Cat de putina bere vom mai bea in 2011?
Piata berii tot scade de peste doi ani si nimeni nu poate spune daca 2011 va fi mai bun. Asa cum un meci de fotbal nu poate fi decis in primele zece minute, nici in cazul berii primele doua luni ale anului nu pot fi definitorii.
Trei fabrici au fost inchise si 2.000 de oameni au iesit din industria berii pe parcursul ultimului an. Consumul anual pe cap de locuitor s-a intors la nivelul inregistrat in anii 2007-2008, ajungand la o medie de 78 de litri. Altfel spus, un roman adult a baut anul trecut 1,2 litri de bere pe saptamana, mai putin decat in 2008, cand s-a inregistrat cel mai ridicat nivel de consum. In urma cu mai bine de doi ani, berea atinsese un nivel de consum de 93 de litri pe cap de locuitor, Romania ocupand la acea vreme locul sase la nivel european in aceasta privinta.
"Nu cred ca actualul nivel este normal si mai potrivit este cel din 2008", spune Constantin Bratu, director general al asociatiei Berarii Romaniei. In opinia lui, factorul care are un rol cheie in piata este puterea de cumparare ("ce ne lipseste este, practic, puterea de cumparare"); vremea influenteaza, la randul sau, puternic consumul de bere, la fel cum si traditiile de consum au un cuvant de spus. "Cand toti acesti factori vor fi favorabili, cu siguranta ca berea se va vinde mai bine", spune Bratu. In opinia lui, varful de consum inregistrat in 2008 nu este o exceptie, ci o normalitate.
Anul trecut vanzarile au continuat panta descendenta si au pierdut 3,5% din volumul inregistrat in 2009, ajungand la 17 milioane de hectolitri, conform datelor asociatiei, care reuneste cinci producatori de pe piata. In total, in ultimii doi ani, piata de profil a suferit o contractie de 16% in volum fata de 2008. In acest moment membrele asociatiei - Ursus Breweries, Heineken, Bergenbier, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod - au un volum cumulat de vanzari de 15,3 milioane de hectolitri, cu 4,4% mai putin decat in 2009. Cu acest volum ele au adjudecat insa peste 90% din piata.
Despre ce s-ar putea intampla in acest an, reprezentantii industriei spun, indeobste, ca este imposibil de previzionat. "Vanzarile de bere sunt ca un meci de fotbal. Nu poti sti dupa primele zece minute care va fi finalul meciului", spune Jan Derk van Karnebeek, presedintele asociatiei.
Companiile care sunt membre in Berarii Romaniei produc in prezent in zece fabrici, dupa ce anul trecut au inchis trei unitati de productie: la Cluj (operata de Ursus), la Hateg (Heineken) si la Blaj (Bergenbier). Acestea sunt insa cele mai sonore exemple de inchideri de fabrici, dar numarul de berarii inchise din 1994 incoace este mult mai mare. Cu 17 ani in urma erau nu mai putin de 125 de fabrici de bere, iar numarul lor s-a redus semnificativ. In afara de cele zece unitati detinute de membrii asociatiei, pe piata mai activeaza si European Drinks, precum si firme mai mici care au, de regula, activitati la nivel regional.
In total, circa 2.000 de oameni din industrie si-au pierdut in ultima perioada locurile de munca; 4.100 sunt inca angajati in domeniu. "In total, sectorul berii din Romania genereaza, direct si indirect, locuri de munca pentru 96.400 de oameni", spune Alexandru Bratu, care citeaza datele unui studiu realizat de Ernst & Young.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro