În America, salata bate acum burgerul. Cava, un lanţ cu servire rapidă bazat pe dieta mediteraneeană, prosperă, în timp ce lanţurile de fast food suferă

Autor: Catalina Apostoiu Postat la 10 iunie 2024 35 afişări

Când vine vorba de a lua masa în oraş, America este în mod clar o naţiune divizată, iar acţiunile res­tau­rantelor stau marto­re în acest sens, po­trivit investors.com.

În America, salata bate acum burgerul. Cava, un lanţ cu servire rapidă bazat pe dieta mediteraneeană, prosperă, în timp ce lanţurile de fast food suferă

Când vine vorba de a lua masa în oraş, America este în mod clar o naţiune divizată, iar acţiunile res­tau­rantelor stau marto­re în acest sens, po­trivit investors.com.

Chiar în condi­ţiile în care indus­tria ca întreg se con­fruntă cu costuri în creştere legate de ali­mente şi forţa de muncă, consuma­torii devin zgârciţi. Drept urmare, giganţii din fast food încep să-şi scadă preţurile. Însă nume mai noi, cum ar fi grupul Cava şi Sweetgreen prosperă.

La nivelul industriei restauran­telor, scumpirile au redus apetitul americanilor cu venituri mai mici pen­tru fast food. Restaurantele se con­fruntă de asemenea cu o con­cu­ren­ţă în creştere din partea alimen­telor preparate de la magazinele ali­mentare. Când a­me­ricanii iau to­tuşi masa în oraş, alimentele mai să­nătoase, sau me­ni­urile care pot hră­ni mai multe persoane au ade­sea câştig de cauză.

Dintre lanţu­rile care o duc bi­ne, unele oferă va­loare „percepu­tă“ bună clienţi­lor, în parte încercând să diminueze costul pe persoană, în timp ce altele sunt pur şi simplu noi şi interesante, profitând de preferinţele în schim­bare ale consumatorilor. Toate a­ces­tea au perspective solide de creştere, potrivit analiştilor.

Industria americană a restaurantelor a avut parte de un început de an 2024 dificil. Şi totuşi, lanţurile „fast-casual“, care îşi fac reclamă ca fiind o opţiune mai sănătoasă, sau se adresează unor clienţi puţin mai avuţi decât cei ai rivalilor din segmentul fast-food, reprezintă o „pată luminoasă“, scrie Financial Times.

Acţiunile acestor companii oferă de asemenea randamente peste cele ale pieţei. Cava, de exemplu, un lanţ de localuri bazate pe dieta mediteraneeană care s-a listat în luna iunie a anului trecut, şi-a dublat valoarea.

De la listare în iunie 2023, acţiunile Cava au urcat cu aproape 100%. În primul trimestru din 2024, grupul a consemnat vânzări de 259,01 milioane $, cu 46% peste nivelul din T4/2023, conform Zacks. 

Compania a fost fondată în 2006 şi are locaţii pe tot cuprinsul SUA. Alimentând expansiunea lanţului este o experienţă unică de dining, modelul său de customizare a meniului fiind similar cu cel al Chipotle.

Vânzările totale ale grupului sunt aşteptate să urce cu 24% în 2024 şi cu încă 20% în 2025 la peste 1 miliard de dolari.

Mai mulţi factori sunt în spatele divergenţei de performanţă dintre grupurile de fast-food şi cele de tipul Cava. Clienţii ultimelor sunt puţin mai avuţi, dar în acelaşi timp fast-food-ul nu mai este un chilipir. Brusc, o salată la 18 $ de la Sweetgreen nu mai pare americanilor atât de scumpă.

Poate că lanţurilor cum e Cava le merge în prezent bine, însă valorizările lor încep să fie piperate, iar acest lucru face ca investitorilor să le fie greu să justifice noi achiziţii ale acţiunilor acestora, în special dacă operatorii fast-food vor începe să reducă preţurile din nou, scrie Pan Kwan Yuk, editorialist FT.

Recent, acţiunile Cava au început să scadă, traderii temându-se că investitorii instituţionali ar putea renunţa la investiţiile în cadrul lanţului, notează investorsplace.com.

Teama a venit după ce investitorul Artal International a anunţat că va vinde 3 milioane din acţiunile companiei, după ce acesta vânduse deja 2 milioane de acţiuni Cava în primăvară.

Chipotle, susţinut de investitori ca Bill Ackman, şi-a clădit o reputaţie pentru alimente proaspete care nu sunt nici excesiv de scumpe, nici exotice. Cava are nevoie să procedeze la fel dacă vrea ca acţiunile sale să fie la fel de digerabile pentru investitori, notează FT.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.