Louis Schweitzer, francezul care a venit cu conceptul ”Logan, o maşină de 6.000 de euro”, prin care Dacia a cucerit lumea, s-a stins din viaţă. Sub conducerea lui Schweitzer, investiţia Renault a transformat nu doar uzina de la Mioveni, ci întreaga industrie auto din România

Autor: Bogdan Alecu Postat la 11 noiembrie 2025 13 afişări

Louis Schweitzer, francezul care a venit cu conceptul ”Logan, o maşină de 6.000 de euro”, prin care Dacia a cucerit lumea, s-a stins din viaţă. Sub conducerea lui Schweitzer, investiţia Renault a transformat nu doar uzina de la Mioveni, ci întreaga industrie auto din România

Fostul preşedinte al Grupului Renault a murit la nouă ani după Constantin Stroe, omul care a facilitat preluarea Dacia.

Louis Schweitzer, fostul preşedinte şi director general al Grupului Renault care a orchestrat preluarea Dacia de către constructorul francez, a încetat din viaţă.

Schweitzer a condus Grupul Renault între 1992 şi 2005, perioadă în care a transformat compania într-un gigant global al industriei auto. Cea mai importantă decizie pentru România a fost preluarea Dacia în 1999, tranzacţie care a salvat producătorul de la Mioveni de la faliment şi l-a transformat într-o poveste de succes internaţională.

"Am aflat cu mare tristeţe despre decesul lui Louis Schweitzer. Este cel care a avut rolul determinant în promovarea proiectului Dacia Logan, maşină de 6.000 de euro pentru pieţele emergente", a scris Călin Popescu-Tăriceanu, preşedintele de onoare al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în mesajul său de condoleanţe.

Fostul premier a evocat vizita pe care Schweitzer a făcut-o în România în 1997, când a fost întâmpinat cu scepticism de oficialii români. "Am avut ocazia să-l întâlnesc pe dl. Schweitzer în vara anului 1997, cu ocazia unei vizite la Paris, în calitate de Viceprim-ministru şi Ministru al Industriei şi Comerţului", a rememorat Tăriceanu.

În ciuda îndoielilor iniţiale, Schweitzer a perseverat în planul său de a crea "maşina săracului" - un vehicul accesibil pentru pieţele emergente. Proiectul Logan, lansat în 2004, a devenit unul dintre cele mai mari succese ale industriei auto europene, cu peste 100.000 de exemplare vândute anual.

"Proiectul Dacia este, de fapt, cea mai spectaculoasă renaştere a unei companii din România. Dacia a ieşit, cu succes, de pe o piaţă locală şi a devenit unul dintre cele mai de succes branduri internaţionale", a subliniat Tăriceanu.

Dispariţia lui Schweitzer vine la nouă ani după moartea lui Constantin Stroe, fostul director general al Dacia care a jucat un rol esenţial în facilitarea preluării de către Renault şi transformarea uzinei de la Mioveni într-un centru de producţie modern.

Sub conducerea lui Schweitzer, investiţia Renault în Dacia a transformat nu doar uzina de la Mioveni, ci întreaga industrie auto din România, generând mii de locuri de muncă şi contribuind semnificativ la economia ţării.


Dar cine este Louis Schweit­zer? Managerul a condus Renault între 1992 şi 2005 şi este nepot al doctorului şi filo­zofului Albert Schweit­zer şi fiul lui Pierre Paul Schweitzer, şef al Fondului Monetar Internaţional timp de două decenii.

Dacă visul lui Albert Schweitzer era să ofere servicii medicale pentru ţările sărace, nepotul său dorea să facă acelaşi lucru cu maşinile.

"În prezent doar 20% din populaţia globului are acces la o maşină. Ce ar fi dacă am face o maşină pentru restul de 80%?", aceasta era replica lui Louis Schweitzer în interviurile publicate în Ziarul Financiar în prima parte a deceniului trecut.

În calitate de preşedinte al Renault, Louis Schweitzer a luat la mijlocul anilor 90 decizia strategică de a se extinde în afara pieţelor vest-europene cu ajutorul unui nou tip de automobil, mizând pe segmentul "low-cost" şi transpus ulterior în "maşina de 5.000 de euro".

Logan se dorea un automobil care să fie comercializat la nivel mondial. Dacă până atunci maşinile ieftine erau doar versiuni mai slab echipate ale celor "de volum", Logan se dorea un proiect complet nou.

Prima marcă vizată de francezi în expansiunea în Europa de Est a fost Skoda, dar cei de la Volkswagen au acţionat rapid şi au cumpărat constructorul ceh.

Următorul pe listă era Dacia. Constructorul de la Mioveni a purtat tratative cu Renault încă din 1990 pentru o preluare, având în vedere că uzina de la Mioveni era una slab teh­nologizată, iar acolo era fabricată o versiune mai slabă a lui Renault 12 din anii '60.

Şi mai mult, înainte de venirea francezilor de la Renault la Dacia uzina de la Mioveni era celebră pentru "perfor­manţa" de a nu scoate de pe linia de producţie două maşini identice.

Dar dacă Schweitzer a fost vizionarul, succesorul său Carlos Ghosn a fost cel care a transformat proiectul Logan în ceea ce literatura economică de specialitate numeşte "cash cow".

Logan a ajuns de la o maşină pentru pieţele emergente un bestseller şi pe pieţe mature precum Franţa sau Germania, iar în prezent aproape 90% din vânzările automobilelor Dacia produse la Mioveni sunt către pieţe vest-europene.

Mai mult, tot cu ajutorul Dacia, Renault vrea să cucerească cea mai nouă piaţă emergentă: Africa, iar pentru a face acest lucru francezii au investit un miliard de euro în noua uzină din Tanger, Maroc, unde acum se produc modelele Lodgy şi Dokker.

Louis Schweitzer, "părintele" Logan

- Este nepot al doctorului şi filozofului Albert Schweitzer şi filul lui Pierre Paul Schweitzer, fost şef al FMI.

- A fost managerul care a luat decizia strategică de a extinde Renault în afara pieţelor vest-europene la mijlocul anilor '90.

- "Doar 20% din populaţia globului are acces la o maşină. Ce ar fi dacă am face o maşină pentru restul de 80%?", a fost ideea de la care a plecat în dezvoltarea Logan.

- Are în prezent 70 de ani şi a condus Renault între 1992 şi 2005.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.