Povestea unei tinere care a transformat simplul scris de mână într-o afacere. Cum a reuşit ea să îşi pornească afacerea cu doar 5.000 de lei
Dragostea pentru scrisul de mână. De acolo a început totul pentru Maria Munteanu. A dobândit-o încă de când i-a fost pus pentru prima dată stiloul în mână, însă a transformat-o în business în urmă cu trei ani, când şi-a cumpărat un caiet pentru studiu individual. Şi a început să-şi scrie singură povestea, căreia i-a dat titlul Mariart Calligraphy.
A studiat pe cont propriu, apoi a caligrafiat primul tablou pentru o prietenă, care o rugase să-i facă un cadou pentru naşi. Primei comenzi i-au urmat altele şi aşa a ajuns şi la o clientelă din afara cercului ei de prieteni. Peste câteva luni, mai exact în decembrie 2020, chiar în ajunul Crăciunului, înfiinţa firma, după ce alesese numele destul de spontan, cu ajutorul logodnicului ei, George, care îi este în continuare ajutor în gestionarea afacerii. „Întâmplător sau nu, majoritatea evenimentelor notabile ale businessului s-au întâmplat în jurul sărbătorilor.
Fie că a fost vorba de colaborări, investiţii sau importuri. Iniţial, firma s-a bazat pe producţia de cadouri handmade, iar un an mai târziu, am adăugat în magazinul online şi o zonă dedicată artiştilor, de unde aceştia îşi pot achiziţiona materialele necesare pentru arta lor”, povesteşte Maria Munteanu. De profesie este inginer şi lucrează în domeniul siguranţei alimentare din 2019, iar businessul a fost de la început o activitate de care s-a ocupat în paralel. La fel cum face şi la job, unde se ocupă de tot ce presupune siguranţa unui produs alimentar – aprovizionare, import, producţie, etichetare, legalitate, comunicarea cu clientul în cazul unei neconformităţi, chestiuni legate de mediu şi multe altele – şi în Mariart este implicată de la început până la sfârşit în toate etapele.
Maria se ocupă singură de toate, neavând angajaţi în acest moment. A început cu o investiţie de 5.000 de lei pentru rame, hârtii, imprimantă, materiale de ambalat, peniţe, instrumente de scris şi cerneluri. Ulterior, au apărut alte nevoi de investiţii, pentru crearea site-ului, logo şi alte materiale care să asigure vizibilitatea brandului. „În momentul în care am deschis magazinul online cu materiale pentru artişti am făcut o investiţie suplimentară de 2.500 lei. Am testat potenţialul pieţei, puterea de cumpărare şi am obţinut un feedback foarte bun de la clienţi. Ultima investiţie, de 15.000 lei, a fost anul acesta şi ne-a permis să aducem un brand de cerneală recunoscut la nivel global, Dr. Ph. Martin’s, dar şi să formăm un stoc variat şi destul de consistent de produse pentru creatori.”
Toată magia caligrafică se întâmplă chiar în garsoniera în care Maria locuieşte şi unde spune că şi-a organizat foarte bine spaţiul de lucru. De pildă, balconul este integral folosit ca depozit de ambalaje. Desigur, visează la un spaţiu propriu în viitor, un showroom cu produse pentru artişti, unde să aibă loc şi ateliere de turnat sigilii de ceară şi ateliere pentru caligrafie. „Vânzarea are loc pe teritoriul României, local, dar există cerere şi din partea clienţilor de peste hotare.” Cu un portofoliu mixt, Maria Munteanu a ajuns în 2022 la o cifră de afaceri de 24.000 de lei, cele mai importante proiecte fiind colaborările corporate. Una dintre ele a fost cu editura Nemira, pentru care a furnizat servicii de caligrafie. Preţurile pentru produsele Mariart Calligraphy din categoria handmade încep de la 30 de lei pentru un semn de carte nepersonalizat şi ajung la 160 lei pentru un tablou A4 cu hârtie vintage, prelucrată manual.
La produsele pentru artişti, preţurile încep de la 3 lei pentru 10 stickere dublu adezive şi ajung la 140 lei pentru un toc oblic pentru caligrafie. „O provocare care mi-a oferit şi o lecţie mai apoi a fost menţinerea constantă a stocului cu produse pentru artişti. Cererea pentru produse a fost mai mare, iar stocul nu a acoperit această nevoie.” O altă provocare, spune Maria, este menţinerea focusului pe activităţile şi produsele principale, fără a se grăbi spre multe produse, mai ales ca antreprenor la început de drum. Ea spune că încearcă să menţină un echilibru. Totuşi, are planuri pentru a creşte. „Pe partea de caligrafie îmi doresc să extind colaborările corporate, să ajut afacerile să-şi facă brandul mai vizibil şi să ofere clienţilor o experienţă personalizată. În ceea ce priveşte magazinul pentru artişti îmi doresc să extind gama de produse prin introducerea unor branduri cunoscute şi recunoscute ca fiind cele mai bune prin ceea ce deservesc. De asemenea, lucrez şi la un produs destinat afacerilor mici care se ocupă cu vânzarea de produse şi integrarea pe un marketplace binecunoscut”, promite Maria Munteanu. ■
Preţurile pentru produsele Mariart Calligraphy din categoria handmade încep de la 30 de lei pentru un semn de carte nepersonalizat şi ajung la 160 lei pentru un tablou A4 cu hârtie vintage, prelucrată manual.
Cinci idei de afaceri de la zero
Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.
Velvet Atelier Floral – atelier de flori (jud. Alba)
Fondatoare: Roxana Fulga
Investiţie iniţială: 40.000 de euro
Prezenţă: Cugir, jud. Alba
June Candles – brand de lumânări parfumate (Bucureşti)
Fondatoare: Alexandra Bucălae
Investiţii: peste 20.000 de euro
Prezenţă: naţională şi internaţională
Iţe urbane – atelier de modă sustenabilă (Bucureşti)
Fondatoare: Adelina Toma
Investiţii: 30.000-40.000 de euro
Prezenţă: online şi la diferite târguri
Ruuts – platformă pentru călătorii cu autorulota (Bucureşti)
Fondatori: Robert Diaconeasa, Katina Moldovan şi Thomas Bangert
Investiţie iniţială: 130.000 de euro
Prezenţă: online
Evamar – producţie de ambalaje biodegradabile (Bucureşti)
Fondator: Ionuţ Dragomir
Investiţii: 400.000 de euro
Cifră de afaceri în 2022: 1,2 mil. euro
Prezenţă: naţională şi internaţională
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro