Filip (CNAS): Aproape 4.000 de pacienţi şi-au studiat datele din dosarul electronic
Peste 5.800 de medici au încărcat datele în Dosarul Electronic de Sănătate (DES), iar aproape 4.000 de pacienţi şi-au studiat istoricul medical, a anunţat dr. Marius Filip, responsabil al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru programul DES, lansat în martie 2013, cu finanţare UE.
"Raportul statistic arată că la data de 8 septembrie 2014 erau iniţiate 2.737.792 dosare electronice de sănătate. De asemenea, erau 4.813 de instituţii sau furnizori de servicii medicale care au transmis deja documente medicale în dosarul pacientului, dintre care marea majoritate, 4.741, sunt medici de familie şi doar 72 unităţi ambulatorii şi spitaliceşti. Încă nu există obligaţia legală de a transmite aceste date", a spus Filip, justificând astfel încă numărul mic de furnizori cuprinşi în programul DES,
În fapt, a precizat Filip, este vorba despre 5.880 de medici care au încărcat în DES datele pacienţilor lor.
"Este vorba despre 5.880 de medici care au încărcat în DES datele pacienţilor lor şi despre 3.807 pacienţi care s-au autentificat şi au fost curioşi să-şi studieze doarele. Nu ştim din ce zone sunt pacienţii, pentru că statisticile sunt depersonalizate. Sunt pacienţi care au primit materice de securitate pentru acces şi tot ei şi-au accesat dosarul", a adăugat Filip, prezent la a 15-a Conferinţă naţională de medicină de urgenţă, organizată la Poiana Braşov de Asociaţia Serviciilor de Ambulanţă din România, împreună cu Societatea de Salvare Bucureşti.
Pasul următor, a precizat reprezentantul CNAS, se referă la sistemul de urgenţă de ambulanţă, pentru care se încearcă să fie creat un sistem de acces facil la dosar al sumarului de urgenţă, atât în ambulanţă, cât şi la camera de gardă, astfel încât medicul din spital să vadă datele în timp real.
Medicii de familie şi unităţile sanitare vor avea obligaţia de a deschide, din iunie, un dosar electronic pentru fiecare pacient, în care să fie trecut istoricul medical al acestuia, util la urgenţe. Cei care refuză să folosească dosarul vor putea primi sancţiuni, de la avertisment până la amenzi.
Dosarul electronic este obligatoriu din 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenţei medicale, pentru toţi furnizorii de servicii medicale.
Acesta este folosit din aprilie, în perioada de verificare a sistemului, de către unii medici de familie şi de către spitale, într-o lună de utilizare fiind iniţiate 300.000 de dosare.
Din 1 iunie, fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.
Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor.
Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor.
La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii şi medicii curanţi. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgenţă, iar restul, numai cu acordul acestuia.
"Punctul zero" al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţiei 35.000 de medici cu cod de parafă. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, şi semnătura electronică. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinaţii de cifre de pe orizontală şi diagonală.
Matricea de securitate este proprietatea pacientului. Aceasta va fi dată pacientului de către orice medic, inclusiv de spital, ambulator sau de familie.
Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, declara recent că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă atunci când se vor folosi dosarul electronic al pacientului şi cardul naţional de sănătate.
CNAS şi UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru Dosarul Electronic de Sănătate, care, potrivit autorităţilor, reuneşte întreg tabloul clinic al pacienţilor asiguraţi, sprijinind astfel corectitudinea deciziei medicale bazate pe informaţii corelate din surse diferite, dar disponibile în timp real (on-line) şi securizat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro