Cine dă lecţii managerilor
Ce-ar mai putea avea de învăţat un om care are pe mână bugete de milioane sau zeci de milioane de euro şi conduce o armată de oameni? Judecând după numărul de programe de instruire apărute în ultima vreme, ar părea că mai sunt multe lecţii de parcurs. Cât de eficiente sunt însă aceste cursuri pentru manageri şi când vom vedea primele efecte reale în mediul de afaceri?
Şcolile de Master of Business Administration şi Executive Master of Business Administration, adică MBA sau EMBA, aşa cum le cunoaşte toată lumea, au fost primele care au făcut din manageri învăţăcei. I-au adus la cursuri, i-au evaluat, le-au dat să rezolve studii de caz şi, în general, au încercat să-i alinieze la practicile şi stilul de management ale şefilor din companiile de afară. Criza a pus sub lupă competenţele managerilor şi a ieşit la iveală un lanţ al slăbiciunilor care se impunea corijat. A fost momentul potrivit pentru apariţia unor noi programe de perfecţionare a celor care au dat până la un punct senzaţia că ştiau tot ce e de ştiut şi stăpâneau tot ce e de stăpânit în business.
"Totul a plecat de la timpul şi accesul la educaţie pe care îl au antreprenorii şi managerii români. Sunt oameni foarte ocupaţi, care îşi doresc în mod autentic un upgrade de informaţie, dar nu au neapărat vreme să parcurgă lecturi elaborate sau să urmeze cursuri de unul sau doi ani", spune Ilie Drăgan, coordonatorul proiectului Trans European Business Academy (TEBA), care reprezintă un concept educaţional destinat managerilor din primul şi al doilea eşalon al companiilor.
Ca majoritatea programelor de acest tip, a fost gândit pe o structură şi un set de proceduri destul de diferite faţă de cele ale şcolilor de MBA. Pentru că se derulează pe intervale de timp mult mai scurte, cursurile se concentrează în special pe multiplicarea experienţelor practice şi mai puţin pe teorie. Mai exact, managerii participanţi învaţă cum să negocieze mai bine, cum să interacţioneze cu angajaţii, dar şi cum să gestioneze situaţiile de criză. În plus, pot să coste şi până la de zece ori mai puţin decât un program de MBA. Banii, pe care managerii îi consideră un cost, iar furnizorii de programe de instruire o investiţie, rămân însă o problemă. "Românii nu sunt foarte dispuşi să plătească pentru educaţie extra-curriculară, chiar dacă recunosc că sunt arii pe care nu le stăpânesc deplin", spune Peter Barta, directorul executiv al Fundaţiei Post-Privatizare, care derulează în România un program de mentoring pentru manageri, susţinut de profesori din cadrul MIT.
La proiectul pilot, început anul trecut, au participat 40 de manageri, care au plătit 1.500 de euro pentru a-şi dezvolta competenţele. Pentru următoarea sesiune, care va începe în luna ianuarie, Peter Barta estimează că se vor înscrie între 80 şi 100 de participanţi. Dacă lucrurile vor merge conform planului, tot de anul viitor este posibil ca la aceste cursuri să participe şi manageri din sud-estul Europei. Şi TEBA are aceleaşi planuri pentru perioada următoare. "Ne-am propus să oferim specializări jucătorilor din businessul românesc, dar, într-o etapă ulterioară, ţintim publicul din centrul şi estul Europei", spune Ilie Drăgan.
Rămâne de văzut în ce măsură aceste cursuri vor fura terenul şcolilor de MBA, mai ales că au avantajul de a furniza setul de informaţii într-un timp mai scurt şi în schimbul unui preţ mai mic. Nici capitalul de imagine creat de atragerea în calitate de mentori a unor manageri şi profesori din afara ţării nu este de neglijat. "Toţi aceşti oameni învaţă, realmente, cum să-şi conducă afacerea de la oameni care au construit ceva, au trecut şi prin eşecuri şi apoi au cunoscut succesul, luând-o, din nou, de la capăt", precizează Barta. El crede că varianta ideală ar fi ca fiecare manager care începe acest program să vină însoţit de alţi doi sau trei membri ai echipei sale, pentru ca apoi informaţiile să fie mai uşor internalizate şi transmise mai departe celorlalţi oameni din echipă.
"Clivajul între ceea ce se întâmplă în România, în general, şi ce se întâmplă în companiile din afară, în special în cele din Statele Unite ale Americii, este uriaş. Aşa că a fost foarte util să primesc informaţii de la oameni care vin de acolo şi care au lucrat pe acea piaţă", spune Bogdan Tudor, directorul general al Class IT, companie care externalizează servicii de IT, şi unul dintre absolvenţii programului. Dincolo de acumularea acestor cunoştinţe şi de interacţiunea cu oameni care au condus companii mari din afara României, pentru participanţii la programele de mentoring importantă este şi oportunitatea de a socializa cu alţi manageri. Nu de puţine ori, aceste cursuri au fost baza încheierii unor parteneriate de afaceri. Interesant este şi faptul că, dacă la şcolile de MBA participă în special middle şi top manageri din companii multinaţionale, programele de instruire a managerilor se adresează în primul rând antreprenorilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro