Care este singura companie românească ce produce medicamente homeopate şi câţi bani face aceasta
Compania clujeană PLANTEXTRAKT, cel mai mare producător român de extracte gemoterapice şi singurul producător local de medicamente homeopate, vrea să Ajungă la o cifră de afaceri de 15 milioane de euro în cinci ani. În 2023, compania clujeană a avut o cifră de afaceri de 9 milioane de euro, în creştere cu peste 10% faţă de 2022. Care sunt motoarele de creştere ale acestei industrii şi ce influenţează domeniul?
Leacurile băbeşti, cum ar fi sarea încălzită pusă pe piept, ceaiuri de toate soiurile sau cataplasmele, mă duc cu gândul la copilărie, chiar dacă unele remedii sunt blamate de medici în prezent. Calităţile plantelor sunt însă nu numai tot mai studiate, ci şi folosite în medicina modernă. În tandem, creşte şi apetitul consumatorilor pentru tratamente tot mai naturale. „În România ultimilor ani, piaţa de produse naturale are o tendinţă de creştere mai accelerată decât cea a pieţei de produse medicale de larg consum (CHC). Această observaţie ne încurajează, deoarece semnifică o apropiere a ţării noastre de realităţile unor pieţe europene cum sunt Germania, Franţa şi Italia, unde fitoterapia este de primă intenţie atât pentru menţinerea sănătăţii şi a stării de bine, cât şi ca intervenţie în caz de debut a unor îmbolnăviri uzuale, cum ar fi răcelile sau indigestia”, declară Liviu Ungureanu, managing director, PlantExtrakt.
Segmentul tratamentelor naturale este cuprins în piaţa produselor medicale de larg consum, care au ajuns anul trecut la un volum de vânzări de 321 de milioane de unităţi, cu o valoare de 1.832 de milioane de euro, conform unei cercetări de piaţă realizată de IQVia. PlantExtrakt, cel mai mare producător român de extracte gemoterapice şi singurul producător local de medicamente homeopate, parte a grupului Europlant, a raportat o creştere a business-ului cu 10,5% în 2023, comparativ cu anul anterior, ajungând la 9 milioane de euro. Pentru 2024, compania clujeană vizează un plus de 14%. Pe parcursul ultimilor 10 ani, cifra de afaceri s-a triplat, iar profitul s-a dublat. Numărul de salariaţi a crescut în acelaşi interval cu circa 40% faţă de anul 2013, până la 160 de persoane.
Pentru atingerea obiectivelor în perioada următoare, un rol impotant îl joacă investiţiile. „În ultimii doi ani, investiţiile au însumat peste 1,5 milioane de euro, la care se vor adăuga aproximativ 0,8 milioane de euro şi anul acesta. Investim constant pentru îmbunătăţirea şi extinderea capacităţii de producţie şi ambalare, a capacităţii de stocare şi pentru automatizare şi tehnologii informatice”, declară Liviu Ungureanu.
Profil
1. În vârstă de 56 ani, Liviu Ungureanu este director general şi administrator al companiei PlantExtrakt, funcţii pe care le-a preluat în octombrie 2020.
2. Experienţa sa de business, de peste 20 de ani, a fost acumulatată atât în funcţii de director general, în companiile La Casa şi Dacia Plant; cât şi în diferite poziţii manageriale în firme din domeniul producţiei şi comerţului cum ar fi Coca-Cola şi Wrigley-Mars România.
3. Este pasionat de muzică, de istorie şi de călătorii. Când se va retrage din activitate, şi-ar dori să se ocupe de un domeniu viticol, într-o zonă liniştită, cu climă blândă.
El povesteşte că planurile pentru perioada următoare, PlantExtrakt vizează consolidarea poziţiei pe piaţa autohtonă prin parteneriate cu retailerii şi prin îmbunătăţirea distribuţiei atât în canalele tradiţionale, cât şi în canalele online. În plus, o direcţie strategică o constituie demersurile pentru creşterea exporturilor. „Toate acestea sunt consolidate în ambiţia ca în 5 ani să creştem cu 60% cifra de afaceri înregistrată în anul 2023”, adaugă reprezentantul companiei clujene. Tot el povesteşte că piaţa de medicamente homeopate este un segment special în peisajul farma. Unele remedii homeopate complexe sunt înregistrate ca medicamente fără prescripţie (OTC) şi pot să fie direct promovate către consumatori, dar cele mai multe medicamente homeopate unitare (care au un singur principiu activ) sunt medicamente cu prescripţie şi depind de recomandarea medicilor homepaţi, care au pregătire şi atestare specială în acest domeniu. În România, homeopatia este practicată de un număr relativ mic de specialişti, raportat la numărul total de medici, punctează Liviu Ungureanu.
Pe de altă parte, piaţa produselor gemoterapice este un segment din piaţa generală de produse naturale fitoterapice, adică produse pentru sănătate realizate cu extracte din plante. Extractele gemoterapice se realizează din părţi tinere de plante, cum sunt mugurii şi mlădiţele, care sunt prelucrate în stare proaspătă, la scurt timp după recoltare. Factorul critic pentru a obţine extracte gemoterapice de calitate îl reprezintă disponibilitatea mugurilor – care, evident, se pot recolta doar câteva luni pe an, la trecerea dinspre iarnă spre primăvară. „Dimensiunea mugurilor este un alt criteriu cu impact demonstrat: mugurii mici fiind cei mai căutaţi. Un plan bun de recoltare a mugurilor asigură necesarul pentru consumul pe un an întreg. Dacă, însă, vânzările ar creşte brusc, ar exista riscul ca cererea să nu poate fi acoperită. Comunicarea activă catre consumatori despre beneficiile produselor gemoterapice este factorul decisiv care influenţează piaţa produselor gemoterapice”, explică reprezentantul companiei clujene.
Portofoliul curent PlantExtrakt reuneşte peste 3.000 de medicamente homeopate şi 170 de produse naturale fitoterapice şi gemoterapice. Începând din 2019 şi până acum, s-au desfăşurat proiecte de rebranding şi redesign care au implicat circa o treime din portofoliul de fitoterapice şi gemoterapice şi au avut loc 25 de lansări de produse. „PlantExtrakt este acum cunoscut mai ales pentru portofoliul său de produse gemoterapice, cele fabricate din extracte din părţi tinere de plante, cum sunt mugurii şi mlădiţele. Dacă în 1991 extractele gemoterapice erau prea puţin cunoscute în România, între timp tot mai mulţi specialişti cunosc şi îmbrăţişează acest domeniu”, afirmă Liviu Ungureanu. Produsele gemoterapice, explică el, sunt extracte realizate la rece, din părţi tinere de plante, cum sunt mugurii şi mlădiţele. Aceste formule conţin plantă, apă, glicerină şi alcool – fără coloranţi, aromatizanţi sau alte substanţe chimice potenţial dăunătoare. Au avantajul că metoda de fabricaţie păstrează intact fitocomplexul activ din plante. Deoarece acţionează la nivel celular, cele mai multe gemoterapice necesită cure de 1-2 luni pentru cele mai bune beneficii. Pentru că sunt forme orale lichide, soluţii care conţin şi alcool, gemoterapicele au o biodisponibilitate foarte bună, adică se absorb şi se utilizează bine în organism. În acelaşi timp, o parte dintre consumatori ar prefera o formă de pastile.
O altă componentă a portofoliului companiei clujene este reprezentat de medicamentele homeopate unitare, care conţin un singur principiu activ şi sunt disponibile sub formă de granule cu administrare orală, sau forme orale lichide - soluţii. Cele două forme de prezentare nu influenţează beneficiul lor, în general trei granule fiind echivalente cu zece picături. „Medicamentele homeopate pot să fie administrate doar dacă am primit o prescripţie de la medicul homeopat – remediul activ pentru un pacient nu se recomandă să fie utilizat şi de către un altul. Medicul ne va putea recomanda şi anumite reguli de conduită privind administrarea medicamentelor homeopate, cum ar fi evitarea aromelor puternice”, argumentează Liviu Ungureanu.
Cea mai mare parte a vânzărilor raportate de companie anul trecut au fost realizate pe segmentul produselor gemoterapice, atât unitare, cât şi complexe – gama Polygemma, acestea reprezentând circa 49% din valoarea totală. Un procent important din afaceri este adus şi de produsele fitoterapice, care însumează circa 42%. Tincturile şi produsele homepatice au şi ele un aport în business, cu creşteri de la an la an. „Principalul motiv pentru care gemoterapicele complexe – gama Polygemma - şi fitoterapicele sunt pe primul loc în topul vânzărilor este uşurinţa consumatorilor de a înţelege utilitatea produselor de acest tip, acestea având recomandări clare pentru sănătate, menţionate pe etichetă, ambalaj şi prospect”, a afirmat Liviu Ungureanu.
Compania are 160 de angajaţi, dintre care 45 sunt implicaţi direct în producţie. Facilitatea situată în localitatea Rădaia, Cluj, include secţiile de extracte vegetale şi de medicamente homeopate, secţia de ambalare, depozitele şi un laborator de cercetare – calitate cu dotări de ultimă oră. „Pe lângă dotări, laboratorul nostru are şi o echipă de experţi cu experienţă, conduşi de prof. dr. farm. Nelly Olah – autor şi coautor la numeroase studii ştiinţifice. Doar în 2023 au fost publicate cinci cercetări originale şi a fost înregistrat un patent”, conform executivului.
Liviu Ungureanu povesteşte că în 1998, „PlantExtrakt era a doua sau a treia companie din România care debuta convertirea ecologică a unor loturi de teren, ce însumau 5-6 hectare. Pe parcurs s-au adaugat terenuri, iar acum compania deţine peste 18 hectare de teren agricol ecologizat, utilizat pentru culturi organice de plante”. Primele certificări ecologice s-au obţinut în perioada 2003-2006, iar toate zonele din care se realizează recoltare din flora spontană sunt certificate ecologic de 20 de ani. Peste 90% din plantele folosite provin din culturile proprii sau din recoltarea ecologică din flora spontană a Munţilor Apuseni, restul fiind importate de la producători internaţionali certificaţi.
În ultimii ani, piaţa de produse medicale de larg consum (CHC) a avut un parcurs fluctuant. În perioada pandemiei, a avut loc un avans al vânzărilor, stimulat de îngrijorarea tot mai mare a consumatorilor în ceea ce priveşte întărirea imunităţii şi gestionarea simptomelor infecţiilor respiratorii. Apoi, odată cu ajustarea economiei la noile condiţii postpandemice şi creşterea inflaţiei, piaţa CHC a înregistrat o uşoară descreştere în volumul de unităţi vândute. Această tendinţă poate fi atribuită, în parte, scăderii capacităţii de cumpărare a consumatorilor, care au fost constrânşi să renunţe la achiziţionarea anumitor produse considerate neesenţiale. În ciuda acestui fapt, conform estimărilor PlantExtrakt, vânzările de produse cu ingrediente naturale au înregistrat o creştere, conchide Liviu Ungureanu.
30 de ani de producţie
1991
Este înfiinţată PlantExtrakt – o firmă româno-germană, producător şi exportator de medicamente homeopate şi de materii prime pentru homeopatie şi fitoterapie
1993
Compania devenise primul producător român de extracte gemoterapice (adică extracte din părţi tinere de plante, în special muguri) şi exporta în peste 25 de ţări, pe 5 continente.
1995
Are loc intrarea pe piaţa autohtonă cu produse finite, mai întâi cu suplimente alimentare fitoterapice şi gemoterapice şi mai apoi cu medicamente homeopate.
2004 Obţine certificarea pentru bună practică de fabricaţie (Good Manufacturing Practice – EU-GMP) – o certificare specifică industriei Farma, pe care nu toate fabricile din România o deţin.
2006 Este obţinută certificarea ecologică atât a terenurilor agricole din proprietate, pe care se realizează culturi organice de plante, cât şi certificarea ecologică a procesului de recoltare a plantelor din flora spontană.
2019 PlantExtrakt a fost preluată de către compania germană MB Holding, care are peste 4.000 de angajaţi la nivel global. PlantExtrakt este acum parte din divizia Europlant Grup.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro