Întrebări pentru un lider cu experienţă internaţională
Daniel Cuevas şi-a construit cariera de peste 20 de ani exclusiv în cadrul producătorului de ţigarete (şi, de câţiva ani, producător al dispozitivului IQOS, care încălzeşte tutunul, şi a consumabilelor aferente) Philip Morris International (PMI). S-a alăturat echipei Philip Morris Spania în 2000 – istoria sa în cadrul companiei a început însă în perioada studiilor universitare, în 1999, CU OCAZIA OBŢINERII unei burse de practică. După mai multe roluri în Spania, Insulele Canare şi Italia, executivul spaniol şi-a început mandatul de CEO în România anul trecut, cu o misiune clară: continuarea investiţiilor în dezvoltarea produselelor din tutun cu risc mai scăzut.
1. Care este calitatea indispensabilă pentru un lider din mediul de afaceri?
Probabil că pentru fiecare lider, indiferent de domeniu, calităţile definitorii sunt diverse şi foarte personale. Eu cred că este important să te înconjori de o echipă de oameni excepţionali, care sunt mai buni decât tine în domeniul lor de expertiză, în a căror părere să ai încredere şi cu care să colaborezi în permanenţă.
Cred, de asemenea, că este foarte important să ai o misiune comună, în care să crezi şi care, coroborată cu pasiunea pentru ceea ce faci, să te ajute să construieşti calea spre un obiectiv comun. Iar la Philip Morris am găsit acest mediu incredibil de fertil în care oamenii sunt conectaţi la misiunea şi activitatea companiei. Vrem să construim un viitor fără fum, să înlocuim complet ţigările cât mai curând posibil şi ne concentrăm resursele pe dezvoltarea, fundamentarea ştiinţifică şi comercializarea responsabilă a produselor fără fum. Un obiectiv ambiţios care ne uneşte şi care îmi aduce în permanenţă aminte de mottoul meu: „Luptă, zâmbeşte şi nu renunţa niciodată!”.
2. Brand personal vs. brandul companiei ̵ ce este mai important pentru un lider din business şi de ce?
Cred că ambele sunt extrem de importante şi, mai ales, conectate, în special când conduci o organizaţie. Mă gândesc, de exemplu, la faptul că ştiinţa şi tehnologia de astăzi ne permit să avem soluţii mai bune pentru multe servicii şi produse, în beneficiul consumatorilor şi al comunităţii în care trăim. Marile companii ar trebui să se deplaseze cât mai repede posibil în această direcţie şi să îmbrăţişeze inovaţia care generează progresul şi o calitate mai bună a vieţii. Dacă privim în jurul nostru, vom observa că brandurile importante sunt cele permanent conectate la nevoile societăţii. În paralel, liderii cu un brand personal puternic vor alege să lucreze pentru companiile în care este preţuită comunicarea transparentă, sinceră şi corectă, dar, în plus, pe lângă etică, există un scop şi o viziune de a îmbunătăţi lucrurile pentru societate în general. De exemplu, la Philip Morris International, inovaţia, ştiinţa şi tehnologia au făcut ca produsele fără fum să existe astăzi şi ca un viitor fără ţigări să fie posibil. În ultimii 13 ani, PMI a investit peste 9 miliarde de dolari în cercetarea şi dezvoltarea produselor fără fum – care deşi nu sunt lipsite de riscuri – sunt o alegere mai bună pentru adulţii care altfel ar continua să fumeze. Aşadar, marii lideri care ţin la brandul lor personal vor fi interesaţi şi de impactul pe care compania lor îl are asupra societăţii în general, iar astfel, ambele branduri vor creşte în paralel. În cele din urmă, companiile sunt făcute din oameni şi sunt acolo pentru a servi oamenii, nu doar pe consumatorii lor, ci şi societatea în care îşi desfăşoară activitatea.
Piaţa locală, un hub pentru produsele din tutun încălzit
România este al doilea cel mai mare producător de ţigarete din Europa, alături de Germania, iar Philip Morris exportă peste 90% din producţia fabricii din Otopeni în 54 de ţări de pe 5 continente. Valoarea exporturilor companiei a crescut de 7 ori faţă de anul 2016 şi a depăşit exporturile fabricii Philip Morris International (PMI) din Italia. La nivel mondial, doar opt fabrici produc consumabile pentru IQOS, dintre care trei se află în Uniunea Europeană. România este una dintre ele, alături de fabricile din Italia şi din Grecia. În 30 iunie 2022, produsele fără fum dezvoltate de PMI erau disponibile pentru vânzare în 70 de pieţe (excluzând Rusia şi Ucraina).
3. Sunteţi prezent activ pe reţelele de socializare sau preferaţi discreţia în termeni de vizibilitate? De ce ?
Trăim în 2022, iar social media şi, în fapt, întregul univers digital, fac parte din viaţa noastră. Sunt prezent pe LinkedIn, acolo unde are loc conversaţia profesională şi unde se dezbat subiecte diverse şi actuale, cu impact asupra mediului de business. Noi, la Philip Morris International, considerăm că diversitatea este punctul nostru forte şi ne-am angajat să construim o cultură incluzivă. De aceea am adoptat un nou brand de angajator #MakeHistory, care îşi propune să reflecte transformarea companiei noastre şi care îi pune pe colegii noştri în prim-plan. Suntem prezenţi cu această campanie şi pe LinkedIn şi este o mare bucurie să îi văd acolo pe colegii mei, să le admir poveştile personale şi profesionale. Cred că reţelele sociale, folosite în mod corespunzător, sunt un instrument excelent pentru a învăţa, a face schimb de idei şi puncte de vedere şi, de asemenea, pentru a rămâne în permanenţă conectat.
4. Ce credeţi că îi face pe angajaţi fericiţi şi cum v-aţi propus să atingeţi acest obiectiv?
Cred că tuturor ne place să ne simţim apreciaţi de colegii noştri, de supervizorii noştri, de echipele noastre, precum şi de clienţii noştri sau de societate în general. Şi tot aşa, cred că ne dorim, cu toţii, să avem acces la oportunităţi de învăţare şi de creştere într-un mediu divers, un mediu în care oamenii sunt pasionaţi de ceea ce fac şi lucrează cu plăcere împreună.
A fost o perioadă foarte dificilă cea pe care am traversat-o în ultimii doi ani, iar în această perioadă am făcut tot posibilul să rămânem alături de colegii noştri, să ne adaptăm în permanenţă la noua realitate şi la noul mod de lucru. Şi sunt extrem de mândru de progresul pe care l-am făcut. Totul începe prin a ne asculta oamenii, avem un dialog deschis şi constant în care identificăm zonele unde ne descurcăm bine şi cele în care există loc de mai bine.
5. Dar ce vă aduce dvs. fericirea la locul de muncă?
Mă fac fericit multe lucruri şi foarte diferite. Îmi place mult să construiesc, să fiu aproape de oameni, să investesc în competenţele lor. Pot să îmi dau seama când cineva creşte profesional, pot sta de vorbă cu un grup de angajaţi şi să simt pasiunea cu care aceştia vorbesc despre munca lor, mă entuziasmează postarea unui consumator care comentează cum produsul nostru care încălzeşte tutunul fără să îl ardă i-a schimbat viaţa, ajutându-l să renunţe complet la fumat. Toate acestea mă fac fericit şi mă motivează, înseamnă că am pornit pe un drum bun şi facem lucrurile aşa cum trebuie. Anul acesta, un moment care m-a emoţionat şi m-a făcut să mă simt fericit este legat de una dintre întâlnirile noastre trimestriale dintre management şi colegi. Am împărtăşit atunci toate eforturile care s-au făcut la toate nivelurile şi în multe moduri diferite pentru a-i sprijini pe colegii noştri ucraineni.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro