Ce fac lanţurile de hipermarketuri pentru a nu pierde teren? Lansează parteneriate cu alţi retaileri, pariază pe concepte premium sau pe digitalizare accelerată
Marile lanţuri de hipermarketuri lansează noi iniţiative şi proiecte pentru a continua să atragă cumpărătorii locali la shopping, într-o perioadă în care aceştia se orientează tot mai mult către magazinele mici sau către online.
♦ Cele peste 225 de hipermarketuri ale celor patru mari retaileri Auchan, Carrefour, Cora şi Kaufland au vândut peste un sfert din totalul bunurilor de larg consum, potrivit Nielsen ♦ Astfel, aceste magazine au vânzări estimate de ZF la 5-6 mld. euro anual.
Marile lanţuri de hipermarketuri lansează noi iniţiative şi proiecte pentru a continua să atragă cumpărătorii locali la shopping, într-o perioadă în care aceştia se orientează tot mai mult către magazinele mici sau către online. Printre proiectele anunţate se numără parteneriate cu alţi retaileri, concepte premium sau digitalizare accelerată, conform unei analize a ZF.
Spre exemplu, retailerul de echipamente sportive Decathlon, liderul pieţei de profil din România, va deschide 15 shopping cornere (zone amenajate) în hipermarketurile Auchan din ţară în acest an. Produsele Decathlon se vor vinde în zone dedicate, în cadrul raionului de articole sportive. Hipermarketurile au de regulă astfel de bunuri în ofertă, fie produse ale partenerilor, fie mărci proprii. O astfel de asociere - între un lanţ de hipermarketuri şi un retailer specializat de echipamente sportive - este o premieră.
Acesta nu este primul parteneriat al francezilor de la Auchan care au local 33 de hipermarketuri.
Retailerul a lansat recent şi un program de economie circulară a hainelor. Astfel, în cadrul magazinelor incluse în program clienţii vor putea regăsi, în completarea colecţiilor vestimentare din oferta magazinelor, şi o selecţie de haine purtate, în stare perfectă de comercializare, prin intermediul unui parteneriat cu lanţul de magazine de modă LaMajole. Demarat în luna februarie în hipermarketul Auchan Cluj Nord, programul a fost extins recent şi în magazinul din Târgu-Mureş Sud.
Acetste parteneriate sunt menite să atragă în magazine şi alţi clienţi, oameni care nu mai vor să viziteze mai multe spaţii pentru a-şi face cumpărăturile, ci vor să găsească totul în acelaşi loc.
Tot pe dezvoltarea ofertei de produse mizează şi Kaufland, liderul comerţului local după cifra de afaceri din 2019, ultimul an pentru care există date publice.
Retailerul cu peste 140 de hipermarketuri a lansat la finalul lunii martie Carmangeria Gourmet, un concept premium de raion de produse din carne, deschisă momentan exclusiv în magazinul din Barbu Văcărescu.
Compania a început de anul trecut să parieze şi pe segmentul premium al pieţei, motiv pentru care a deschis un astfel de magazin în toamna lui 2020. Cu facilităţi ecologice, automate de reciclare a ambalajelor din plastic, raioane cu sortimente extinse de legume-fructe, precum şi un spaţiu exterior de vânzare, hipermarketul a fost poziţionat în zona de nord a Capitalei, unde şi locuiesc persoane cu venituri peste medie. Compania rămâne însă orientată spre preţuri mici, CEO-ul companiei declarând recent că oamenii sunt atenţi la preţ.
„Este foarte important pentru noi să avem preţul corect, coşul cel mai ieftin. Vedem totodată că acum clienţii cumpără mai mult sortiment to go, mai multe produse bio sau gluten free“, afirma recent Marco Hossl, CEO al Kaufland România.
Astfel, există un mix în consum, mai exact oamenii se uită la produse mai sănătoase, chiar dacă mai scumpe, dar caută şi preţuri mici sau oferte bune.
Hipermarketurile sunt magazine mari de chiar peste 10.000 mp, ce au pe rafturi şi 50.000 de produse alimentare şi non-alimentare. În total sunt peste 225 de astfel de unităţi şi aparţit celor patru mari retaileri - Auchan, Carrefour, Cora şi Kaufland. Aceste reţele au vândut peste un sfert din totalul bunurilor de larg consum, potrivit companiei de cercetare de piaţă Nielsen. Astfel, aceste magazine au vânzări estimate de ZF la 5-6 mld. euro anual.
Aceste magazine au şi fluxuri mari de clienţi, motiv pentru care au şi un număr mare de case de marcat şi de salariaţi. Hipermarketurile de mari dimensiuni ajung să aibă sute de salariaţi, mulţi dintre ei lucrători comerciali sau casieri.
Totuşi, recent, Carrefour care a lansat în România primul hipermarket 100% self check-out, în Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna în centrul comercial Sepsi Value Center.
Prin cele 16 case 100% Self Checkout clienţii au posibilitatea de a-şi plăti singuri produsele pentru a eficientiza sesiunea de cumpărături, diminuând considerabil timpii de aşteptare. În pandemie aceste case au devenit mai populare dat fiind că există mai puţin contact uman şi totodată nu mai atinge nimeni altcineva produsele. În România sunt mai mulţi retaileri care au mizat pe astfel de case de marcat în ultimii ani, însă nu exclusiv pe ele, ci pe un mix cu sistemul clasic, cu casier. Carrefour, care are peste 40 de hipermarketuri dar şi sute de magazine mai mici, a fost printre primii retaileri care a introdus astfel de case de marcat self check-out în România în urmă cu mai bine de trei ani.
Toate aceste iniţiative vin în contextul în care hipermarketurile au traversat un an 2020 contrastant. Iniţial, aceste magazine au beneficiat de pe urma faptului că au suprafeţe generoase şi multe produse în ofertă, mai ales în perioada în care consumatorii şi-au făcut stocuri de bunuri esenţiale de teama că ar putea apărea sincope în transport şi distribuţie. Apoi însă, oamenii s-au orientat către magazinele apropiate de casă.
„În lunile de lockdown, consumatorii au mers mai mult la hipermarket, din simplul motiv că aveau cantităţi mari de cumpărat şi găseau o varietate mare de produse. Aceea a fost o perioadă de stocare“, spune Cătălina Aldea, consultant şi managing partner Aldea Consulting. Ea are o experienţă vastă în comerţul modern unde a lucrat înainte de a-şi deschide propria firmă de consultanţă în retail.
În plus, au considerat că au distanţarea socială necesară într-un magazin mai mare. Ulterior, magazinele mai mici şi mai ales online-ul au devenit câştigătoare.
Magazinele de tip hipermarket au suprafeţe ce variază puternic între 2.500 mp în cazul celor mai mici unităţi Kaufland (în medie acestea au 3.600 mp) şi 13.000 mp în cazul celor mai mari spaţii operate de Auchan. În medie însă, suprafaţa este de 5.000-8.000 mp.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro