Cine este antreprenoarea care a lăsat Elveţia pentru România şi a deschis aici un nou tip de afacere cu care ar putea să revoluţioneze piaţa imobiliară din oraşele mari ale ţării
Viziunea pare că a făcut parte din viaţa antreprenoarei de origini elvenţiene Anja Graf încă din adolescenţă: aceasta a determinat-o să renunţe la liceu, chiar cu preţul relaţiei cu părinţii, pentru antreprenoriat, cât şi la primul business, din industria modelingului, pentru cel de al doilea, care avea să rescrie regulile din piaţa globală a chiriilor. De câţiva ani însă, viziunea ei focalizează pe România.
Totul a început cu mine căutând astfel de camere în Zürich. M-am născut în apropiere de acest oraş, iar în liceu aveam o agenţie de modeling împreună cu nişte prieteni, astfel că m-am găsit în situaţia de a căuta astfel de camere de închiriat pentru modele. Nu le găseam - aşadar am închiriat nişte spaţii, am renovat apartamentele respective şi am cazat modelele acolo.
Fiindcă am fost mereu o persoană ambiţioasă şi nu am avut atât de mult succes cu agenţia de modeling pe cât speram, am renunţat la liceu când aveam în jur de 17 ani şi m-am concentrat în totalitate pe business”, îşi începe povestea Anja Graf, antreprenoarea de origine elveţiană care a făcut din România casă, dar şi cel mai nou pariu de investiţii în real estate. Descrierea face parte din istoria pe care ea însăşi a ales să o împărtăşească într-o întâlnire cu presa, cu prilejul lansării pe piaţa locală a Vision Apartments, un business devenit sinonim cu închirierea apartamentelor mobilate şi cu servicii incluse în întreaga lume.
Fondată în 1999 în Elveţia, compania s-a dezvoltat rapid, trecând de la stadiul de start-up la lider de piaţă în Elveţia, cu o prezenţă globală. Vision Apartments reprezintă şi noua viaţă a fostului hotel Ramada Majestic aflat pe Calea Victoriei, în apropierea Teatrului Odeon din Capitală. Achiziţionat de antreprenoarea de origine elveţiană în pandemie, în 2021, într-o tranzacţie de 20 de milioane de euro, acum acesta urmează să îşi deschidă porţile sub conceptul care i-a adus succesul antreprenoarei – cel al apartamentelor servisate. Hotelul este unul dintre cele mai recente proiecte inaugurate în grupului ce deţine proprietăţi imobiliare evaluate la peste 2 miliarde de euro, potrivit reprezentanţilor companiei.
După ce a renunţat în primă etapă la liceu, istoria de business a Anjei a continuat cu un alt punct – de data asta pe care l-a pus afacerii cu modele, când avea în jur de 20 de ani, pentru a se concentra pe businessul din imobiliare Vision Apartments. Decizia a fost una inspirată, având în vedere că, după doi-trei ani în acest business, veniturile ajunseseră deja la 300.000 de franci elveţieni. Rezultatele au fost convingătoare şi pentru părinţii săi, care nu au încurajat decizia să renunţe la şcoală: „Fiindcă am renunţat la şcoală, relaţia mea cu părinţii nu era foarte bună, aşa că m-am mutat în unul dintre aceste apartamente, iar după doi-trei ani în care părinţii nu au mai auzit de mine, a venit tatăl meu şi m-a întrebat ce fac. I-am prezentat businessul, care avea stadiul de cinci angajaţi la acea vreme.” Impresionat, tatăl i-a spus că dacă găseşte o clădire pe care să o cumpere, îi va oferi o parte din moştenirea pe care ar primi-o, aşadar a decis să îi ofere atunci suma ce a stat la bazele următoarei etape din evoluţia afacerii: „Mi-a dat un milion de franci elveţieni, am cumpărat prima clădire, iar acela a fost adevăratul început al Vision Apartments, în 1999. Dacă la vremea respectivă cineva mi-ar fi spus că vom avea un portofoliu de peste 2.500 de apartamente pe care le deţinem - aş fi spus persoanei că visează”. În prezent, compania oferă soluţii personalizate pentru locuinţe temporare în sute de locaţii din lume. Per ansamblu, au un grad de operare de peste 90% în întregul business şi previzionează la fel pentru pentru primul an de operare al proiectului din Bucureşti.
Inagurare
După o investiţie de 3 milioane de euro în renovare, fostul Ramada Majestic de pe Calea Victoriei va fi prima clădire Vision Apartments din Bucureşti, ce va revoluţiona totodată şi piaţa hotelieră a Capitalei fiind, după cunoştinţele companiei, primul proiect care oferă servicii personalizate de închiriere pe termen scurt. Preţurile vor porni de la circa 80 de euro/noapte, variind în funcţie de dimensiunea apartamentelor închiriate, facilităţi, precum şi durata şederii.
În noiembrie 2022, au cumpărat şi platforma Accomodeo, care are un model similar cu platforma Booking, dar se concentrează pe clienţii corporate şi oferă cazare pentru angajaţii din corporaţii. Este impresionant faptul că se aşteaptă ca platforma să ajungă la o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro până la sfârşitul anului şi să crească la 78 de milioane de euro în următorii trei ani. Ţinta pentru platformă este fie să devină publică, fie să găsească un investitor în aceasta.
În urmă cu opt ani au decis să dezvolte, de asemenea, un concept de birouri satelit - în prezent au mai mult de 19 birouri deschise în toată Europa cu scopul atragerii clienţilor de business în proprietăţile lor. De altfel, primul birou satelit a fost deschis chiar în Bucureşti, tot pe Calea Victoriei – unul dintre motivele pentru care au început să se familiarizeze cu piaţa românească de timpuriu.
Antreprenoarea a decis iniţial să construiască un centru de suport în Polonia, care este, după cum spune chiar ea, „coloana vertebrală a afacerii” şi unde 90% dintre angajaţi se ocupă de aspectele administrative ale businessului. Ideea ei iniţială era să extindă acest centru şi în România, dar după analizarea tuturor informaţiilor disponibile, a ajuns la concluzia că este mai benefic să rămână în Polonia, în mare parte din cauza costurilor salariale ridicate, precum şi a potenţialului economic al României, ce va aduce în continuare creşteri din acest punct de vedere. Totuşi, analizând piaţa, au sesizat oportunitatea investiţiilor imobiliare de aici: „Preţurile din real estate-ul românesc sunt încă sub nivelul din 2017, chiar şi azi - iar atunci când am început să investim aici, în urmă cu doi ani, erau chiar mai jos de atât”.
Au început cu şase apartamente de lux, cu preţuri de peste 400.000 de euro fiecare, în zona Herăstrău şi, spune Anja Graf, „am fost surprinşi de preţul pe care l-am obţinut pe chirii, a fost de asemenea, cât aşteptam aici - am fost surprinşi pozitiv”. În 2021 au achiziţionat hotelul, cât şi un alt teren în Capitală, ce se întinde pe o suprafaţă de 900 de metri pătraţi lângă parcul Carol, unde şi-a propus să construiască 40.000 metri pătraţi dezvoltare rezidenţială – şi pentru care aşteapă autorizarea de construire; cât şi un alt teren lângă Piteşti, unde vrea de asemenea să dezvolte apartamente. A achiziţionat însă şi conacul Golescu-Gussi din comuna Leordeni, judeţul Argeş, despre care spune că analizează încă oportunităţile de renovare.
Dincolo de oportunităţile sesizate, provocările nu au lipsit nici din proiectele Anjei Graf, iar la acest capitol le menţionează mai ales pe cele legate de desfăşurarea efectivă a renovării proiectului: „În Elveţia alegem un constructor şi el trebuie să se ocupe de tot. Din păcate, aici lucrurile au fost mai speciale, a fost destul de dificil, proiectul ar fi trebuit să fie finalizat în ianuarie anul acesta şi tot nu s-a realizat acest lucru. Dar ce mi-a plăcut în legătură cu ei şi cu mentalitatea românească în general e că sunt orientaţi pe soluţii - de aceea am găsit o modalitate să ne înţelegem”.
Per ansamblu, consideră însă că România este atrăgătoare, atât din perspectiva celor care vin să o viziteze, dar şi din cea de investitor: „Bucureştiul este subevaluat, dar toţi cei care ajung aici şi-au exprimat dorinţa de a se întoarce. Sunt surprinşi de ceea ce găsesc şi poate că ar trebui să existe o promovare mai bună a României, deoarece aceasta are numeroase avantaje. Aveţi marea, muntele, arhitectura - atât de multe de oferit. În ceea ce priveşte atragerea investitorilor, cred că ar fi posibil să se facă o campanie de promovare eficientă. Există avocaţi competenţi şi o mentalitate asemănătoare cu a noastră, ceea ce face posibilă desfăşurarea de afaceri aici, ca investitor”. ■
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro