Pragul de 10 milioane
Fonduri de investitii straine incep sa puna eticheta "buy" pe cele mai bune site-uri romanesti, iar cei mandatati sa vina in Romania la negocieri au misiunea de a le cumpara la cat mai putin peste pretul corect. De cate milioane de euro e vorba?
Fonduri de investitii straine incep sa puna eticheta "buy" pe cele mai bune site-uri romanesti, iar cei mandatati sa vina in Romania la negocieri au misiunea de a le cumpara la cat mai putin peste pretul corect. De cate milioane de euro e vorba?
Numele lui Liviu Dumitrascu nu e strain celor mai mult de un milion de persoane inscrise in baza de date a site-ului de recrutare Ejobs.ro. La fel ca la inceputurile din 1999 ale afacerii, el este in continuare cel care semneaza newsletter-ul trimis periodic celor interesati sa-si schimbe slujba sau sa afle ce oferte apar. Acum ar trebui sa fie un nume cunoscut si bancherilor personali, cei ce ofera servicii de wealth management pentru cei care au mai multi bani, dar prea putin timp pentru a-i administra. Mai multe persoane implicate in afaceri online au confirmat sub rezerva anonimatului zvonurile ca o parte din Ejobs a fost preluat de fondul de investitii american Tiger Management Group. Dumitrascu a respins zvonurile pe tema preluarii, insa aceleasi surse sustin ca acum americanii detin deja 30% din afacere, pentru care ar fi platit intre 3 si 3,6 milioane de euro. Cifrele sunt interesante pentru ca vin sa consemneze doua premiere. Prima e ca ar fi vorba de singura tranzactie majora din Internetul romanesc in istoria recenta, ceea ce ar permite si altor proprietari de afaceri online, in principal concurentilor, sa estimeze valoarea la care ar putea ajunge tranzactii similare. Cu un milion de dolari (800.000 de euro) declarati anterior de proprietarii Ejobs drept venituri in 2006, tranzactia pune valoarea companiei intr-un calcul in care multiplul pentru cifra de afaceri este in intervalul 12,5-15. Daca se ia in considerare profitul net, la o valoare aproximativa de 50% din cifra de afaceri, adica atat cat ar fi avut anul trecut Ejobs, indicii se dubleaza. Trebuie insa retinut ca segmentul site-urilor de recrutare online gen Ejobs sau Bestjobs, care au ca principala sursa de venit tarifele aplicate clientilor (companiile in cautare de personal), reprezinta afaceri cu evolutii mai previzibile decat cele bazate exclusiv pe veniturile din publicitate. Exact aceasta siguranta in asteptari e cautata de fondurile de investitii.
Apoi, valoarea la care s-ar fi vandut o bucata din Ejobs reprezinta o premiera pentru ca evalueaza pentru prima data la peste 10 milioane de euro o afacere romaneasca desfasurata exclusiv online. Orlando Nicoara, acum director general la Media Pro Interactiv, isi aduce aminte ca acum cativa ani, din pozitia de director al Netbridge, grilele dupa care putea fi evaluata valoarea unui site lipseau. "Am cumparat mai multe site-uri in acea perioada, dar nu puteai sa spui ca pretul corect este unul sau altul. Motivul e foarte simplu - site-urile nu aduceau profit, dar le cumparam pentru perspectivele de dezvoltare. Evaluarea se facea mai degraba pe feeling", spune Nicoara.
Acum, situatia difera prin faptul ca exista in Internetul autohton cateva destinatii vizitate de milioane de persoane lunar si care au ajuns sa devina masini de facut bani pentru proprietarii lor. Si in lipsa unui audit extern sau a finalizarii unei achizitii, putem doar sa punem un semn egal, cu rezerve, intre pretul pe care l-ar cere acum proprietarii lor si valoarea lor de piata reala. Lucian Todea de la soft32.com, un site de download gratuit de programe, spune ca pretul minim de pornire pentru site-ul lui ar fi de 4-5 milioane de euro si ar putea depasi 10 milioane in functie de termenii contractului. "Depinde foarte mult de conditiile impuse, daca e prevazuta o perioada in care as fi obligat sa raman la conducere, daca sunt asumate niste tinte financiare, daca plata se face cash sau in actiuni la compania cumparatoare", spune Lucian Todea.
Pentru magazinul online Emag.ro, punerea unui pret pe afacere e la fel de dificila. "Nu am facut niciodata o evaluare, dar cu siguranta e peste 10 milioane de euro", estimeaza Radu Apostolescu, directorul de marketing al magazinului online si totodata unul dintre proprietarii lui. Apostolescu a fost acum doi ani vanzatorul celui de-al treilea site de recrutare dupa venituri si numar de utilizatori, MyJob.ro, care a fost cumparat de Netbridge, principalul furnizor de servicii online din
Vedeta Internetului romanesc ramane in continuare site-ul Softpedia.com, cel mai mare site romanesc cu programe software gratuite. De mai multi ani se mentine pe prima pozitie in clasamentul site-urilor romanesti ordonate dupa numarul de vizitatori - dar si al veniturilor, pentru ca valoarea de 1,6 milioane de euro obtinuti anul trecut e cea mai mare cifra de afaceri generata de un singur site. Bogdan Gheorghe, directorul executiv al Softpedia, spune ca este lipsit de reper intr-o atare estimare. "De partea unui roman, vorbind de potentialul de dezvoltare, e greu sa evaluezi. O companie straina, cu contactele externe pe care le are, poate sa creasca afacerea de 3-4 ori intr-un singur an." Doar in ultimul an, proprietarii au primit patru oferte de achizitie, toate de la fonduri de investitii din Statele Unite. "Tot ce e Internet e SUA", spune Bogdan Gheorghe.
Afirmatia lui Gheorghe se sustine din experientele recente ale proprietarilor romani de site-uri care au primit invitatii la discutii pentru eventuale vanzari. Fondul de investitii american NCH este unul dintre cei mai mari investitori, prin detinerile cumulate prin Netbridge. Alte fonduri de investitii care au fost raportate ca fac "scouting" in Romania sunt tandemul Intel Capital-MCI Management, primul este deja prezent cu 32,5% in actionariatul furnizorului de soft educational Siveco, iar despre al doilea, oamenii din domeniul online spun ca este actionarul din umbra al AdEvolution, unul dintre cei mai mari brokeri de publicitate online.
"Ultima oferta de cumparare am avut-o chiar in aceasta luna din partea unui fond de investitii american", declara si Lucian Todea de la Soft32, adaugand ca a mai fost curtat cu oferte venite din Grecia si Turcia. Nici nu e de mirare, in conditiile in care profitul net al sibienilor a ajuns la aproape 50% din cifra de afaceri. "Fondurile de investitii se uita la masinile de facut bani", spune Val Voicu de la AdEvolution. Voicu, care a fost implicat acum doi ani in vanzarea a 50% din iMedia, unul din cei mari editori online, spune ca la evaluarea unui site se foloseste un coeficient de crestere a pietei care in Romania este acum 4. O cifra de afaceri de un milion de euro s-ar traduce astfel intr-un exit de 4 milioane de euro. Sau, pe modelul evaluarii in functie de numarul de vizitatori lunari care sunt si inscrisi pe site, intre 0,10 euro si 0,15 euro pentru fiecare dintre ei.
Oricare dintre schemele de calcul ar fi folosita, niciuna nu duce insa pe criterii rationale valoarea vanzarii de la Ejobs la cifrele care circula la ora actuala intre oamenii din industrie. Ar fi vorba deci de acel premium pentru
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro