Povestea lui Steve Jobs: geniu sau tiran?
Numit anul trecut directorul deceniului de catre revista Fortune, Steve Jobs este cunoscut ca fiind o persoana carismatica si prietenoasa. Ce se ascunde insa in spatele acestei masti?
Ca in multe alte companii care au sediul in Silicon Valley, si in cadrul Apple, locurile de parcare sunt aceleasi pentru sefi si angajati, nu se fac diferente. Spre exemplu, chiar daca esti vice-presedinte si conduci un Porsche, dar ajungi la birou dupa ora zece dimineata, trebuie sa fii pregatit sa colinzi toata parcarea pentru a gasi un loc.
In acea parcare insa, se afla un Mercedes care nu are nevoie sa caute prea mult, si ii apartine lui Steve Jobs, co-fondatorul si CEO-ul Apple. Si daca nu gaseste rapid un loc pentru a-si parca masina atunci cand este grabit acesta merge in fata sediului companiei si parcheza in locurile pentru handicapati, cateodata ocupand chiar doua locuri, scrie Wired. Acest lucru a devenit cunoscut in cadrul companiei si de multe ori angajtii ii pun biletele pe parbriz pe care scrie "parcheaza in alta parte". In plus, acestia au transformat simbolul mic al scaunului cu rotile care se gaseste pe indicatorul din fata locului de parcare intr-un Mercedes. Atitudinea inventiva a lui Steve Jobs in a gasi un loc de parcare este asemanatoare cu cea din business: pentru el regulile de baza nu se aplica.
In momentul in care acesta a preluat conducerea Apple, in 1997, compania abia se mai tinea pe picioare, in prezent insa, are un capital de 105 miliarde de dolari, plasandu-se in fata Dell si in spatele Intel, potrivit Wired. iPod-ul conduce 70% din piata de mp3 playere si din magazinul de muzica Apple au fost descarcate pana acum peste patru miliarde de cantece, in timp ce iPhone-ul revolutioneaza intreaga industrie Wireless.
Este greu de vazut cum aceste lucruri s-ar fi intamplat daca Apple s-ar fi conformat cu filozofiile standard de la Silicon Valley, spun analistii de pe piata, care considera ca Apple creaza produsele dupa niste tipare vechi: incuie usile si nu mai spune nimic pana produsul este perfect si gata pentru a putea fi lansat. "Si toate acestea se datoreaza lui Steve Jobs care este un manager foarte atent, din toate punctele de vedere" a spus Cordell Ratzlaff, managerul care creaza interfata OS X in cadrul Apple. "Nu scapa niciun produs fara sa fie analizat cu minutiozitate de catre acesta, verifica tot, pana la nivelul pixelilor".
In ce priveste modul in care se comporta cu angajatii, Jobs este cunoscut ca fiind incapatanat si foarte dur. "Chiar si cel mai favorizat angajat ar putea sa ajunga sa primeasca o multime de reprosuri din partea lui", a spus Edward Eigerman, un inginer din cadrul companiei, intr-un interviu realizat de Wired. "Mai mult decat in oricare alta parte unde am lucrat inainte aici imi este frica sa nu fiu concediat", a completat acesta. Insa cu toate acestea angajatii lui Jobs ii raman devotati. Asta pentru ca autarhia acestuia este balansata de farmecul sau personal. Andy Heartzfeld, cel care a creat originalul Macintosh OS, a spus ca Jobs l-a batut la cap cu o "staruinta mesianica".
"Si pentru a primi acceptul lui Jobs pentru un lucru, angajatii din cadrul Apple lucreaza din greu pentru a-i face pe plac", a afirmat acesta. Pe de alta parte, Ratzlaff, care a lucrat aproape de Jobs aproximativ 18 luni spune ca Jobs are abilitatea de a scoate tot ce e mai bun din om. " Am invatat o multime de lucruri de la el", a adaugat acesta.
Ceea ce nu le place insa angajatilor este faptul ca trebuie sa tina toate lucrurile in secret. Cateodata secretismul companiei Apple se apropie de paranoia, a spus un analist de pe piata. Este interzis sa vorbesti atunci cand pleci de la birou, sau sa spui familiei la ce lucrezi. Spre exemplu, Phill Schiller directorul de marketing Apple a sous revistei Fortune ca nu poate sa-I spuna fiului sau data la care se va lansa noul iPod. Cateodata nici angajatii companiei nu stiu la ce se lucreaza. Iar in ce priveste relatia cu presa, Jobs nu vorbeste decat cu un grup restras de jurnalisti, si doar atunci cand considera el ca este necesar.
Aceasta strategie bazata pe tacere impusa de Jobs insa are si riscuri- in mod special In timpul lansarii produselor , cand caracteristicile produselor nu sunt in conformitate cu asteptarile publicului. Cu toate astea tactica Apple are un succes rasunator. Pana acum, nicio alta companie nu a mai oferit clientilor ceea ce vroiau, inainte sa stie ce isi doresc. Si fara indoiala, totul se datoreaza viziunii creative a lui Steve Jobs si a conducerii sale.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro