Românii au cheltuit 1,2 mld. euro pe pantofi anul trecut, piaţa crescând cu 8,5%, susţinută de online. Pandemia a întrerupt brusc trendul ascendent, iar cifrele pentru 2020 sunt incerte

Autor: Cristina Roşca Postat la 09 august 2020 169 afişări

Românii au cheltuit 1,26 mld. euro pe încălţări anul trecut, vânzările crescând cu 8,5% comparativ cu 2018.

Românii au cheltuit 1,2 mld. euro pe pantofi anul trecut, piaţa crescând cu 8,5%, susţinută de online. Pandemia a întrerupt brusc trendul ascendent, iar cifrele pentru 2020 sunt incerte

Primele cinci branduri din piaţa de încălţăminte au împreună doar 17% din vânzări, semn că este o piaţă puternic competitivă ♦ Mai bine de jumătate din piaţă e reprezentat de segmentul pantofilor de damă ♦ Un singur brand românesc – Benvenuti – îşi face loc în top 5.

Românii au cheltuit 1,26 mld. euro pe încălţări anul trecut, vânzările crescând cu 8,5% comparativ cu 2018. Astfel, această piaţă a avut un avans mai accelerat decât cel al consumului privat în ansamblul său (circa 7%), arată calculele ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.

„Cifrele includ şi vânzările online pen­tru că altfel, în offline nu exis­tă creştere, ba chiar e un mic declin. Per total însă, pia­ţa de încălţăminte a cres­cut. Doar pentru offline însă, 2017 a fost ulti­mul an de glorie, apoi a început trendul des­cen­dent“, spune Dan Pavel, fon­datorul Ben­ve­nuti, unul dintre cei mai im­por­tanţi jucători din piaţa de profil.

El adaugă că în ultimii ani creşte puternic cota de piaţă a online-ului, iar competiţia e tot mai acerbă. Pandemia nu a făcut decât să faciliteze această evoluţie. „Jucătorii pur online sunt cei mai periculoşi. Noi cei care avem un model mixt online şi offline jucăm după anumite reguli. Avem început de sezon, avem promoţii la jumătatea perioadei şi oferte de final. La cei pur online nu există un cadru legislativ, deci ei au tot timpul pro­mo­ţii, aşa că noi intrăm în luptă cu un handicap.“

Piaţa este împărţită în trei segmente principale – pantofi pentru femei, pentru bărbaţi şi pentru copii. Prima categorie, cea a încălţărilor pentru femei, este clar dominantă, cu o cotă de piaţă de aproape 60% la total. La polul opus, din totalul sumei doar 10% din bani au mers către produse pentru copii, restul fiind cheltuiţi pentru bărbaţi.

Piaţa de încălţăminte în ansamblul său este puternic concurenţială, cu zeci de branduri locale şi internaţionale care se luptă pentru cei circa 65 de euro pe care îi cheltuie în medie un român pe pantofi în fiecare an. Acest lucru se poate observa din faptul că primii cinci jucători au doar 17% din vânzări. Există diferenţe consi­derabile de la un segment la altul, în cazul pantofilor pen­tru copii existând o concurenţă mai redusă, mai exact primele cinci branduri au împreună aproape 30% din vânzări.

De departe cea mai aglomerată este piaţa pentru femei, însă acest lucru e justificat de faptul că ele sunt şi cele care cheltuie cel mai mult pe modă.

De altfel, şi în magazinele de profil produsele de damă ocupă cel mai mare spaţiu, domnii şi copiii având uneori de­dicate doar anumite cornere.

Retailerii îşi adaptează astfel businessul la cererea din piaţă.

Vânzările de încălţăminte sunt dominate de câteva branduri mari, precum Deichmann şi CCC care se găsesc pe fiecare segment. În top cinci apare şi un nume românesc, Benvenuti, dar şi retailerul de echipamente sportive Decathlon.

Acesta din urmă ocupă chiar locul doi în piaţa încălţărilor pentru copii, o piaţă unde apar mai multe nume din zona de sport, precum adidas sau Nike. În cazul doamnelor însă, apare brandul de modă Zara, care are în oferă şi încălţări, nu doar îmbrăcăminte.

Este interesant de remarcat faptul că pe piaţa de încălţăminte există un mix de jucători români şi străini, nume locale precum Benvenuti, Musette, Marelbo sau Anna Cori având poziţii puternice. Lideri sunt însă Deichmann şi CCC, retailerul german şi cel polonez activând pe acelaşi segment al preţurilor mici. Retailerii români, cu excepţia Marelbo, sunt poziţionaţi mai sus.

În piaţa de îmbrăcăminte spre deosebire de cea de încălţăminte numărul mărcilor româneşti este mult mai mic, iar aceşti jucători sunt de regulă nişaţi, având astfel vânzări pe măsură. Piaţa de modă e dominată astfel clar de nume precum Zara, H&M şi mai recent Pepco.

Piaţa de încălţăminte a crescut constant an de an până în 2019, susţinută de apetitul românilor pentru modă pe de-o parte şi de evoluţia pozitivă a salariului mediu şi a puterii de cumpărare. În 2020 însă trendul a fost întrerupt abrupt de pandemia de Covid-19. Măsurile luate de autorităţi pentru a limita răspândirea virusului au făcut ca vânzările să scadă cu până la 90% în perioada stării de urgenţă. Iar retailerii spun că şi după deschiderea centrelor comerciale vânzările sunt încă departe de maximele de anul trecut.

„Au scăzut destul de mult vânzările pentru că nu se mai fac evenimente, iar noi vindeam foarte bine mai ales că avem încălţăminte de ocazie. Suntem afectaţi pentru că nu se fac nunţi. Plus că şi în general oamenii nu prea mai ies din casă“, spunea recent Aurel Bobu, proprietar Marelbo, producător de pantofi din Suceava cu circa 60 de magazine proprii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cheltuieli,
crestere,
romani,
piata,
trecut

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.