Ordonanţa de Urgenţă care reglementează utilizarea energiei din surse regenerabile, adoptată de Guvern pe 29 noiembrie, menţionează posibilitatea introducerii unei taxe pe producţia de energie a prosumatorilor, aşa cum prevede Directiva (UE) 2018/2001, ceea ce nu înseamnă că Guvernul va introduce vreodată o astfel de taxă, a declarat luni ministrul Energiei, VIrgil Popescu, în cadrul unei conferinţe de presă.
”Directiva UE implementată în legislaţia românească prin OUG stabileşte că în momentul în care numărul prosumatorilor ajunge foarte mare, la 8% din puterea totală instalată în capacităţile de producţie de energie electrică la nivel national, există posibilitatea ca autorităţile să introducă o taxă, în urma unui studiu. Vorbim de o perioadă după 2026. Din acel moment, statul membru UE poate introduce o taxă. Subliniez, poate. Dar Ministerul Energiei nu va introduce nicio taxă. Directiva stabileşte posibilitatea introducerii unei taxe, ceea ce e diferit de a introduce efectiv o taxă. Această Directivă trebuia transpusă în legislaţia naţională din 2019. Ajungeam la infrigement”, a spus VIrgil Popescu.
Ministrul a subliniat că Directiva UE va fi modificată anul viitor la nivel european.
”Este menţionată posibilitatea introducerii unei taxe. Dar eu nu văd niciun Guvern care să introducă această taxă vreodată în România”, a mai spus Virgil Popescu.
El a precizat că textul Ordonanţei care va fi publicată în Monitorul Oficial conţine diferenţe faţă de textul de pe siteul ministerului.
Ministerul Energiei a publicat duminică o precizare cu privire la OUG :
Pentru corecta informare a publicului, prin ORDONANŢA DE URGENŢĂ pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care a fost adoptată în data de 29 noiembrie, Guvernul României a transpus Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 (reformare) privind promovarea utilizǎrii energiei din surse regenerabile. Modificările erau necesare a fi realizate având în vedere că România risca să intre în procedură de infringement (riscul de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în cauza 2021/0333).
Prin Directiva (UE) 2018/2001 s-a instituit un obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene care să urmărească o pondere de cel puţin 32 % a energiei din surse regenerabile în consumul final brut, obiectiv pentru a cărui îndeplinire este necesară încurajarea în continuare a dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile şi implicit conferirea de stabilitate şi predictibilitate investitorilor în domeniu.
Încurajăm producerea de energie regenerabilă, creşterea numărului de prosumatori, inclusiv prin finanţări din bugetul naţional, din PNRR sau Fondul pentru Modernizare şi reamintim că prin adoptarea OUG 143, din decemebrie 2021, ordonanţa ce a introdus posibilitatea compensării cantitative a energiei produse de prosumatori, numărul acestora a crescut exponenţial în cursul anului 2022.
Ordonanţa de urgenţă vine cu o serie de clarificări legislative, tocmai pentru a încuraja acest tip de investiţii, iar în ceea ce priveşte introducerea unei taxări a prosumatorilor precizăm următoarele aspecte extrem de importante:
Ca regulă generală prosumatorii nu plătesc nicio taxă, însa Directiva 2018/2001 vorbeşte de introducerea unei taxe pentru prosumatori în anumite condiţii, acestea regăsindu-se la art. 21 din Ordonanţă.
Autorităţile administraţiei publice centrale şi ANRE aplică taxe şi tarife nediscriminatorii şi proporţionale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, în legătură cu energia electrică din surse regenerabile autoprodusă de aceştia care rămâne în spaţiile lor într-unul sau mai multe din următoarele cazuri:
a) dacă energia electrică din surse regenerabile autoprodusă este sprijinită efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai în măsura în care nu sunt subminate viabilitatea economică a proiectului şi efectul de stimulare a unui astfel de sprijin;
b) de la data de 1 decembrie 2026, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depăşeşte 8% din puterea totală instalată în capacităţile de producţie de energie electrică la nivel national şi dacă se demonstrează, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuată de ANRE printr-un proces deschis, transparent şi participativ, că dispoziţia prevăzută la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcină disproporţionată semnificativă pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung a sistemului electric, fie creează un stimulent care depăşeşte ceea ce este necesar în mod obiectiv pentru a obţine o utilizare rentabilă a energiei din surse regenerabile, precum şi că o astfel de sarcină sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin întreprinderea altor acţiuni rezonabile; sau
c) dacă energia electrică din surse regenerabilă autoprodusă este produsă în instalaţii cu o putere totală instalată de energie electrică de peste 30 kW;
Asa dupa cum se vede şi din text, posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată, în orizontul de timp al finalului anului 2026 şi presupune îndeplinirea mai multor condiţii.
Mai mult, la nivelul Comisiei Europene şi a Parlamentului European, se discută despre revizuirea acestei directive prin pachetul Fit for 55, directivă ce va aduce alte modificări în sensul accelerării implementării energiei regenerabile şi a promovării acesteia.
OUG a fost adoptată după ce a fost avizată de către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării. Amintim că OUG poate fi modificată în Parlamentul României, prin respectarea procedurilor parlamentare.