Cine mai investeste in comertul modern
Comertul modern castiga tot mai mult teren in Romania, iar cele cateva zeci de companii care se bat pe banii cumparatorilor romani au deopotriva motive de ingrijorare, dar si de speranta. Cei care prefera sa mizeze pe jumatatea plina a paharului au bugetat pentru anul in curs investitii care se apropie, conform calculelor BUSINESS Magazin, de jumatate de miliard de euro.
A apus vremea cand cumparatorii puneau de-a valma in cosuri produsele. n 2010, cheltuielile gospodariilor pentru bunuri de larg consum au scazut cu 5% fata de anul anterior, conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK. ncercand sa se adapteze greutatilor financiare, "consumatorii au redus din volumul cosului de cumparaturi. n 2010 ei au facut cumparaturi mai rar si au renuntat la produsele de rasfat", spune Raluca Raschip, consumer goods director GfK Romania. Acum chibzuiala este cuvantul cheie pentru cele mai multe din gospodarii, iar bilantul retelelelor comerciale ilustreaza clar acest lucru.
Chiar si asa, sunt companii care au hotarat ca prezentul este prielnic extinderii. Motiv pentru care 2011 promite zeci de noi magazine; bugetele de investitii sunt de sute de milioane de euro. Cora, Carrefour, Kaufland, dar si lanturile controlate de Dinu Patriciu (Mic.ro si Minimax Discount, care va fi rebranduit Mac.ro) scot la iveala cele mai mari bugete pentru anul in curs. Dar si alte retele dau semne ca se vor inscrie in cursa extinderii. Retelele de discount Plus, Penny si Profi, care au fost campioanele extinderii in ultimii doi ani, numarau la finalul anului trecut peste 400 de spatii.
"In ultimii doi ani am investit in jur de 50 de milioane de euro in terenuri", spune Philip Lejeune, director general al Cora Romania. Desi nu a dorit sa dezvaluie bugetul dedicat investitiilor din acest an, Lejeune declara anterior pentru BUSINESS Magazin ca in 2011 reteaua are in plan sa cheltuiasca pe expansiune mai mult decat dublul sumei de anul trecut, cand a investit 40 de milioane de euro. Reteaua se detaseaza, in randul operatorilor de hipermarketuri, drept cel mai decis investitor al momentului: are pentru anul in curs planificate doua deschideri - la Drobeta Turnu-Severin si Arad - si a inceput un proiect de investitii de 100 de milioane de euro la Constanta, in centrul comercial Corall. Cu o suprafata de 150.000 mp si o galerie cu 50 de magazine, proiectul ar urma sa fie inaugurat la finalul anului viitor. Cora ataca acum cu hotarare dupa ce vreme de cativa ani, cand retelele concurente se intreceau in deschideri, a preferat sa nu deschida niciun nou magazin. n prezent, planul de bataie este clar conturat: anul trecut a deschis doua magazine, pentru 2011 a anuntat inca doua inaugurari si, in urmatorii patru ani, reteaua ar urma sa se mareasca cu inca 15 spatii, dupa cum a declarat Lejeune pentru BUSINESS Magazin. Cora a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri in crestere cu circa 3% fata de 2009, dar profitabilitatea a scazut, pe fondul scaderii valorii bonurilor de casa cu o medie de 10%. "Pentru anul in curs tintim vanzari mai mari si un profit stabil", declara seful Cora.
Din punctul de vedere al sefului Cora Romania, prezentul nu are niciun dezavantaj pentru retelele care vor sa parieze pe dezvoltare. n aceasta luna retailerul are planificata deschiderea magazinului din Drobeta Turnu-Severin, in urma unei investitii de 22 de milioane de euro. Magazinul are o suprafata de 8.000 mp cu o galerie comerciala de aproximativ 4.000 mp. Pentru a sustine dezvoltarea pe care reteaua a creionat-o, Cora ar trebui sa angajeze anul acesta, conform propriilor estimari, 1.500 de persoane.
Cu sume cu multe zerouri vine si Carrefour Romania, liderul pietei romanesti in segmentul hipermarketuri in functie de cifra de afaceri. Francezii au anuntat pentru 2011 doua noi deschideri, la Bucuresti si in Botosani. Magazinul din Capitala ar urma sa fie inaugurat in septembrie 2011. Tot anul acesta "ne extindem si in tara, cu un al doilea hipermarket, la Botosani, deschidere prevazuta pentru luna octombrie", a declarat Patrice Lespagnol, directorul executiv al Carrefour Romania. Hipermarketul din Bucuresti, al optulea spatiu din oras, este inclus in Colosseum, proiectat a fi cel mai mare centru comercial din Europa. Conform planurilor, Colosseum va include, pe o suprafata totala de 190.000 mp, un centru comercial si un parc de retail autonom, cu 480 de magazine si peste 10.000 locuri de parcare. Cladit in zona de nord a Capitalei, Colosseum are un buget de investitii dedicat de peste 350 milioane de euro si va crea peste 5.000 de locuri de munca. Reprezentantii Carrefour nu au precizat care sunt sumele alocate pentru spatiile din Botosani si Bucuresti, dar, conform informatiilor din piata, investitia medie pe magazin se plaseaza in jurul a 20 de milioane de euro. Cu acesti noi pasi, Carrefour Romania va ajunge la 25 de hipermarketuri. Francezii sunt singurii operatori de hipermarketuri care au in portofoliu si supermarketuri, al caror numar a ajuns la 32.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro