Cum a reuşit un antreprenor să îmbine ajutorul adus mediului cu o afacere. După fiecare vânzare, un copac este plantat

Autor: Alina-Elena Vasiliu Postat la 26 septembrie 2020 411 afişări

La bază ecolog, Kosa Istvan a încercat să găsească o metodă care să îmbine principiile unui ONG pentru protecţia mediului cu pragmatismul unei afaceri. Aşa că, punând la bătaie toate ideile şi o investiţie de 60.000 de euro, a dat contur businessului Transylmagica, un atelier din Miercurea Ciuc unde iau naştere suveniruri şi alte obiecte personalizate.

„Producem şi vindem obiecte mici, durabile, simpatice, care îşi deservesc proprietarii pe o perioadă îndelungată, iar după vânzarea fiecărui produs plantăm un puiet de arbore în cadrul unor proiecte de restaurare ecologică”, povesteşte Kosa Istvan.

Sub brandul Transylmagica, se găsesc atât suveniruri, cât şi sacoşe textile şi diferite tipuri de căni. Magazinul online a devenit funcţional în martie 2020, la capătul unui an întreg de pregătiri şi de realizare a stocurilor. Site-ul este, de altfel, singura modalitate de vânzare în acest moment, fiind în derulare însă şi discuţii cu potenţiali revânzători. Echipa de „meşteri” numără doi angajaţi permanenţi şi mai mulţi colaboratori, responsabili îndeosebi de partea de ilustraţie.

„Spre sfârşitul anului, vom finaliza produsele care vor fi lansate în 2021. În acest an, nu comercializăm produse destinate în special turiştilor - în condiţiile actuale, nu ar avea mult rost – dar în 2021 dorim să ne extindem, ţintind mai multe puncte de vânzare a acestor produse, şi ne străduim să vindem cât mai mult”, mai spune Kosa Istvan.

Transylmagica are la bază o investiţie de 60.000 de euro, sumă din care 40.000 de euro au venit printr-un proiect Start-Up Plus, Speed, administrat de Fundaţia Civitas pentru Societatea Civilă, iar restul din fonduri personale. Banii au fost folosiţi pentru a da viaţă atelierului din Miercurea Ciuc, judeţul Harghita. „O parte din produsele noastre sunt fabricate în atelierul Transylmagica, altele parţial în colaborare cu fabrici autohtone. În viitor nu dorim să ne limităm la produsele fabricate numai de noi, ci am dori să accentuăm faptul că de la noi se cumpără experienţa de a planta un arbore, iar aceasta este tot atât de importantă sau chiar mai importantă decât produsul în sine.”

Pe site-ul Transylmagica, o cană emailată cu ilustraţie costă în medie 39 de lei, o sacoşă - între 26 şi 45 de lei, iar o cană termică porneşte de la 29 de lei.


Lightplay – studio de design concentrat pe tehnica origami (Bucureşti)

Fondatoare: Adina Rusu

Investiţie iniţială: 3.000-4.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 10.000 de euro

Prezenţă: naţională şi internaţională


Orange Valley – producţie de sirop de cătină (Târgu-Neamţ)

Fondator: Paul Creţu

Investiţie: 50.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: circa 30.000 de euro

Prezenţă: online, HoReCa


Dealul Sofiei – business în agricultură (comuna Topliceni, jud. Buzău)

Fondatori: familia Panaete

Investiţii: 320.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 17.000 de euro

Prezenţă: online, în magazine şi pieţe din Bucureşti şi din restul ţării


Kixomania – curăţătorie de încălţăminte (Bucureşti)

Fondatoare: Maria Piţigoi

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 10.000 de euro

Prezenţă: zona Floreasca din Bucureşti


Deplin – laborator de cosmetice naturale (Urlaţi, jud. Prahova)

Fondatoare: Gabriela Oprescu

Investiţie iniţială: 45.000 de euro

Cifra de afaceri în şapte luni din 2019: 15.000 de euro

Prezenţă: online


Zumzee Sticks – brand de sticksuri umplute cu miere (sat Bradu, jud. Sibiu)

Fondator: Adrian Miclăuş

Investiţie iniţială: 60.000 de euro

Prezenţă: online şi în magazine din Sibiu


Cămara Veronica – producţie de dulceţuri (Alexandria)

Fondatori: familia Colceriu

Investiţie iniţială: 10.000 de euro

Cifră de afaceri în 2019: 20.000 de euro

Prezenţă: online, băcănii


NarCheese – atelier de brânzeturi (sat Corneşti, jud. Cluj)

Fondator: Narcis Pintea

Investiţie: 80.000 de euro

Prezenţă: online, Cluj-Napoca


Mama lui Emoţionel – business în educaţie şi dezvoltare personală (Oradea)

Fondatoare: Petra Boantă

Prezenţă: online, Oradea


The Women’s Locker – brand de echipamente sportive pentru femei (Bucureşti)

Fondator: Alexandru Vlad

Investiţie iniţială: 20.000 de euro

Cifră de afaceri în şase luni din 2020: 4.000 de euro

Prezenţă: site-ul propriu, eMag marketplace


Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

ZF şi Banca Transilvaniaau lansat proiectul Afaceri de la Zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero. În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.