Cum s-a transat lupta de un miliard de euro pentru 183 de kilometri de autostrada
Un miliard de euro ar urma sa coste cei 183 de kilometri de autostrada din vestul tarii ai caror constructori castigatori au fost anuntati zilele trecute. Cum au ajuns insa aceste proiecte sa coste cu o treime mai putin fata de estimarile initiale ale CNADNR si, mai ales, va ramane acesta pretul final sau institutia se va trezi ca va plati chiar mai mult decat prognozase?
Lupta pentru cei 183 de kilometri de autostrazi de pe Coridorul IV paneuropean, pe care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) i-a scos la licitatie la finalul anului trecut, aproape s-a incheiat. Institutia a anuntat zilele trecute numele constructorilor care au castigat contractele pentru cele noua loturi de autostrazi si, daca nu vor exista contestatii, lucrarile ar urma sa demareze in sase luni, iar in 2013 sa fie finalizate. Costul la care au fost contractate este cu aproape 30% mai mic, in medie, fata de suma de 1,4 miliarde de euro pe care CNADNR prognozase ca o va cheltui din buzunarul propriu si din bani europeni pentru aceste sosele.
Recordul il detine consortiul format din firma romaneasca Straco Grup, controlata de Alexandru si Traian Horpos, si din italienii de la Studio Corona, care a venit cu o oferta de pret aproape la jumatate: daca CNADNR estimase un cost de circa 169 milioane de euro pentru constructia unui tronson de autostrada de 19,7 kilometri, cele doua companii s-au angajat sa realizeze lucrarile pentru 91,8 milioane de euro. "Avand in vedere faptul ca au participat la licitatie un numar ridicat de constructori, dar si faptul ca a crescut numarul de participanti romani - pentru care cheltuielile de management, spre exemplu, sunt mult mai reduse decat in cazul companiilor straine -, costul pe kilometru a putut scadea cu 30%", este de parere Florin Popa, managing partner al companiei de consultanta in constructii Vitalis Consulting.
Intr-adevar, peste 100 de companii au depus, pe cont propriu sau in consortii, 64 de oferte pentru cele noua loturi de autostrazi de pe ruta Nadlac-Sibiu. Mai mult, numarul de intentii de participare la licitatii a fost de patru ori mai mare decat la alte proiecte, spuneau in februarie reprezentantii CNADNR. Doar 17 companii au fost insa norocoase, printre care Romstrade, controlata de Nelu Iordache, Spedition UMB si Tehnostrade (ambele controlate de Dorinel Umbrarescu), Euroconstruct Trading '98 (Dan Besciu si Sorin Vulpescu), Astaldi (Italia) sau Tirrena Scavi (Italia). Foarte putine companii au participat singure si nu in consortii la aceste licitatii si in niciunul dintre cazuri nu a fost vorba de constructori romani. Unele au si castigat, precum austriecii de la Alpine si de la Strabag, care au concurat si pe cont propriu si si-au adjudecat fiecare cate un contract de 93 milioane de euro, respectiv 134 milioane de euro fara TVA.
Sa nu ne bucuram insa ca am scapat mai ieftin. Lucrarile nu au inceput, iar in Romania cultura suplimentarii lucrarilor este puternic inradacinata. "Trebuie sa avem in vedere ca acestea sunt costurile cu care s-au castigat licitatiile si nu acelea cu care se vor finaliza lucrarile. Din experienta anilor trecuti, se poate observa ca de obicei exista destul de multe acte aditionale", explica Florin Popa.
Pentru a mentine o diferenta cat mai mica intre valorile licitate si valorile finale, este nevoie de urmarirea adecvata a proiectarii, a consultantei, a managementului de proiect, a perioadei de executie, a calitatii, dar si a altor elemente, mai spune reprezentantul Vitalis Consulting.
CNADNR a ales sa imparta cei 183 de kilometri de autostrazi in noua loturi, fiecare cu o lungime intre 9,5 si 27,4 kilometri. Cel mai probabil, si lungimea redusa a tronsoanelor a permis mai multor constructori sa participe la licitatii si a accentuat concurenta, crede Popa: "Impartirea in mai multe loturi a acestor tronsoane este benefica. Pentru proiecte de autostrada cu lungimi de 100 sau 200 de kilometri, spre exemplu, este vorba de un volum de lucrari si de un efort financiar pe care si-l permit putine companii. Numarul de companii care ar licita in acest caz ar fi probabil de 3-5 per licitatie".
Constructorii care au pierdut lupta pentru constructia celor 183 de kilometri din vestul tarii mai au la dispozitie doar saptamana aceasta pentru a depune contestatii. Avand in vedere numarul mare de companii care au licitat, sunt sanse mari ca si numarul de contestatii sa fie ridicat. Ar fi bine insa ca nemultumirile sa se rezolve repede, iar proiectul "Autostrada 2011" sa inceapa.
CITESTE SIDe ce asteapta regii asfaltului luna martie. Lupta pentru 1,4 miliarde de euro
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro