Statul român asistă fără nicio intervenţie la închiderea fabricii de vagoane de marfă din Arad cu peste 700 de angajaţi, deşi companiile feroviare de stat dar şi cele private au nevoie de vagoane noi

Autor: Bogdan Alecu Postat la 14 aprilie 2025 44 afişări

Statul român nu a arătat nicio preocupare pentru soarta uzinei de va-goane de marfă Arad, deşi aceasta are peste 130 de ani de vechime şi 700 de angajaţi, iar în România companiile de transport feroviar atât de stat cât şi private au nevoie de vagoane noi. Americanii de la Greenbrier au anunţat că au luat decizia de a o închide, iar producţia se va muta la Caracal şi Drobeta-Turnu Severin.

Statul român asistă fără nicio intervenţie la închiderea fabricii de vagoane de marfă din Arad cu peste 700 de angajaţi, deşi companiile feroviare de stat dar şi cele private au nevoie de vagoane noi

Compania americană Greenbrier România, care deţine fabrica de vagoane de marfă din Arad, cu o istorie de 130 de ani, a anunţat că va închide activitatea acesteia   Statul român nu arată nicio preocupare pentru asigurarea continuităţii acestei fabrici de vagoane de marfă, în condiţiile în care transportul feroviar de mărfuri este o prioritate a UE şi este o oportunitate a României, odată cu aderarea la Schengen Compania de stat CFR Marfă şi companiile feroviare private de transport marfă au programe anuale de reînnoire a parcului de vagoane, iar prin închiderea celei de la Arad se vor duce şi mai mult spre importuri Vârsta medie a vagoanelor din România trece de 30 de ani În condiţii de criză, statele puternice precum UK intervin şi salvează prin măsuri temporare companii strategice, aşa cum se întâmplă acum cu British Steel, unde proprietarul chinez vrea să oprească furnalele combinatului din estul Angliei.

Statul român nu a arătat nicio preocupare pentru soarta uzinei de vagoane de marfă Arad, deşi aceasta are peste 130 de ani de vechime şi 700 de angajaţi, iar în România companiile de transport feroviar atât de stat cât şi private au nevoie de vagoane noi.

Americanii de la Greenbrier  au anunţat că au luat decizia de a o închide, iar producţia se va muta la Caracal şi Drobeta-Turnu Severin. 

De ce nu a intervenit Ministerul Transporturilor? 

„Ministerul Transporturilor nu face achiziţii. Achiziţiile se fac de către compa­niile din domeniu, în baza legii achiziţiilor publice. Ar fi ilegal ca un ministru să se im­plice în procesul de achiziţie publică”, a explicat Sorin Grindeanu, ministrul trans­porturilor. 

Transportul feroviar ar trebui să devină atractiv şi performant pentru a atinge obiectivele politicii UE, inclusiv pe cele legate de reducerea poluării, însă pe calea ferată circulă vagoane de călători cu o vârstă medie de 32 de ani şi locomotive şi automotoare cu vârsta medie de 51 de ani. 

Ce se întâmplă cu cei 700 de angajaţi? „Comunitatea locală de business şi administraţia s-au mobilizat pentru a prelua cei 700 de salariaţi care îşi pierd locul de muncă din cauza închiderii uzinei Astra Rail. Aceştia vor fi absorbiţi integral de celelalte fabrici din Arad. Avem companii care cresc pe plan local, care extind capacitatea de producţie şi implicit au nevoie de forţă de muncă”, a spus Călin Bibarţ, primarul municipiului Arad. 

Miza vagoanelor o reprezintă transportul de marfă pe cale ferată elec-trificată, soluţie care contribuie la reducerea emisiilor de CO2, în condiţiile în care în transporturi acum se discută tot mai mult despre camioane electrice, pentru a reduce amprenta de carbon a transpor-turilor.

Greenbrier România, fosta Astra Rail Industries era al doilea cel mai mare exportator din judeţul Arad după Joyson Saftey Systems. Aceasta es-te cea mai dură decizie din zona industrială din acest an. Compania a înregistrat în 2023 afaceri de 245 mil. euro, în creştere cu 48% faţă de anul anterior. De asemenea, profitul net ajungea la 14,4 mil. euro, faţă de 0,6 mil. euro în 2022. După creşteri succesive, numărul salariaţilor ajungea în 2023 la 2.246. Având în vedere un preţ mediu de 1mil. euro pentru un vagon de marfă, compania producea în 2023, potrivit calculelor ZF, circa 250 de vagoane.

Gruia Stoica, fondator şi preşedinte GRAMPET Group, a explicat pentru ZF că a intenţionat în trecut să cumpere pentru Grup Feroviar Român o astfel de fabrică de vagoane, dar nu a reuşit. 

„GRAMPET Group a susţinut constant industria românească de material rulant şi continuă să o facă. Ne-am concentrat mereu pe investiţii şi achiziţii care contează nu doar pentru grup, ci şi pentru comunitate. Am desemnat, în urmă cu ceva timp, una dintre companiile Big Four, special-izate în tranzacţii de acest nivel, pentru a negocia posibilitatea achiziţiei unei fabrici de vagoane din România. Din păcate însă, au spus că nu este de vânzare. Între timp, am realizat investiţii semnificative în modernizarea flotei şi în capacităţi proprii de producţie. Astfel că, astăzi producem deja vagoane, adaptate nevoilor specifice ale grupului şi ale pieţei. Rămânem însă deschişi oricărei oportunităţi care poate contribui la dezvoltarea durabilă a transportului feroviar din România”, a spus Gruia Stoica. 

GRAMPET Group deţine patru fabrici în România şi Ungaria, unde constru-ieşte, repară  şi modernizează vehicule feroviare. „La REVA Simeria, de exemplu, producem vagoane cisternă Zacns 85mc şi vagoane Sgmmnss 40'. Totodată patru noi tipuri de vagoane de marfă sunt în faza de certifi-care, urmând ca producţia acestora să înceapă în 2026”.

Fără un acces la vagoane noi, CFR Călători pariază pe modernizarea unor vagoane şi locomotive care au chiar şi peste jumătate de secol, timp în care producătorii locali depind numai de exporturi, iar americanii Greenbrier România, fosta Astra Rail Industries produc numai pentru ex-port. 

„Datorită provocărilor dificile şi accelerate de pe piaţa locală, com-pania Greenbrier România intenţionează să îşi înceteze operaţiunile de producţie, desfăşurate la fabrica din Arad. Această decizie a fost in-fluenţată de mai mulţi factori, printre care presiunile tot mai puter-nice de la nivelul industriei de profil, costurile operaţionale în creştere prin comparaţie cu celelalte fabrici, dar şi constrângerile logistice legate de vechimea unităţii şi de mediul urban”, au transmis oficialii într-un comunicat de presă. Surse din piaţă spuneau la început de martie că fabrica ar fi afectată de posibila anulare a unei comenzi de vagoane din Statele Unite, care devenea necompetitivă odată cu creşterea taxelor vamale de către SUA. 

„Vârsta medie a parcului inventar de vehicule feroviare motoare (locomo-tive, automotoare şi rame electrice) este de 51 ani, iar 40 % din parcul inventar de locomotive electrice nu a atins niciun proces de moderni-zare, în timp ce parcul inventar de material rulant tractat al „CFR Călători“ are vechimea medie de 32 de ani de la data fabricaţiei“, se arată în Strategia de Material Rulant a CFR Călători pentru perioada 2021-2024.

Greenbrier România va continua să îşi consolideze operaţiunile de producţie la fabricile din Caracal şi Drobeta Turnu Severin. Uzinele Greenbrier din România, ca şi Softronic din Craiova sunt dependente de exporturi, în condiţiile în care pe plan local contractele merg către modernizări. Spre exemplu, în decembrie 2023 CFR Călători a semnat mai multe contracte de prestări servicii ca parte a PNRR, proiect care in-clude şi modernizarea a 55 de locomotive şi 139 de vagoane de călători. Acestea sunt modernizate la Atelierele CFR Griviţa, Electroputere Paşcani, Remarul 16 Februarie Cluj, Reloc Craiova, Softronic şi SCRL Braşov. Softronic, care nu a vândut nicio locomotivă nouă pe plan local (a livrat către Deutsche Bahn Cargo România, dar compania mamă nu este locală), dar a livrat pentru Deutsche Bahn şi a exportat inclusiv în Suedia, are acum un contract de circa 100 mil. euro pentru modernizarea a 19 locomotive. Prima locomotivă modernizată a fost fabricată în urmă cu 50 de ani la Craiova. 

Ionuţ Ciurea, preşedintele Asociaţiei Pro Infrastructură spunea anterior pentru ZF că în acest moment este un dezastru în transportul feroviar pe material rulant, în condiţiile în care s-au ratat toate programele şi ţintele, nu putem să vorbim de performanţă, ci doar de supravieţuire la cum arată parcul de material rulant.

Urmărește Business Magazin

0 seconds of 1 minute, 7 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:07
01:07
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.

www.zf.ro
Impactul real al tarifelor preşedintelui Trump: La ce preţ ar putea ajunge un iPhone dacă tarifele rămân în picioare? Costurile urcă de până la 10 ori