Consum redus
Motorul cresterii economice din ultimii ani, consumul, s-a prabusit, cel mai putin afectate fiind produsele de baza.
Frenezia din ultimii ani, cand clientii isi incarcau pana la refuz cosurile de cumparaturi, s-a racit treptat, insa industria bunurilor de larg consum (FMCG) a fost una dintre ramurile economiei cel mai putin afectate de criza, estimand pe ansamblu o stagnare a afacerilor.
Toti producatorii au resimtit o schimbare a comportamentului de consum: clientii fie cumpara mai putin, fie "s-au orientat spre produse mai ieftine", dupa cum declara Radu Timis, proprietarul Cris-Tim, unul dintre cei mai mari procesatori de produse din carne. Aproape toate segmentele productiei alimentare au avut vanzari in scadere anul acesta (10% la produse din carne, 8% la bere) sau in cel mai bun caz au ramas constante in valoare, chiar daca au crescut in volum - asa cum s-a intamplat in cazul lactatelor. La o valoare estimata pentru anul in curs la 1,1 miliarde de euro, similara celei din 2008, volumul vanzarilor de lactate a crescut cu 10%.
Pentru ca jumatate din industria bunurilor de larg consum este bazata pe importuri, principalul inamic al companiilor a fost cursul de schimb valutar, care a crescut cu 15%, reducand marjele companiilor. Unul dintre cele mai afectate domenii a fost cel al bauturilor alcoolice de import, in care companiile nu au la indemana prea multe instrumente de a contracara variatia cursului. "Cand ne-am dat seama ce ne loveste, am revizuit tinta si ne-am propus pentru anul acesta sa ajungem la o cifra de afaceri in lei egala cu cea de anul trecut", a declarat Pepe Berciu, directorul general al BDG, importatorul Jack Daniel's in Romania. Compania isi planificase initial o crestere de 20% a cifrei de afaceri in euro.
Aprecierea euro (dublata de cresterea galopanta a accizelor) a atarnat greu si in piata tigaretelor, care au suferit anul acesta cea mai mare crestere de preturi din Romania: 50% fata de nivelul anului trecut. Este motivul pentru care cea mai mare piata din FMCG va atinge anul acesta nivelul de 3,5 miliarde de euro, in crestere cu un miliard de euro fata de 2008. Valoarea este de peste doua ori mai mare decat urmatoarea piata din FMCG - berea, cu o valoare de 1,35 miliarde de euro.
Jan Derck van Karnebeek, managerul general al Heineken Romania, crede ca pentru piata berii, una din explicatiile scaderii priveste reticenta de a mai cumpara bere scumpa. Cu toate acestea, van Karnebeek sustine ca "datorita faptului ca a atins un anumit nivel de maturitate, piata berii s-ar fi stabilizat indiferent daca ar fi aparut criza financiara sau nu".
Cititi si:
Politica: Sub semnul alegerilor
Macroeconomie: Anul recesiunii
Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi
Asigurari si pensii: Fara pierderi
Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza
Consultanta: Anul paradoxurilor
Companiile energetice au pierdut din greutate
Petrol si carburanti: Minus 20%
Farma: Anul surprizelor neplacute
Agricultura: 2009, anul nefericirii
Retail si distributie: Comert cu surprize
Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis
Resurse umane: Anul concedierilor
Internet si IT: "A fost cel mai greu an"
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro