Costin Moga, ING România: Viitorul va fi un mix de offline şi online, cu o creştere mai redusă, nu atât de mare ca anul trecut, în ceea ce priveşte online-ul

Autor: Cristina Roşca, Alexandra Cepăreanu Postat la 13 iunie 2021 51 afişări

Pandemia de Covid-19 a adus o serie de schimbări în compor­tamentul de consum al românilor, de la plata mai frecventă cu cardul, la achiziţii mai multe online.

Costin Moga, ING România: Viitorul va fi un mix de offline şi online, cu o creştere mai redusă, nu atât de mare ca anul trecut, în ceea ce priveşte online-ul

Pandemia de Covid-19 a adus o serie de schimbări în compor­tamentul de consum al românilor, de la plata mai frecventă cu cardul, la achiziţii mai multe online. Loc de schimbare există încă, spune Costin Moga, sector head retail and services ING România.

„Cash-ul va con­tinua să reprezinte cu un procent important în tranzacţii, chiar dacă, începând cu anul trecut, am constatat o scădere a ponderii acestui tip de operaţiuni.“ Mai exact, dacă la începutul lui 2020 raportul era de 65% plată numerar şi 35% plată cu cardul, spre final de an di­ferenţa dintre cele două s-a mai redus, raportul ajungând la 60%-40%“, a spus executivul ING în cadrul conferinţei ZF Retail.

„În cazul ING însă, am constatat o inversare a trendului, astfel că trazacţiile cu cardul au surclasat retragerile de numerar şi au ajuns să reprezinte de 53% la finalul anului trecut. Cash-ul va exista în continuare, însă, dacă ne uităm la ce spune statistica Eurostat, vedem că 85% din per­soanele din România cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani accesează internetul, dar doar 35% cumpără online.“

Creşterea ponderii e semnifi­ca­tivă, dar raportat la media europeană, România e departe. Mai exact, ponderea europenilor care cumpără online a ajuns anul trecut la 72%, în urcare de la 62% în 2019.

„Totuşi, în ceea ce priveşte România, eu sunt optimist, avem creştere mare şi potenţial pe măsură de a ajunge la media europeană. Romania e ţara din UE unde cumpărăturile online au crescut cel mai mult în ultimii cinci ani, cu 27 puncte procentuale.“

În toată această perioadă, schimbarea rapidă de la plata numerar la cea cu cardul a creat o nevoie mare pentru comercianţi de a avea acces la cât mai multe canale de plată online, spune executivul ING. Schimbările au pus presiune pe stocurile de echipamente, pe dezvoltări, pe resurse umane, pe oamenii din bănci care se ocupă de aceste dezvoltări.

Tot la capitolul schimbări de com­portament în pandemie, se re­mar­­că o creştere a plăţilor contactless. „Acum 7-8 ani încercam să con­vin­gem clienţii corporate să accepte această funcţionalitate. Acela a fost momentul când am decis să implementăm în masă această soluţie şi am început să înlocuim toate cardurile cu cele care aveau funcţia de contactless. Am discutat cu comer­cianţii în încercarea de a de­monta mitul că plata contactless înseamnă un timp mai îndelungat de stat la coadă. Şi în zona de clienţi am încurajat plata cu carduri contactless.“

În 2020, în primele luni ale pandemiei, Costin Moga spune că statistica arăta că în magazinele mari, din zonele  urbane, peste 80% din tranzacţiile cu cardul erau contactless.

Este o schimbare de comportament adusă şi de regulile sanitare, dar a venit şi din obşnuinţa clienţilor cu astfel de produse.

Una din trei tranzacţii efectuate cu cardul este procesată de ING, spune executivul.

„Este adevărat că pe noi ne-a ajutat mult şi faptul că la începutul pandemiei aveam o gamă diversificată de canale de colectare cash sau încasări prin terminale POS, POS mobile, canale de încasare online. Pandemia a grăbit practic procesul de digitalzire şi a condus la o adopţie mult mai largă atât din partea clienţilor, cât şi din partea comercianţilor, a acestor canale alternative.“

Astfel, în opinia lui Costin Moga, viitorul va fi un mix de offline şi online, urmând o perioadă cu o creştere mai redusă, nu atât de mare ca anul trecut, în ceea ce priveşte online-ul.

„Un element important este diversificarea canalelor de livrare. Am constatat că sunt investiţii serioase şi planuri de investiţii în extinderea reţelelor de e-box-uri. Va conta mai puţin partea de proximitate, iar consumatorul va decide în funcţie de preţ, serviciul de livrare.“

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
online,
ing,
romania,
crestere

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.