EY România: Ai câştigat un premiu într-o campanie promoţională? Fii atent la obligaţiile fiscale care însoţesc acest câştig

Autor: Ioana Matei Postat la 22 noiembrie 2022 219 afişări

EY România: Ai câştigat un premiu într-o campanie promoţională? Fii atent la obligaţiile fiscale care însoţesc acest câştig

AUTORI: Claudia Sofianu, Liderul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România, Cătălina Butan, Manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România

Atragerea şi fidelizarea clienţilor implică din partea comercianţilor strategii şi campanii prin care oferă discounturi, adoptă operaţiuni de tip cash-back sau de „puncte bonus” în tot felul de aplicaţii create şi lansate cu diverse ocazii. Foarte populare sunt şi campaniile prin care se oferă premii la cumpărături de peste anumite praguri valorice. Obiectivul principal este acela de creştere a vânzărilor şi fidelizare a clienţilor.

Premiile, ca valoare şi formă materială, pun la grea încercare imaginaţia marketerilor din companii, începând cu voucherele pentru combustibil, excursii şi sejururi oferite prin agenţii de turism, cumpărături la magazine online sau chiar pentru servicii online de video streaming. Mai mult, cumpărătorii se pot înscrie şi la loterie, unde câştigătorii se stabilesc prin tragere la sorţi, iar premiile sunt chiar mai valoroase, comparativ cu o campanie obişnuită.

Obligaţiile fiscale ce derivă din obţinerea unor premii, indiferent de natura lor (în bani sau în obiecte), în astfel de campanii, sunt însă mai puţin cunoscute de către cumpărători. Este foarte important de menţionat aici că aceştia pot avea anumite obligaţii fiscale, tocmai de aceea prima regulă de urmat este să citească în detaliu regulamentul campaniei respective. În egală măsură, implicaţiile fiscale pot apărea şi la nivelul comercianţilor care organizează aceste campanii promoţionale.

Astfel, în cazul acordării de către comerciant clienţilor săi a unor reduceri de preţ, dar şi a unor materiale publicitare, pliante, mostre şi puncte bonus pentru stimularea vânzărilor, aceştia din urmă nu datorează taxe. Reducerile comerciale pot fi atât clasicele discount-uri, dar, în anumite cazuri, şi operaţiuni de tip cash back sau alte mecanisme similare, care au început să devină tot mai populare. 

Cashback (n.n., din engl. cash = numerar, back = înapoi) este operaţiunea prin care clientul primeşte bani înapoi, în cazul unei promoţii sau unei campanii derulate de comerciant, de regulă un procent din suma cheltuită. Sunt două modalităţi prin care clientul beneficiază de această facilitate: fie prin reducerea operată instant, în momentul cumpărăturii, când obiectul respectiv este achiziţionat cu o sumă mai mică faţă de cea afişată pe etichetă, fie prin acumularea banilor în contul de cumpărător al clientului, astfel încât să poată fi utilizaţi în viitor. 

În substanţă, din punct de vedere fiscal, operaţiunea de cash-back poate fi asimilată unei reduceri comerciale, pe de altă parte ar putea fi considerată şi premiu/venit din alte surse, dar aici depinde mult de cum este concepută şi implementată fiecare campanie promoţională în parte. 

Pe de altă parte, pentru premiile din concursuri şi cele acordate pentru promovarea produselor sau serviciilor nu se datorează taxe, dacă valoarea premiului este mai mică de 600 lei. În cazul premiilor de peste 600 lei, organizatorul român al concursurilor / campaniilor trebuie să declare şi să plătească un impozit de 10% la diferenţa dintre valoarea premiului şi suma de 600 lei. În această situaţie, clientul nu datorează alte taxe şi nu trebuie să raporteze la autorităţile fiscale premiul obţinut, întrucât vorbim despre o reţinere la sursă a impozitului datorat.

Legislaţia privind practicile comerciale pentru promovarea produselor sau serviciilor este complexă. Este important ca aceste campanii să fie atent concepute, pentru a fi pe deplin conforme atât din punct de vedere legal, cât şi fiscal, iar cumpărătorii să fie informaţi despre regimul taxelor şi impozitelor datorate. În cazul în care campaniile nu respectă reglementările comerciale în vigoare, impozitul ce trebuie plătit de către organizator pentru premiul acordat ar putea fi de 10%, fără a se mai aplica plafonul neimpozabil de 600 lei. Mai mult, clientul poate, în unele cazuri, să datoreze separat şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru premiul obţinut, plafonată însă, potrivit legii, la o anumită valoare. 

Campaniile prin care sunt acordate premii cumpărătorilor sunt de regulă însoţite de regulamente. Acestea conţin şi un capitol dedicat taxelor şi impozitelor, unde sunt explicate responsabilităţile fiecărei părţi. Cumpărătorul ar trebui să consulte aceste prevederi, înainte să se înscrie în campaniile promoţionale, pentru a se proteja împotriva eventualelor încălcări din neştiinţă sau neinformare. 

Nu mai puţin important de ştiut este faptul că, în cazul premiilor obţinute în afara României, de la companii străine, obligaţia de calcul, declarare şi plată a impozitului pentru premiile câştigate se transferă de la plătitor la beneficiarul rezident fiscal român. Premiile taxabile vor fi raportate la autorităţi, în acest caz, de către cumpărător/participant, prin intermediul declaraţiei unice, cu termen pentru depunere până la data de 25 mai a anului următor celui în care a fost obţinut premiul.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2022. Reţeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
castigare,
campanie,
premiu,
obligatii,
romania,
clienti

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.