Comert cu surprize

Postat la 22 decembrie 2009 48 afişări

Retelele de magazine, beneficiarele cresterii puterii de cumparare din ultimii ani, au invaiat in 2009 ca de la profit la insolvenia nu este o distania atat de mare pe cat credeau.

Dupa ani in sir in care retelele s-au intrecut sa anunte investitii mai mari, deschideri mai multe si vanzari in crestere, 2009 a avut efectul unui dus foarte rece pentru toate domeniile din comert: insolventa si falimentul ameninta peste tot.

Nici marile retele internationale n-au scapat. Cel mai mare comerciant de pe piata, Metro, a inregistrat la nivelul intregii Europe de Est o scadere a vanzarilor de 13% in primele noua luni ale anului fata de aceeasi perioada a anului trecut. Dusan Wilms, seful retelei Metro Cash & Carry, declarase anterior pentru BUSINESS Magazin ca volumul vanzarilor nu este o prioritate si accentul se pune acum pe "mentinerea unor vanzari profitabile".

Scaderile se vad si in bilantul Carrefour: vanzarile au ajuns la 809 milioane de euro, in primele noua luni ale anului, fata de 819 milioane in aceeasi perioada a anului trecut. Nici viitorul imediat nu promite vesti prea bune. Alexandru Vlad, directorul general al retelei Selgros Cash & Carry, spune ca "2010 va fi la fel de greu ca anul acesta, daca nu cumva mai greu", iar cei ce bugeteaza cresteri in industria bunurilor de larg consum pentru anul viitor "sunt un pic prea optimisti".

Cele mai afectate au fost insa afacerile comerciantilor romani. In domeniul alimentar, nu mai putin de trei mari retele - Spar, Pic si Trident - au intrat in insolventa, iar lantul autohton de supermarketuri Ethos se afla in plin proces de reorganizare. Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, considera ca motivul pentru care comerciantii romani au probleme acum este ca "si-au gestionat prost dezvoltarea". Singurii castigatori au fost retelele de discount.

Cel mai spectaculos au scazut vanzarile retailerilor din electro-IT - cu peste 42% in primele noua luni ale anului. Ultra Pro a falimentat in primavara, iar in decembrie, grupul Flamingo International a intrat in insolventa. Reticenta cumparatorilor si-a pus insa amprenta si pe vanzarile retelelor de bricolaj, care au amanat cu lunile deschiderile anuntate pentru 2009. Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii, si-a redus drastic personalul si se afla, conform informatiilor din piata, in pragul insolventei.

Dan Viorel Sucu, proprietarul Mobexpert, cel mai mare comerciant de mobila, declara ca resimte mai mult ca niciodata concurenta strainilor, intrucat "cele mai multe companii nu se comporta romaneste; prefera sa cumpere produse de import, chiar daca la aceeasi calitate platesc mai mult".

Cititi si:

Politica: Sub semnul alegerilor

Macroeconomie: Anul recesiunii

Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi

Asigurari si pensii: Fara pierderi

Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza

Consultanta: Anul paradoxurilor

Companiile energetice au pierdut din greutate

Petrol si carburanti: Minus 20%

Industrie: Fara cerere

Farma: Anul surprizelor neplacute

Industria alimentara: Consum redus

Agricultura: 2009, anul nefericirii

Retail si distributie: Comert cu surprize

Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis

Piata auto, victima crizei

Real estate: Chinul imobiliar

Media: Reducere la jumatate

Resurse umane: Anul concedierilor

Telecom: Un pic mai bine

Internet si IT: "A fost cel mai greu an"

Urmărește Business Magazin

/analize/comert/comert-cu-surprize-5198198
5198198
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.