Cum se tine in viata un mall de provincie
Sfarsitul de an vine cu livrarea a doar doua noi mall-uri pe plan local, dupa anii efervescenti ai pietei imobiliare care anuntau livrarea a zeci de centre comerciale in fiecare an. Nici cele care se deschid nu o duc insa ca pe vremuri.
In urma cu un an, Shimon Galon, omul care a condus in ultimii zece ani operatiunile locale ale Globe Trade Center (GTC), vorbea cu incredere despre planurile companiei de a dezvolta o retea de centre comerciale in tara; mall-urile reprezentau sufletul unui oras, consumatorii urmand sa vina aici pentru cumparaturi si petrecerea timpului liber. Intre timp, "toate lucrurile s-au schimbat", dupa cum recunostea Shimon Galon saptamana trecuta, la deschiderea Galleria Piatra Neamt, unul din cele trei mall-uri deschise de dezvoltator in ultimul an - celelalte doua sunt in Buzau si Suceava.
"Toata lumea ar trebui sa uite trecutul si sa fie flexibil, sa isi ajute chiriasii. Trebuie sa uitam trecut si toate teoriile; singurul lucru care conteaza acum este flexibilitatea." Tradus in termeni de business, flexibilitatea de care vorbeste seful GTC se refera la o serie de avantaje pe care dezvoltatorul unui centru comercial le ofera comerciantilor pentru a veni in proiectul propriu. "Nu ma afecteaza daca fac amenajarea spatiului pentru un retailer sau sa ii dau 50.000 de euro pentru doi ani fara sa ii cer dobanda", spune Galon.
Toate aceste facilitati ar urma sa ajute comerciantii sa ocupe spatiile din centrele comerciale pe care GTC le-a deschis pana acum in provincie, acestea avand unele din cele mai mici grade de inchiriere si ocupare din piata - 60% dintre spatii s-au deschis la inaugurarea centrului din Piatra Neamt, desi mall-ul are un grad de inchiriere de peste 90% potrivit reprezentantilor GTC, in timp ce Galleria Suceava are un grad de inchiriere de aproape 70%. "La Suceava am rezolvat problema prin aducerea Penny Market. Proiectul nu era prevazut cu un supermarket dar trebuie sa schimbam pe parcurs, daca ceva nu merge." Amenajarea spatiului inchiriat de un comerciant, sarcina care ii revenea de obicei acestuia, sau garantarea unui anumit procent de inchiriere la deschiderea mallului, reprezinta doar doua dintre noile cerinte pe care retailerii le au pentru a merge intr-un centru comercial. "Chiria in trepte este o alta facilitate; la inceput se percepe o chirie mai mica, in primul an spre exemplu, urmand sa creasca pe parcurs.
O alta facilitate ar fi livrarea garantiei cat mai aproape in timp de deschiderea mall-ului", affirma Georgiana Andrei, consultant in cadrul departamentului de retail al Colliers International, companie care a fost agentul exclusiv de inchiriere a celor trei centre Galleria deschise pana acum. Sunt insa aceste masuri suficiente pentru sustinerea unor proiecte comerciale deschise in orase de mici dimensiuni sau in orase cu mai multe centre comerciale, precum Suceava? Consultantii considera ca primordial in acest moment este depasirea crizei, aspect pe care il invoca si Galon. "Incerc sa inchiriez pe cinci - zece ani. Daca reusesc, nu va conta ca ofer la inceput o chirie lunara de 10 euro pe metro patrat, va creste in viitor la 25 de euro. Valoarea de vanzare a centrului ramane astfel aceeasi", mai spune seful companiei care a construit si vandut cladirile de birouri Europe House si America House din Bucuresti. Aceste momente par insa uitate acum. "Nu am dansat cand am vazut ca se inchid centre comerciale in Romania. (Armonia Braila si Trident Sibiu si-au inchis portile in ultima luna - n.red.). Ma gandesc la asta in fiecare dimineata, dar acesta este noul meu obiectiv, am sa muncesc numai sa cresc aceste mall-uri".
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro