Anul consultantilor
Anul 2009 a fost pentru consultanta unul paradoxal. Desi piata si-a pastrat nivelul afacerilor de anul trecut - undeva intre 350 si 400 de milioane de euro -, multi clienti noi au fost impinsi in birourile consultantilor de problemele complexe cu care s-au confruntat in 2009.
Natura consultantei s-a schimbat fundamental. "Nimeni nu mai este dispus sa plateasca pentru altceva decat pentru solutii complete, de la idee pana la punerea ei in aplicare", spune Emilian Duca, partener in departamentul de taxe al BDO. Ionut Simion, partener pe consultanta fiscala la PriceWaterhouseCoopers, afirma ca in 2009 s-a diminuat interesul pentru orice proiect care nu a putut aduce beneficii economice imediate si precis cuantificabile clientului.
Alex Milcev, partener in departamentul de asistenta fiscala al Ernst & Young, spune ca antreprenorii sunt mult mai atenti la problemele de lichiditate si incearca sa reduca sau macar sa amane anumite plati catre bugetul statului, fara penalitati de intarziere. Mai ales ca acestea au fost destul de mari in 2009 - 36% pe an. "Consultantul fiscal a fost obligat sa aiba o atitudine deschisa si pozitiva si sa identifice solutii pentru dezvoltarea afacerilor", conchide Alex Tabacu, partener in divizia de taxe a firmei de avocatura Voicu & Filipescu.
Chiar daca unele firme au castigat mai putin anul acesta sau unii consultanti au fost nevoiti sa fie mai creativi si mai proactivi decat in anii trecuti, piata de consultanta avea nevoie de o astfel de perioada.
Avocatii au fost nevoiti sa gaseasca alte practici care sa le sustina afacerile, dupa ce imobiliarele, finantarile, fuziunile si achizitiile au inghetat aproape cu totul. Noroc ca avocatura factureaza si cand economia duduie, si cand afacerile se inchid sau se restructureaza. Cele 20.000 de firme intrate in insolventa anul acesta au constituit o afacere buna pentru casele de avocatura in 2009.
Costin Taracila, managing partner al RTPR Allen & Overy, sintetizeaza in cateva cuvinte primul an in care multe case de avocatura s-au multumit cu o crestere zero a afacerilor: "Au fost mai putine tranzactii, atat de fuziuni si achizitii, cat si de finantari, dar au crescut substantial domenii precum restructurarile, litigiile, dreptul muncii, concurenta, precum si sectoare ca energia".
Cititi si:
Politica: Sub semnul alegerilor
Macroeconomie: Anul recesiunii
Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi
Asigurari si pensii: Fara pierderi
Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza
Companiile energetice au pierdut din greutate
Petrol si carburanti: Minus 20%
Farma: Anul surprizelor neplacute
Industria alimentara: Consum redus
Agricultura: 2009, anul nefericirii
Retail si distributie: Comert cu surprize
Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis
Resurse umane: Anul concedierilor
Internet si IT: "A fost cel mai greu an"
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro