Craciun fericit!

Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis

Postat la 22 decembrie 2009 64 afişări

Extinderi ale numarului de magazine, aparitia de branduri noi, inchiderea a zeci de magazine, probleme de lichiditate si insolventele unor firme mari - toate acestea s-au intamplat intr-un singur an de criza pe piata de fashion.

Domeniul a fost marcat de evolutii contrastante in 2009, intre atingerea tintelor financiare in cateva cazuri pana la insolvente si probleme de lichiditate pentru altii. Unii retaileri - precum Takko, New Yorker, Rafar, LPP sau C&A - nu au renuntat la extinderea numarului de magazine, sub explicatia ca banii erau oricum alocati pentru investitii. Altii au fost in situatia de a-si verifica conturile si de a constata ca nu mai sunt bani suficienti pentru a face plati: a fost cazul Leonardo sau al Mondex, care au apelat la insolventa pentru a se salva.

Anul 2009 a fost marcat mai ales de decizii luate din mers, tocmai pentru ca strategiile pentru vremuri previzibile n-au mai fost posibile. "Comportamentul de consum s-a modificat uneori surprinzator si intr-un ritm foarte alert, mai ales ca tot ceea ce stiam despre functionarea economiei si a capitalismului a fost zguduit de realitate", sustine Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar.

Cel mai bun lucru adus de criza pe piata retailului de imbracaminte a fost scaderea chiriilor la spatiile comerciale, intre 10 si 40%. "Pentru prima oara s-a schimbat balanta in favoarea comerciantului. Au existat oportunitati legate de valoarea chiriilor si de termenii contractuali, partenerii fiind mai flexibili in negocieri", explica directorul general al Alsa Boutique, Daniel Rosner.

Elementul cheie pentru revigorarea pietei pare sa fie de ordin psihologic. "Este nevoie de foarte multa incredere - increderea cetateanului ca va avea venituri, dar si increderea companiilor ca ar putea sa castige si sa faca profit", sustine Maria Grapini, sefa patronatului din industria textila. Altfel, rezultatele proaste din acest an s-ar putea propaga si in 2010: "Cu o filozofie fiscala, comerciala, monetara coerenta si o strategie nationala, s-ar putea ca anul viitor din trimestrul al doilea sa se redreseze increderea", sustine ea.

Cititi si:

Politica: Sub semnul alegerilor

Macroeconomie: Anul recesiunii

Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi

Asigurari si pensii: Fara pierderi

Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza

Consultanta: Anul paradoxurilor

Companiile energetice au pierdut din greutate

Petrol si carburanti: Minus 20%

Industrie: Fara cerere

Farma: Anul surprizelor neplacute

Industria alimentara: Consum redus

Agricultura: 2009, anul nefericirii

Retail si distributie: Comert cu surprize

Piata auto, victima crizei

Real estate: Chinul imobiliar

Media: Reducere la jumatate

Resurse umane: Anul concedierilor

Telecom: Un pic mai bine

Internet si IT: "A fost cel mai greu an"

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/textile-anul-extremelor-unii-s-au-extins-altii-au-inchis-5198204
5198204
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.