De ce au devenit angajatii dependenti de bonurile de masa
Din pachetul de beneficii extrasalariale pe care il primeste un angajat, bonurile de masa sunt cel mai des intalnite. Par un avantaj neglijabil, insa raspandirea lor atat de larga a format o piata de peste un miliard de euro. De unde vin aceste tichete si de ce au devenit angajatii dependenti de ele?
La supermarket, multi scot la casa numerar, ceva mai putini platesc cu cardul si poate la mai bine de jumatate dintre cei care stau la rand in fata noastra vedem celebrele tichete de masa. Le scot tacticos, le completeaza pe loc si le desprind unul cate unul din carnetul special in care sunt legate. Si le vedem tot mai des, atata vreme cat numarul de magazine cu care emitentii de tichete au incheiat parteneriate si numarul angajatilor care le primesc la salariu a atins un nivel impresionant. Iata si cifrele: din circa 4,2 milioane de angajati, peste doua milioane primesc bonuri de masa de la companiile la care lucreaza. Aceste tichete sunt insa oferite doar in mediul privat.
Si numarul magazinelor care accepta aceasta modalitate de plata este mare. "Tichetele emise de Edenred sunt acceptate in 50.000 de magazine afiliate din toata tara", spune Iulian Alexe, directorul de marketing si comunicare al emitentului de tichete Edenred, fostul Accor Services, cel mai mare jucator de pe piata tichetelor.
De altfel, potrivit studiului salarial si de beneficii PayWell 2010, realizat de PricewaterhouseCoopers, tichetele de masa reprezinta cel mai oferit beneficiu de companiile din Romania - 89% dintre companiile chestionate spun ca includ acest beneficiu in pachetul extrasalarial al angajatilor si cam asa au stat lucrurile si in anii trecuti, cand, in medie, procentul ajungea la circa 75%. Atractia acestui tip de beneficii tine de facilitatile fiscale pe care le ofera. Astfel, tichetele de masa, tichetele de vacanta si tichetele - cadou au adus importante beneficii fiscale companiei care le ofera, fiind deductibile la calculul impozitului pe profit si scutite de la plata contributiilor social-salariale si social-patronale. Incepand cu luna iulie, legea a fost modificata, iar aceste tichete au devenit impozabile cu cota de 16%, corespunzatoare impozitului pe venituri din salarii, platibil de angajat.
Initiativa a fost in mod repetat criticata de angajati si angajatori deopotriva, insa in destul de putine cazuri a reprezentat un motiv pentru a exclude tichetele de masa din pachetul de beneficii.
Raman, chiar si asa, beneficiile cele mai eficiente financiar pe care le pot oferi angajatorii, iar angajatii le pun in topul listei de preferinte tocmai datorita accesului imediat si foarte putin conditionat in ceea ce priveste utilizarea lor. La o valoare fixa de 8,72 de lei pentru un tichet de masa si, in general, la 22 de bonuri primite lunar, un angajat poate merge la cumparaturi si umple cosul cu produse necesare pentru o saptamana sau doua. Cei 192 de lei reprezinta, in cele din urma, o suma destul de mica, asa ca, in cazul celor mai multi angajatori, tichetele de masa reprezinta doar o parte din pachetul de beneficii extrasalariale, completat de alte produse sau servicii, precum asigurarile de sanatate sau primele acordate la ocazii speciale.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro