Singura piaţă unde liderul are 90% din vânzări: Pandemia a lovit în plin piaţa gumei de mestecat. Vânzările au scăzut cu peste 20% în doi ani
Piaţa gumei - de mestecat şi pentru baloane – a fost lovită în plin de pandemia de COVID-19 care a schimbat obiceiurile de consum ale românilor.
♦ Gigantul american Mars are o cotă de piaţă de 89,4%, după integrarea Wrigley, cu branduri precum Orbit, Hubba Bubba, Airwaves şi Winterfresh, dar şi altele ♦ Românii sunt aşteptaţi să cheltuie anul acesta circa 360 mil. lei pe gumă de mestecat sau pentru baloane ♦ Până în 2019 inclusiv, piaţa se afla pe un trend ascendent, trend întrerupt de pandemie.
Piaţa gumei - de mestecat şi pentru baloane – a fost lovită în plin de pandemia de COVID-19 care a schimbat obiceiurile de consum ale românilor. Astfel, timpul mare petrecut în casă, lipsă vieţii sociale şi munca de acasă au făcut ca vânzările să fie estimate pentru acest an la puţin sub 360 mil. lei, cu peste 20% mai mici decât în 2019, ultimul an de dinainte de pandemie.
Pentru această piaţă, vânzările sunt aşteptate să scadă şi în acest an, în pofida faptului că multe restricţii deja s-au ridicat, primele luni din 2021 având un impact negativ asupra cererii.
„Piaţa gumei este aşteptată să continue să sufere în 2021 şi să scadă atât în volum, cât şi în valoare, restricţiile impuse de autorităţi din cauza pandemiei (în primele luni din an – n.red.) limitând nevoia consumatorilor pentru gumă de mestecat“, spun analiştii companiei de cercetare de piaţă Euromonitor.
Până în 2019 inclusiv, piaţa se afla pe un trend ascendent, trend întrerupt de pandemie. Impactul puternic negativ vine în contextul în care guma de mestecat – cel mai important segment – se consumă în afara locuinţei, dat fiind că acasă oamenii se pot spăla pe dinţi.
„Consumul de gumă pentru o respiraţie proaspătă este de regulă în beneficiul celorlalţi, iar statul în casă a făcut să dispară ocazia de cumpărare.“
Guma de mestecat sau cea pentru baloane este poate produsul care acoperă cel mai bine segmentul de retail autohton, fiind prezentă nu doar în comerţul alimentar – modern şi tradiţional -, dar şi în benzinării ori magazine de bricolaj. Este vorba în total de circa 75.000-80.000 de puncte de vânzare.
Un fost executiv al Wrigley România - înainte ca firma să fie preluată de Mars – spunea că produsele companiei sunt în toate locurile în care banii schimbă mâinile, creând astfel oportunităţi pentru consumatori să vadă şi să cumpere gumă. Acesta este de altfel un produs de impuls, motiv pentru care e de regulă amplasat la casa de marcat sau în apropiere de aceasta.
„Uşurinţa de a o consuma şi de a o transporta reprezintă un argument în procesul de vânzare al gumei, care este disponibilă în mai multe tipuri de ambalaj. Jucătorii din piaţă au lansat şi borcane de plastic cu un număr mai mare de pastile de gumă, ambalaj ce poate fi folosit în maşină, pe lângă clasicele pachete de 10-12 bucăţi. Au dispărut astfel tabletele (ca de medicamente – n.red.) de Orbit Professional“, spun analiştii Euromonitor.
Ei adaugă însă că toate aceste ambalaje au fost gândite pentru consumatorii aflaţi în mişcare, în maşină sau în alt fel de mijloc de transport, astfel că în pandemie aceste argumente au contat mai puţin. Plus că această criză sanitară, devenită criză economică, i-a făcut pe oameni mai atenţi pe ce îşi cheltuie banii, orientându-se mai degrabă către produse de strictă necesitate precum cele alimentare. Această schimbare vine după mai mulţi ani în care puterea de cumpărare a crescut şi odată cu ea şi vânzarea de gumă, în perioada 2016-2019 avansul fiind de 10%, la 450 mil. lei.
Piaţa de profil este diferită de oricare alta, fiind singura unde liderul are 90% din vânzări. Mai exact, gigantul american Mars are o cotă de piaţă de 89,4%, după integrarea Wrigley având în portofoliu branduri precum Orbit, Hubba Bubba, Airwaves sau Winterfresh, dar şi altele. Spre comparaţie, pe locul doi se află Mondelez Romania, care are branduri precum Halls sau Trident şi 1,3% cotă de piaţă.
„Evoluţia pieţei este determinată de evoluţia Mars şi în 2021. Piaţa este una matură, iar peisajul nu este aşteptat să se schimbe masiv în acest an dificil (cu intrări de jucători noi – n.red.).“
Analiştii Euromonitor spun însă că dominaţia clară a Mars pe această piaţă vine ca urmare a unei istorii lungi şi a unei prezenţe masive în retail. Nu în ultimul rând, este un jucător care investeşte mult în publicitate pe TV pentru a promova branduri precum Orbit, Airwaves sau Wrigley’s 5.
Pe piaţa de gumă de mestecat din România, Wrigley (actualmente în portofoliul Mars) este prezent din 1992, când piaţa locală abia făcea primii paşi în capitalism. Oficialii Mars sunt însă printre cei mai discreţi din piaţă, aşa că nu oferă date privind estimările sau evoluţiile vânzărilor ori privind comportamentul de consum. Singurele date disponibile sunt cele privind vânzările – publicate anual la Ministerul de Finanţe - însă acestea cuprind toate produsele gigantului american, nu doar pe cele de gumă de mestecat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro