Senatul a respins iniţiativa privind înfiinţarea unui corp de experţi pentru evaluarea daunelor
Senatul a respins propunerea legislativă privind înfiinţarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici Auto din România (CEETAR), care, potrivit asociaţiei asigurătorilor (UNSAR) ar institui un monopol privat asupra activităţii de constatare şi evaluare daunelor şi ar majora preţurile la RCA.
"În opinia specialiştilor UNSAR, principiul de funcţionare a CEETAR va provoca prejudicii majore atât asiguraţilor şi păgubiţilor, cât şi mediului economic în ansamblul său prin instituirea unui monopol privat asupra segmentului de constatare şi evaluare a daunelor, o componentă vitală a întregului sistem de asigurări. CEETAR s-ar regăsi, de altfel, atât în afara cadrului instituţional şi procedural reglementat prin Legea 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supraveghere a asigurărilor, cât şi în afara normelor Autorităţii de Supraveghere Financiară, singura entitate abilitată prin lege să supravegheze şi să reglementeze acest domeniu", se arată într-un comunicat al UNSAR.
În cazul adoptării acestui act normativ, se spune în comunicat, un prim efect al monopolului astfel instituit printr-o entitate autonomă, autoreglementată şi nesupravegheată de nicio instituţie specializată ar fi o majorare subită a primelor de asigurare auto, ca rezultat al creşterii costurilor soluţionării daunelor.
"Acestea din urmă vor trebui să includă şi costurile suplimentare reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice, stabilite unilateral de către CEETAR. În consecinţă, această creştere se va regăsi automat în nivelul primelor de asigurare auto plătite de clienţii români pentru poliţele de tip RCA şi CASCO", se afirmă în comunicat.
Mai mult decât atât, potrivit proiectului, constatările, concluziile şi recomandările incluse în raportul reprezentantului CEETAR pot fi contestate doar în justiţie de către părţile implicate în acest proces (deţinătorul autovehiculului, asigurător şi service), în termen de 15 zile de la emitere.
"În opinia noastră, acest mod de lucru ar putea genera chiar un adevărat blocaj al întregului proces de despăgubire, cu consecinţe devastatoare asupra timpului în care asiguratul este despăgubit şi, totodată, ar supraîncărca în mod nefundamentat sistemul de justiţie", se menţionează în comunicat.
În cursul anului trecut, UNSAR s-a adresat Comisiei Europene, Insurance Europe (Federaţiei Europene a Asigurătorilor din Europa), Senatului, Camerei Deputaţilor ,Guvernului, ministerelor cu atribuţii în domeniu, ASF şi Consiliului Concurenţei, aducând argumentele pentru care înfiinţarea CEETAR ar duce la încălcarea normelor europene şi ar afecta funcţionarea pieţei româneşti de asigurări.
De asemenea, asociaţiei i-a fost adus la cunoştinţă de către ambasadele Austriei şi Germaniei la Bucureşti faptul că din corespondenţa purtată de acestea cu Guvernul, Ministerul Finanţelor Publice a informat Executivul asupra motivelor pentru care proiectul de lege privind înfiinţarea CEETAR ar trebui respins, şi anume crearea unui monopol privat în domeniu, impactul social extins, precum şi aspecte juridice şi tehnice legate de înfiinţarea unui corp tehnic de experţi.
În opinia UNSAR, înfiinţarea CEETAR va discrimina asiguraţii şi păgubiţii români prin comparaţie cu ceilalţi cetăţeni ai Spaţiului Economic European. Astfel, aceştia ar avea o procedură mult mai complicată de urmat în cazul în care ar fi implicaţi într-un accident în afara ţării, urmând să se adreseze nu numai reprezentantului de despăgubiri al asigurătorului RCA ce urmează să suporte despăgubirea, ci şi unui membru al CEETAR.
De asemenea, conform proiectului, experţii şi evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, în vederea stabilirii soluţiilor tehnice pentru repararea lor şi acordarea despăgubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativă (CASCO). Astfel, proiectul de lege încalcă principiul libertăţii contractuale şi prevederile Codului Civil în vigoare, impunând efectuarea constatării daunelor numai de către experţi tehnici auto membri CEETAR.
În prezent, spune UNSAR, există asigurători care au externalizat deja parţial sau în totalitate activitatea de daune, atât pe segmentul CASCO, cât şi pe RCA şi Carte Verde, către terţe companii independente specializate în regularizarea daunelor, autorizate şi supravegheate în acest sens de către ASF. Aceste companii ar putea fi eliminate din piaţa de asigurări sau ar putea fi obligate să adere la un organism nereglementat şi nesupravegheat.
Totodată, propunerea legislativă intră în conflict cu reglementările speciale privind activitatea Registrului Auto Român, conform acestei propuneri experţii CEETAR dobândind dreptul de a stabili dacă, după o daună, vehiculul poate fi introdus în trafic cu sau fără o nouă viză ITP.
"Considerăm, aşadar, că funcţionarea întregului sistem de asigurări din România este periclitată de acest proiect de lege nefundamentat, trimis acum spre dezbatere în Camera Deputaţilor, forul decizional în acest caz. Dorim să reiterăm că dovada cea mai relevantă a faptului că sistemul actual de acordare a despăgubirilor pe segmentul auto funcţionează o reprezintă daunele de 1,43 miliarde de lei plătite de asigurători în primele nouă luni ale anului 2014 pe segmentul RCA şi cele de 1,07 miliarde de lei plătite pe segmentul CASCO", se mai spune în comunicat.
Cumulate, acestea reprezintă peste 75% dintre toate daunele plătite de asigurătorii români în această perioadă.
Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România a fost înfiinţată în 1994 şi deţine o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro