Cum si-a bagat recesiunea coltii in cauzele nobile
De cand cu recesiunea, banii adunati de organizatiile cu scopuri caritabile s-au prabusit la jumatate fata de vremurile bune. Companiile au taiat din bugetele pentru donatii, iar ONG-urile s-au vazut nevoite sa gaseasca noi solutii in lupta pentru strangerea de fonduri.
n copil de nici opt ani statea sprijinit de peretele de la intrarea in Gara de Nord din Bucuresti. Marius fugise de acasa din Moldova, speriat de bataile zilnice din familia sa. Povestea se intampla in urma cu mai bine de un deceniu, cand cei de la Salvati Copiii l-au gasit pe Marius colindand confuz cladirea umeda a garii. Gasit in Bucuresti de un adult "prietenos", copilul fusese atras intr-un apartament inchiriat de un strain, care l-a vazut lipsit de aparare si l-a abuzat. "E cel mai special caz, unul care ni s-a lipit tuturor de inima", isi aminteste Gabriela Alexandrescu, presedintele executiv al Salvati Copiii. De cand a scapat din mediul infiorator unde a crescut, tanarul a mai fugit, s-a mai intors, dar daca spunem ca acum Marius munceste, si nu oricum si oriunde, ci tocmai in Olanda, unde e asistent social, vedem ca scepticismul general cand vine vorba de viitorul copiilor strazii poate sa fie infirmat.
Marius a fost doar unul din cazurile de copii care au avut sau au nevoie de ajutor, iar banii pentru asemenea cauze nobile ar trebui sa scape de grila necrutatoare a recesiunii. Si totusi, lipsurile se simt. In apropierea Craciunului, i-am gasit pe cei de la Salvati Copiii in febra pregatirilor pentru Festivalul Brazilor de Craciun, eveniment anual in care companiile liciteaza pentru brazi decorati de designeri cunoscuti. Mai exact, pentru 2010, designerii au creat 25 de brazi inediti, care au atras aceeasi suma ca in 2009. Gabriela Alexandrescu isi aminteste de anul de glorie 2007, cand Salvati Copiii a numarat din vanzarea brazilor 576.000 de euro. In 2008, suma a coborat la 360.000, iar in 2009 din eveniment s-au adunat doar 275.000 de euro.
"Cred ca fiecare se simte apropiat de cauza copiilor si ar fi ciudat sa nu fie asa. Nu ai cum sa nu crezi ca trebuie sa implici, cand vezi in ce conditii traiesc unii copii. Iar cand ii vezi, devii si mai implicat si vrei sa faci si mai mult", incepe directorul Salvati Copiii discutia cu BUSINESS Magazin. Ea povesteste ca, in afara faptului ca nu au asigurate cele necesare unei supravietuiri decente, din cauza saraciei, copiii preiau toata tristetea si nervozitatea parintilor si a celor din jurul lor. Cei mici simt orice schimbare si traiesc intr-un mediu in care starea emotionala a adultilor se rasfrange si asupra lor. Traind intr-un mediu nesigur, exista tot mai multi copii cu probleme de inadaptabilitate sociala si depresie, iar asta le creeaza probleme la scoala si in relatia cu ceilalti.
Bugetul anual nu a fost insa atat de grav afectat, pentru ca ONG-urile au sesizat repede noile tendinte din sfera donatorilor si au vazut ca firmele au mai mult interes sa dezvolte un proiect specific, sa se identifice printr-o anumita campanie. Asa incat organizatiile nu mai promoveaza un intreg plan, ci il impart in mai multe proiecte pe care le ofera companiilor care doresc sa le sprijine. "Gradul de implicare e mai mare, se includ si voluntari, il comunica in interiorul companiei ca fiind proiectul lor", explica directorul organizatiei Salvati Copiii.
Toata lumea a devenit mai atenta la modul cum se cheltuiesc banii, pentru ca e greu de anticipat ce se va intampla cu afacerile in anii urmatori. "In lipsa fondurilor, incercam sa dezvoltam parteneriate unu la unu cu companiile interesate", spune Alexandrescu. Unii vor sa investeasca in proiecte chiar in comunitatea unde isi desfasoara activitatea. In plus, informarea cetatenilor si a firmelor este si ea importanta, asa incat organizatiile incearca sa mediatizeze cat mai mult cadrul legal prin care se pot sprijini initiativele caritabile. "Daca presa ne sustine, potentialul este foarte mare. Legislatia fiscala pentru donatii nu este inca foarte cunoscuta, desi exista din 2004", spune Carmen Uscatu, presedintele unui alt ONG, Salveaza Vieti. Si de multe ori aude din gura potentialilor donatori replici precum "Dar daca vine Fiscul peste noi?".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro