Industriile maghiară şi poloneză sunt îngheţate în recesiune. În Ungaria, lipsa de activitate a fabricilor forţează companiile să trimită oamenii în şomaj în număr tot mai mare, iar acolo unde vin investiţii noi există teama că vor fi angajaţi străini
În plină vară, industria poloneză este îngheţată. Iulie a fost a 27-a lună la rând în care fabricile şi-au redus producţia. Comenzile noi coboară încontinuu de 29 de luni. Numărul de angajaţi din uzine a continuat să scadă. Şi exporturile se micşorează, arată o analiză a S&P Global. Industria Poloniei, cea mai mare economie est-europeană, este în cea mai lungă recesiune de după cel puţin 1998, anul în care S&P a început să adune astfel de date statistice.
În plină vară, industria poloneză este îngheţată. Iulie a fost a 27-a lună la rând în care fabricile şi-au redus producţia. Comenzile noi coboară încontinuu de 29 de luni. Numărul de angajaţi din uzine a continuat să scadă. Şi exporturile se micşorează, arată o analiză a S&P Global. Industria Poloniei, cea mai mare economie est-europeană, este în cea mai lungă recesiune de după cel puţin 1998, anul în care S&P a început să adune astfel de date statistice.
Puţină speranţă aduce faptul că scăderile au încetinit. Dar alte date deprimă şi mai mult. Inflaţia accelerează deoarece noul guvern a coborât scutul care proteja gospodăriile de preţurile mari ale energiei, în timp ce criza demografică se adânceşte. În Ungaria, unde industria este dependentă puternic de sectorul auto şi de Germania, este mai rău. Analiştii spun că economia maghiară a ajuns în situaţia de a avea nevoie de stimulente, însă guvernul de la Budapesta a rămas fără bani.
Are un credit uriaş, de 10 miliarde euro, la Rusia şi mai recent s-a împrumutat masiv şi de la China. Ungaria i-a adunat la un loc pe toţi cei trei mari constructori auto germani şi pe principalii producători de baterii electrice din Asia într-un pariu uriaş pe tranziţia energetică verde şi electromobilitate. Dar tranziţia a încetinit, febra achiziţiilor de maşini electrice s-a domolit, iar fabricile auto maghiare au probleme. Un rezultat este creşterea disponibilizărilor şi a numărului de şomeri, care în primul trimestru a fost cu 10% mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Dar ritmul disponibilizărilor este alarmant chiar şi când se face comparaţie cu ultimul trimestru al anului trecut. Astfel, în primele trei luni din 2024 în Ungaria au fost înregistraţi 229.000 de şomeri. În ultimele trei luni din 2023, numărul era de 219.000, după cum a observat Penzcentrum.hu. Cei mai mulţi şomeri sunt în două judeţe din nord-est de la graniţa cu România, Ucraina şi Slovacia. Experţii spun că de vină este recesiunea prelungită care a durat mai bine de un an. Din lipsă de activitate, afacerile falimentează, se restructurează şi îşi reduc personalul. În acelaşi timp, scade numărul de firme şi de locuri de muncă nou înfiinţate. Circa 20.000 de firme au falimentat în primul semestru al acestui an.
Responsabilul principal este îngheţul din industria manufacturieră. Pentru o vreme, economia, care s-a confruntat mult timp cu penurie de forţă de muncă, i-a putut absorbi pe muncitorii disponibilizaţi. Însă pentru că recesiunea industrială continuă, piaţa muncii nu-i mai poate angaja pe cei rămaşi fără loc de muncă. O altă situaţie care-i îngrijorează pe analişti este că numărul de investiţii noi scade, la fel şi volumul lor şi, mai rău, investiţiile mari anunţate întârzie. Cel mai bun exemplu este sectorul bateriilor electrice, blocat de recesiunea de pe piaţa maşinilor electrice. Guvernul maghiar şi-a făcut multe planuri pe baza activităţii economice suplimentare pe care ar aduce-o fabricile noi.
„În prezent nu există cerere pentru zecile de mii de muncitori de care ar fi nevoie pentru investiţiile anunţate în industria bateriilor din Ungaria, dar chiar dacă s-ar porni ceva proiecte, în multe cazuri vor fi aduşi muncitori străini“, explică József Nógrádi, directorul comercial ar firmei de consultanţă Trenkwalder. În aceste condiţii nu este de mirate că atunci când ziarul Handelsblatt, Financial Times-ul Germaniei, a scris că gigantul german din industria auto Continental intenţionează să elimine 7.000 de posturi la nivel mondial, site-ul maghiar de ştiri Telex n-a pierdut timpul şi a întrebat compania ce are de gând să facă cu fabricile din Ungaria.
Continental are şase uzine acolo şi un centru de cercetare şi dezvoltare, asigurând locuri de muncă pentru mai mult de 8.000 de oameni. În răspunsul său, compania a lăsat să se înţeleagă că subsidiara maghiară nu va fi afectată de planul de restructurare. Portfolio scrie că industria globală producătoare de baterii este în criză din cauza supracapacităţii de producţie, a reducerii cererii şi scăderii preţurilor, dar şi pentru că piaţa mondială este ocupată în proporţie de 50% de doar doi jucători, CATL şi BYD, din China. O astfel de dominaţie sufocă concurenţa.
Ambele companii au anunţat fabrici şi investiţii în Ungaria. Dar criza din industrie este de rău augur pentru economia maghiară, notează Portfolio. Cele mai recente date statistice arată scăderea cu 5% a producţiei industriale în luna mai, în ritm anualizat. Comenzile s-au prăbuşit cu 24%, mai ales din cauza cererii reduse pentru exporturi. Salvarea economiei s-ar putea să nu vină nici de la consum. Cifrele biroului naţional de statistică maghiar arată că în iunie cifra de afaceri din sectorul de retail s-a diminuat cu 0,1% faţă de luna anterioară (dar a crescut cu 2,6% an la an). Deşi salariile au crescut cu 10%, populaţia continuă să fie prudentă când cheltuie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro