Ce este Palatul Vechiturilor, afacerea gândită şi construită de un român care s-a săturat să muncească pentru alţii şi şi-a deschis propria afacere

Postat la 16 ianuarie 2023 574 afişări

Palatul Vechiturilor. Aşa a ales să-şi numească businessul Dan Georgescu, un antreprenor care a plecat de la ideea unui mix între atmosfera unui magazin second-hand şi diversitatea târgului de vechituri. Astăzi, proiectul îi aparţine atât lui, cât şi partenerilor Constantin şi Florin Arbans, fiind iniţiat de cel dintâi, care are în spate o experienţă de 15 ani în business development şi de 20 de ani în retail.

Am început în 2013, ca un business de familie cu doi asociaţi, după ceva ani petrecuţi în mediul corporate. Îmi doream un concept de retail sustenabil, out-of-the-box, cu investiţii minime. Restul a fost doar determinare, imaginaţie şi informare atentă prin vizite la Berlin şi Londra. Ghidul Deliei Dumitrescu, «Secondhand & Vintage - Berlin», pe care îl răsfoiesc şi acum, după mult timp, plin de zeci de post-ituri şi notiţe, spune în felul lui despre modul în care s-a cristalizat ideea”, explică Dan Georgescu.

A vrut un business mic, fără o structură organizatorică amplă, fără proiecţii financiare detaliate, fără PR sau echipamente specifice, iar în iunie 2013 a reuşit să-l deschidă, după investiţii de circa 15.000 de euro. „Am îmbrăţişat de la bun început ideea unei dezvoltări ecologice, cu puternice accente sociale, a unui concept cu înţelegere faţă de istoria recentă trăită de români şi respect faţă de produsele locale. Astfel, la scurt timp după deschiderea magazinului nostru binecunoscut astăzi nostalgicilor din Bucureşti, am petrecut o bună bucată de timp făcând benchmarking la businessurile de retail de tip charity din Marea Britanie, în special la Oxfam, venind cu versiunea beta a magazinului online Palatul Vechiturilor, probabil primul charity shop online din România în 2016.”

În dezvoltarea platformei online şi a facilităţilor logistice au mai fost investiţi alţi bani, astfel că, în total, bilanţul investiţiilor ajunge la 50.000 de euro în prezent. Decizia extinderii în online s-a dovedit salvatoare în martie 2020, când pandemia a schimbat complet comportamentele şi tiparele de achiziţii. Anul 2022 a adus o nouă structură în acţionariat, după ce Dan Georgescu a făcut o alianţă cu firma Direct Marketing Group, activă pe piaţa de publicitate, marketing direct, logistică pentru campanii promoţionale şi comerţ online, pentru a completa afacerea cu un set de abilităţi logistice şi de marketing. „Împreună am putut să facem pasul firesc de la validarea modelului de business către scalarea lui, care ne aşteptăm să genereze cel puţin o dublare a cifrei de afaceri în 2023.”

Astfel, în prezent, acţionarii firmei Palatul Vechiturilor SRL sunt Dan Georgescu (50%), Constantin Arbans (25%) şi Florin Arbans (25%). Cu trei angajaţi, compania a realizat în 2021, anul anterior extinderii acţionariatului, o cifră de afaceri de 100.000 de euro şi profit de 17.000 de euro. Palatul Vechiturilor înseamnă astăzi două puncte de lucru în Bucureşti – un magazin pe Şoseaua Mihai Bravu şi un depozit care deserveşte livrările online pe Strada Intrarea Binelui, în Berceni. „Fanii noştri ştiu deja că vintage-ul şi vinilul îşi dau întâlnire cu clasicul şi şicul atât în magazinul nostru din Bucureşti, cât şi în cel virtual. Peştele de sticlă, radioul Electronica, steagul PCR, aparatul de diafilme, rola de zugrav, casca de miner, sifoanele, discurile de vinil, telefonul cu disc, cravata de pionier şi multe alte obiecte recuperate primesc astfel şansa de a intra în dialog cu obiecte de design contemporane. Şi toate la un loc spun o poveste unică, eclectică.”

Cei care trec pe la Palatul Vechiturilor sunt în general nostagici, pasionaţi de muzică şi carte, colecţionari, designeri şi arhitecţi care caută obiecte inedite, oameni din teatre şi alte instituţii culturale care caută obiecte de recuzită. Însă surpriza cea mai mare o reprezintă segmentul tânăr, generaţia Z, spune Dan Georgescu. Cum fiecare produs este unicat în felul lui şi nu există două produse identice în magazin, preţul se stabileşte în urma unei documentări, prin raportare la starea în care se află produsul şi la piaţa de profil pentru produse similare sau comparabile. Prin urmare, preţurile pot pleca de la 5 lei pentru o carte de copii de exemplu, în timp ce piesele de colecţie, precum tablourile de galerie, pot ajunge la 1.500 de lei. „Ne bucurăm de depăşirea perioadei de stagnare, în care am fost presaţi de problemele legate de pandemie,prin creşterea prezenţei online, generarea de lanţuri de aprovizionare mai rezistente, investiţii în extinderea afacerii şi în îmbunătăţirea promovării. Aceasta deoarece credem că automatizarea şi digitalizarea vor fi vedetele recuperării economice postcoronavirus, chiar şi în sectorul în care activăm”, adaugă Dan Georgescu.   

Cum fiecare produs este unicat în felul lui şi nu există două produse identice în magazin, preţul se stabileşte în urma unei documentări, prin raportare la starea în care se află produsul şi la piaţa de profil pentru produse similare sau comparabile.



Cinci idei de afaceri de la zero

business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.

Brutăria Maria Ioana – brutărie (Bucureşti)

Fondatoare: Maria Acristei

Investiţie iniţială: 30.000 de euro

Cifră de afaceri: 10.000 de euro pe lună

Prezenţă: Bucureşti


EmilyRay – brand de bijuterii (Bucureşti)

Fondatoare: Ana Maria Ştedel

Investiţie iniţială: 500-600 de euro

Cifră de afaceri în 2021: 23.000 de euro

Prezenţă: online, naţională


Popantofăria – atelier de reparaţii de încălţăminte (Cluj-Napoca)

Fondator: Andrei Pop

Investiţie iniţială: 25.000 de euro

Cifră de afaceri estimată după primii doi ani de funcţionare:

50.000 de euro

Prezenţă: Cluj-Napoca


Oblic Studio – birou de arhitectură (Bucureşti)

Fondator: Ştefan Prigoreanu

Investiţii: câteva zeci de mii de euro

Cifră de afaceri în 2021: 80.000 de euro

Prezenţă: naţională şi internaţională


Arepas – business de tip street food (Bucureşti)

Fondator: Ştefan Andreescu

Investiţie iniţială: 25.000 de euro

Cifră de afaceri: 70.000 de lei pe lună (14.000 de euro)

Prezenţă: în Bucureşti şi la evenimente



ZF, Banca Transilvania şi Vodafone  au lansat PROIECTUL AFACERI DE LA ZERO, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.