tine.

Probabil că nu ţi-ai imaginat vreodată cum ar fi să stai în cele mai frumoase locuri din Statele Unite şi să vezi că ai tot ce îţi trebuie ca să poţi să trăieşti, să supravieţuieşti şi să faci o treabă excelentă acolo. Până când nu ajungi acolo, este doar o ipoteză în mintea ta, dar odată ce ai aceste experienţe, capeţi această certitudine legată de capacitatea ta de a avea un impact global. Şi pentru că clienţii mei sunt în zona asta, simt că realmente pot să contribui la existenţa lor, prin faptul că avem aceste călătorii în jurul lumii ca stil de viaţă şi că, din start, văd în clienţii mei capacitatea lor de a avea impact global.

Al cincilea beneficiu este că mă consider privilegiată. Consider că avem un stil de viaţă care, da, a fost o alegere, dar în acelaşi timp, din diverse motive nu toată lumea îl va alege şi nu tuturor li se potriveşte un astfel de stil de viaţă.

Consider o binecuvântare extraordinară să pot să cunosc lumea în felul acesta şi unul din marile beneficii pe care le aduce acest stil de viaţă este că practic recunoştinţa în fiecare zi. Astăzi sunt pe unul dintre cele mai exclusiviste vase de croazieră din lume, unde nu ai acces aşa, pur şi simplu. Şi sunt recunoscătoare pentru asta.

Monica Iona absolvit facultatea de Sociologie la Universitatea Babes Bolyai, cu specializare în socio-psiho-pedagogie, iar apoi, a urmat un lung şir de formări.


Dar mâine pot să stau într-un apartament în Buenos Aires, într-un cartier normal, în care locuiesc oameni de rând, iar când mă duc în magazine văd opţiunile pe care le aveam noi în România în timpul comunismului. Adică foarte puţine opţiuni sau produse pe care să le poţi cumpăra.

Şi al şaselea beneficiu este că există o flexibilitate cultivată în aceste experienţe.

În funcţie de ţările în care suntem, eu şi soţul meu, pur şi simplu nu avem nicio emoţie în a lua un taxi care este vai de capul lui şi mizerabil pe dinăuntru, pentru că e singura opţiune pe care o avem, şi a cobori din acel taxi şi a intra într-un hotel de cinci stele. Nu avem o teamă de a trăi oricare din aceste experienţe, fie ea plăcută sau mai puţin plăcută. Şi poate tocmai de asta un beneficiu major este că vorbesc cu oameni care trăiesc în locurile respective, le înţeleg mentalitatea şi prin asta cresc.

Există reguli aplicabile în hobby şi în afaceri? Dacă da, care?

Ar fi trei reguli aplicabile în hobby şi în afaceri, pe care le consider importante şi care sunt foarte legate una de alta.

Una este curiozitatea, dorinţa de a vedea ce este cu adevărat acolo, să înţelegi dincolo de ce se vede. A doua regulă este învăţarea continuă şi cum spuneam, cele două sunt legate. Curiozitatea mai degrabă are legătură cu explorarea directă a lucrurilor, iar învăţarea, creşterea, are legătură cu a citi o carte, a urma un curs, a te dezvolta şi a lucra în profunzime cu tine. Practic, din fiecare experienţă pe care o avem, noi devenim mai mult, prin faptul că am experimentat, am învăţat, dar ne-am şi documentat asupra ţării respective ca să înţelegem sistemul după care funcţionează.

Iar a treia regulă aplicabilă şi în hobby şi în afaceri este că TU îţi creezi propria ta realitate cu mintea ta. Mintea ta este singura care stabileşte limitele legat de ce este şi nu este posibil pentru tine. Când vine vorba de călătorii, a trebuit să îmi accesez partea aceea de metalitate, de gândire fără limite, ca să am această experienţă pe vasul pe care suntem acum în Antarctica, la nivelul persoanelor cu care suntem acum, şi aici vorbesc despre unii dintre cei mai importanţi şi bogaţi oameni de pe această planetă.

Care sunt regulile obligatorii în hobby şi afaceri?

Aici ar fi trei aspecte la care am făcut referire mai sus, unul dintre ele este minimalismul, esenţa. Adică să ştii care este acea cauză a cauzelor asupra căreia să acţionezi ca să poţi să obţii o schimbare şi să ai impact. Eu aleg minimalismul ca stil de viaţă şi îmi dau seama că nu este ceva ce se potriveşte tuturor. E doar o alegere, un stil de viaţă care acum corespunde felului în care vreau să îmi experimentez viaţa. S-ar putea ca peste 10 ani lucrurile să arate altfel, dar cred că de fiecare dată este esenţial să poţi să distingi între ce este cu adevărat important şi restul lucrurilor.

Al doilea aspect este conectarea, atât cu oamenii din locurile pe care le vedem, cât şi cu clienţii noştri. Prima conectare este în esenţă cu tine însuţi. Iar această conectare este despre a înţelege cine eşti cu adevărat, la nivel profund, şi care sunt lucrurile care sunt aliniate cu tine. De aici, din această conectare cu tine insuţi, poţi să faci mai departe lucrurile în relaţie cu ceilalţi, insă prima dată e important să te conectezi cu tine. Şi când vorbesc despre conectarea cu alţii, aici includ atât oamenii, cât şi locurile în care eşti sau suntem, energia locului, înţelegerea sistemului respectiv şi conectarea cu natura. Şi al treilea aspect este explorarea, adică curiozitatea de a vedea ce este acolo, ce este frumos, ce este genial atât în locurile pe care le vedem, cât şi în oamenii cu care lucrăm, adică clienţii noştri. Acest lucru este foarte mult legat de adaptare, pentru că adaptarea înseamnă să poţi să iei informaţii din afară, să le procesezi şi să poţi să le integrezi în calea pe care mergi tu în mod natural, să le vezi că sunt pe calea ta. Şi la fel cum este explorarea care nu se termină niciodată, şi învăţarea este tot ca o formă de explorare. Învăţarea este foarte importantă pentru mine. Este foarte mult legată de curiozitatea explorării şi înţelegerii a ceea ce este în afară, iar acest lucru mă ajută să creez, să mă dezvolt atât prin experienţele în sine, cât şi prin a învăţa, a explora alte modalităţi de a fi. Dar poate că cea mai importantă regulă este că fiecare are dreptul la propriile lui experienţe şi are dreptul divin şi libertatea să facă lucrurile care îi aduc împlinire. Acest lucru e valabil şi în relaţii şi în afaceri şi în practicarea hobby-ului sau a stilului de viaţă ales.

Ce tip de sport / hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Când vine vorba de sport, am încercat tot felul de nebunii. Totuşi nu am încercat de exemplu bungee jumping şi nici săritul din avion cu paraşuta sau alte sporturi extreme, dar cu toate astea nu aş putea spune că nu o voi face vreodată.

Însă când vine vorba de ce nu aş practica niciodată ar fi colecţionarea de lucruri, oricare ar fi ele. Poate aş colecţiona lucruri foarte mici şi scumpe, cum ar fi, de exemplu, pietrele preţioase. Lucruri pe care nu putem să le luăm cu noi, nu mă văd colecţionând. Pentru că nu se potriveşte cu stilul nostru de viaţă, nici cu cel minimalist, nici cu cel superadaptabil. Aşa că nu mă văd colecţionând lucruri cum ar fi timbre, cutii de bere, postere şi aşa mai departe. Nu mă văd colecţionând nici artă, pentru că nu se potriveşte cu stilul nostru de viaţă de acum, care este foarte flexibil, adaptabil şi light.   

CARTE DE VIZITĂ MONICA ION

În cei peste 16 ani de antreprenoriat, a realizat peste 14.500 de ore de coaching 1 la 1, cu mai multe de 1.850 de clienţi

12 programe de grup cu peste 40.000 de ore acumulate pe lucrul cu clienţii

A lucrat cu peste 500 antreprenori de pe trei continente, doar în ultimii 4 ani

Are şapte certificări internaţionale

• 2021 - prezent fondatoare şi owner la Inspired Life

• 2016 - 2021 Expert în remodelarea creierului

• 1999 - 2016 fondatoare şi partener la o companie de recrutare de personal

PREFERINŢE:

CUVÂNT: Explorare şi conectare

CARTE: Micul prinţ

TIP DE VACANŢĂ: În natură

DESTINAŢIE DE VACANŢĂ: Ushuaia

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.