Din ce colţuri de ţară au pornit la drum marile afaceri preluate de giganţi străini

Autor: Cristina Roşca Postat la 18 iunie 2024 24 afişări

Îngheţata Betty Ice, farmaciile Help Net şi berea Neumarkt sunt doar câteva dintre companiile româneşti create de antreprenori locali care, în urma unor tranzacţii de zeci sau chiar sute de milioane de euro, au ajuns în portofoliul unor giganţi străini.

Îngheţata Betty Ice, farmaciile Help Net şi berea Neumarkt sunt doar câteva dintre companiile româneşti create de antreprenori locali care, în urma unor tranzacţii de zeci sau chiar sute de milioane de euro, au ajuns în portofoliul unor giganţi străini.

Doar o treime dintre afacerile de familie din România ajung cea la a doua generaţie, în timp ce 10% sunt predate şi celei de a treia generaţii, conform celor celor mai recente date.

Există businessuri antreprenoriale create cu gândul de a fi vândute, iar acesta este în special cazul celor din domeniul tehnologiei, un domeniu unde România şi-a creat deja un nume, dar nu numai.

Există şi acele exemple unde businessurile au fost fondate pentru a fi duse mai departe, doar că a existat un moment în care antreprenorii au realizat că nu au capitalul, forţa de negociere sau know-how-ul să meargă mai departe.

Mai sunt şi situaţii în care o afacere nu a ajuns la cea de-a doua generaţie deoarece copiii oamenilor de afaceri respectivi nu au fost pregătiţi să preia businessul sau pentru că şi-au dorit alte specializări.

Indiferent de motiv, exit-uri sunt multe şi numărul lor creşte an de an.  Totuşi, deşi vând, mulţi oameni de afaceri nu se ţin departe de business.

După exiturile parafate, mulţi antreprenori români au reintrat rapid în ringul de business cu ambiţia de a dezvolta din nou, în acelaşi domeniu sau în altul. Raul Ciurtin, Levente Bara, Wargha Enayati, Jean Valvis sau Radu Georgescu sunt doar câţiva dintre cei care, odată ce şi-au vândut afacerile, s-au întors tot în business. Aceşti antreprenori sunt aceiaşi care îşi fac loc în top 50 de exituri făcute de oamenii de afaceri români.

În analiză nu au fost incluse tranzacţiile din sectorul imobiliar şi nici cele care au vizat pachete minoritare nesemnificative.

Au fost luate în calcul doar exiturile totale - chiar şi pe etape -, nu şi cele parţiale. Au fost incluşi şi antreprenorii străini, dar care au business preponderent în România.

La polul opus, nu au fost analizate tranzacţiile parafate de antreprenori locali, dar care au vizat companii din străinătate, precum turneul de tenis din Madrid, vândut de Ion Ţiriac, sau exitul realizat de Zoltan Teszari din Ungaria.

Pe hartă apare judeţul unde a fost fondat businessul ori unde a fost deschisă prima unitate de producţie sau de vânzare. Astfel, doar 17 dintre cele 42 de judeţe din România (inclusiv Bucureştiul) au cel puţin o companie în topul celor mai mari exituri făcute de antreprenori autohtoni. Iar dintre acestea, se remarcă Alba, Bucureşti, Cluj, Ilfov şi Suceava.


doar 17 dintre cele  42 de judeţe  din România (inclusiv Bucureştiul) au o companie în topul celor mai mari exituri făcute de antreprenori autohtoni


aproape  700 mil. euro este suma cea mai mare încasată de un antreprenor local pentru o companie românească, e vorba de banii obţinuţi de Ion Ţiriac pentru 45% din UniCredit Ţiriac Bank (actualmente Unicredit România), deal ce a marcat exitul omului de afaceri din acest business


5 antreprenori - Ion Ţiriac, Dorel Goia, Radu Georgescu, Jean Valvis şi Daniel Guzu – apar în top cu mai mult de o tranzacţie


Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.