Inspirat din filmele SF şi jocurile video, Cyberbeast a luat lumea prin surprindere în 2019, atunci când a fost prezentat conceptul său. La cinci ani de atunci, compania condusă de Elon Musk l-a adus în România.
Bucureştiul a intrat şi pe harta Cybertruck Odyssey, program prin care americanii au adus şi prezentat pick-upul Cybertruck în versiune Cyberbeast de 834 CP şi care poate accelera de la 0 la 100 km/h în 2,6 secunde, mai repede chiar şi decât un Ferrari. Camioneta produsă în uzina Tesla din Texas, Statele Unite nu poate fi înmatriculată în Europa din cauza designului care nu respectă normele de siguranţă din Europa pentru pietoni şi sistemului de direcţie electronic, fără coloană de direcţie, dar livrările sale au demarat în Statele Unite. Turul a debutat la Berlin şi include oraşe precum Stockholm, Düsseldorf, Malmö sau Monte Carlo.
Camionetele sau pick-upurile sunt maşinile preferate ale americanilor – Ford F150 este cel mai bine vândut automobil din Statele Unite şi cel mai bine vândut automobil din toate timpurile. Dar şi Dodge Ram sau Chevrolet Silverado au un cuvânt greu de spus pe o piaţă nord-americană foarte competitivă.
Tesla a vrut să intre în acest segment, aproape întocmai cum a vrut Apple să ia segmentul telefoanelor mobile prin surpindere în 2007 cu iPhone – o nouă formă, un concept cu totul nou şi elemente nemaivăzute până în acel moment – de la direcţia controlată electronic, fără o coloană de direcţie fizică, la caroseria din inox fără vopsea, la designul unghiular cu muchii drepte din cauza căruia maşina nici nu poate fi înmatriculată în Europa – pentru că cel puţin din cauza acestor două argumente – lipsa coloanei de direcţie şi protecţia pietonilor nici nu poate fi înmatriculată în Europa. Din acest motiv, maşina expusă în Europa ca parte a Cyber Odessey, nici nu poate fi condusă în România sau în vreo altă ţară europeană.
Miza?
Elon Musk voia ca Cybertruck să fie un pickup cu performanţe de supercar, cu suspensie pneumatică şi ţinută de drum temnă de maşină sport, care în acelaşi timp să poată tracta cinci tone.
Comenzile pentru Cybertruck au fost înregistrate începând cu noiembrie 2019, cu un depozit de 100 de dolari, iar numărul comenzilor ajunsese la aproape 150.000 după o zi şi jumătate. La final de noiembrie 2023, deja erau peste 2 milioane de comenzi, iar analiştii se aşteptau ca 30-40% dintre acestea să fie într-un final vânzări reale. În ianuarie 2024 deja maşina era vândută pentru 2025 şi 2026, în ciuda discuţiilor legate de fiabilitate sau costuri.
Gama de motorizări includ versiuni cu trei motoare electrice şi tracţiune integrală, două motoare şi tracţiune integrală dar şi un singur motor şi tracţiune spate, livrând sisteme ded la 315 CP la 845 CP pentru Cyberbeast.
Cybertruck impresionează de la prima vedere. Deşi în imagini poate arăta drept un concept pueril, care aminteşte de cele mai de bază desene, în realitate nivelul de detaliu este altul.
Panourile din oţel inoxidabil fac trimitere direct la DeLorean DMC-12, maşina celebră din Înapoi în Viitor. De ce această soluţie? Deoarece nu există vopsea care să se zgârie, iar panourile fiind drepte, sunt mai rapid şi mai ieftin de reparat. Roţile foarte mari de asemenea impresionează. Anvelopele au profil de off-road, iar cel mai probabil acestea reprezintă şi principala sursă de zgomot în habitaclu.
Cybertruck are 5,6 metri lungime şi 2 metri lăţime – este mare, chiar şi folosind standardele din SUA.
În ciuda imaginii, Cybertruck a avut deja parte de patru campanii de rechemări – controlerul ştergătorului de parbriz, material fixat necorespunzător pe bancheta spate, un element al pedalei de acceleraţie fixat necorespunzător fiind printre cele mai recente motive. Pe de altă parte, campaniile de rechemare reprezintă o impunere a legii şi o respectare a clientului, atât de către autorităţi cât şi de constructor. Faptul că o marcă nu are campanii de rechemare nu înseamnă neapărat că nu are probleme, ci doar că nu le recunoaşte şi încearcă să transfere către client cheltuielile.
Maşina dispune atât de un frunk acţionat electric – portbagajul din faţă - care este unul destul de spaţios şi care vine în completarea benei. Pickupurile au această problemă mai din totdeauna – au spaţiu pentru marfă în spate, însă câteva bagaje pot fi depozitate fie în bena acoperită sau nu, fie în spate. La Cybertruck bena nu este însă una cu cu unghi de 90 de grade faţă de compartimentul pasagerilor, ci vine cumva pe diagonală şi este coperită cu un plafon retractabil electric.
La interior trei elemente impresionează - podeaua plată atât în faţă cât şi spate, acoperită cu un covoraş gros de cauciuc, volanul dreptunghiular de mici dimensiuni, care aminteşte într-o anumită măsură de cel din F1 şi tableta de pe mijlocul planşei de bord care include toate indicatoarele şi toate comenzile. Spre exemplu, în spatele volanului nu există manete pentru ştergătoare sau semnalizare. Comanda pentru semnalizare este amplasată pe volan
Mai mult, şi pasagerii spate dispun de un display pe care se pot uita la Netflix, Youtube sau Hulu şi de pe care pot controla şi climatizarea spate. Atât în faţă cât şi în spate maşina nu dispune de guri de ventilaţie convenţionale, ci unele care sunt dublate de un design diferit.
Cu toate că atât Ford cu F150 Lightning cât şi Rivian cu R1T sunt concurenţi redutabili pentru Cybertruck, acesta din urmă vine acum cu cea mai spectaculoasă prezenţă din piaţa auto, iar cererea este atât de mare în SUA, încât pe platforme dedicate maşinilor rulate sunt publicate anunţuri cu preţuri aproape duble faţă de cel de listă, dar cu listă lungă de aşteptare.
Oficial, cei de la Tesla au menţionat că nu există plan concret de a aduce maşina în Europa, iar legislaţia europeană oricum ar impune modificări structurale. În viitor? Nimic nu este imposibil şi nu poate fi exclusă ideea unui Cybertruck care să poată fi vândut local.
Cu un sistem de vânzare complet diferit de oricare altă marcă - Tesla nu are importatori şi nu are dealeri, iar maşinile pot fi comandate online şi livrate într-un punct de livrare sau centru Tesla – constructorul condus de Elon Musk s-a impus radical pe piaţa maşinilor electrice. Chiar şi în România, doar Dacia cu Spring, cel mai ieftin electric a reuşit să bată Tesla.
Poate fi un best-seller în România? Momentan există o piaţă solidă pentru pick-upuri din Statele Unite, fiind dealeri care aduc oficial inclusiv Ford F150 Raptor iar alţii importă versiunea modificată de cei de la Shelby. Sunt clienţi dispuşi să plătească peste 150.000 sau chiar peste 200.000 de euro pentru o camionetă cu performanţe de supercar. În acest context, Cybertruck în versiune Cyberbeast dispune de peste 800 CP şi poate accelera de la 0 la 100 km/h în 2,6 secunde, iar totul se poate realiza fără a consuma benzină sau motorină.