Aveţi 200.000 de euro?

Autor: Crenguta Nicolae Postat la 06 martie 2012 187 afişări

Dacă da, probabil aveţi deja un bancher privat care se ocupă de ei. Sau o să aveţi la un moment dat unul, speră băncile care au ca ţintă clienţii cu venituri mari. Fiindcă, pe măsură ce clienţii cu venituri mici se împuţinează, tendinţa băncilor e să-i atragă în schimb pe cei mai bogaţi.

O uşoară apreciere a leului până la sfârşitul anului, "în limitele unei volatilităţi valorificabile", presiune pe deprecierea euro din cauza prelungirii crizei din zona euro şi continuarea aprecierii aurului (până la 2.300-2.400 de dolari/uncie) sunt principalele elemente de prognoză ale Erste pentru cei aflaţi în căutarea unor recomandări de investiţii, rezumă Răzvan Furtună, cel care de la 1 martie a fost numit şeful diviziei de private banking a BCR.

Răzvan Furtună face o distincţie importantă între motivaţiile clienţilor care apelează la un bancher privat: pe de o parte e vorba de dorinţa de a investi în instrumente financiare pentru a profita de creşterea valorii lor (acţiuni, titluri ale fondurilor de investiţii, produse derivate), pe de altă parte e vorba de dorinţa de protejare a propriei averi (aşa cum fac cei care cumpără aur fizic). BCR are acces la 34 de pieţe străine de capital şi de mărfuri şi la 6.000 de active financiare. Până acum, cea mai mare parte a clienţilor s-au dovedit însă interesaţi de circa 50 de instrumente, în principal instrumente cu venit fix (obligaţiuni şi fonduri de obligaţiuni), care reprezintă 60% din tranzacţii, urmate de acţiuni şi alte instrumente listate (28%), în timp ce aurul ajunge la 5%. Sorin Mititelu, director executiv pentru managementul segmentelor de retail, afirmă că majoritatea plasamentelor vizează piaţa locală, fiindcă ea oferă o cunoaştere mai bună a riscului şi randamente corespunzătoare.

Divizia BCR Erste Private Banking a reorganizat practic de la 1 martie toate activităţile de profil din sucursale într-o structură nouă şi cu un brand nou. Divizia are circa 2.000 de clienţi, ale căror averi administrate de bancă totalizau la finele anului trecut 941 mil. euro, ceea ce reprezintă circa un sfert din totalul pieţei de private banking, estimată la 4 mld. euro. Atât numărul de clienţi, cât şi valoarea sumelor gestionate au crescut cu circa 30% faţă de anul anterior, iar pentru 2012, banca aşteaptă o creştere cu încă 15%. În ce priveşte valoarea sumelor plasate în produse de investiţii, acestea se situau la 434 mil. euro, "ceea ce înseamnă foarte mult", conform lui Răzvan Furtună, ţinând cont de aplecarea de obicei destul de redusă a clienţilor cu bani foarte mulţi faţă de ideea de investiţie şi de risc.

Ca să aibă acces la serviciile de bancă privată, un client trebuie să aibă un disponibil de investiţii de minimum 200.000 de euro la BCR Erste Private Banking, comparativ cu 100.000 de euro la Banca Transilvania şi BRD, de pildă, 200.000 la UniCredit Ţiriac Bank sau 500.000 de euro la Gutmann Bank, ultima bancă intrată pe această piaţă în 2010. Aceste plafoane indică ţintirea segmentului de clienţi cu venituri mari, spre deosebire de segmentul aşa-zis "affluent", căruia i se adresează serviciile de consultanţă personalizată, oferte şi produse specifice (premium banking la Raiffeisen Bank România, preferred banking la RBS, respectiv personal banking la Bancpost), unde limita minimă de venituri coboară de obicei în jur de 15.000 de euro sau chiar mai jos. Fără a furniza cifre mai exacte, Sorin Mititelu spune că sunt însă şi clienţi de private banking ai BCR cu conturi de 1 milion sau 5 milioane de euro. Valoarea medie a unui cont este de 470.000 de euro.

Conform lui Mititelu, recrutarea echipei BCR Erste Private Banking, care are în centru 18 bancheri privaţi specializaţi, a durat circa şase luni şi "se poate spune că am încercat să-i luăm pe cei mai buni de pe piaţă". Andra Mihăilescu, de pildă, cea care de la 1 martie a preluat conducerea Centrului pentru Private Banking din Bucureşti al băncii, a fost anterior director de private banking şi servicii de investiţii la OTP. Centrul din Bucureşti se ocupă şi de 18 judeţe din sudul ţării, iar pe lângă el există încă patru, la Braşov, Cluj, Iaşi şi Timişoara, astfel încât fiecare client să fie dublu deservit, atât de către bancherul privat dedicat, cât şi de către un bancher din sucursală. Cine vor fi viitorii clienţi? Andra Mihăilescu spune că, deşi în teorie sunt în România 14-16.000 de persoane cu active disponibile de peste 100.000 de euro, nu toţi au nevoie de servicii de private banking, ci numai cei interesaţi să-şi construiască un portofoliu şi să-l administreze cu concursul unui bancher privat local. Piaţa reală disputată de băncile care oferă astfel de servicii ar însemna aşadar circa 4.000 de clienţi, cu active financiare plasate în România de circa 4 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

/analize/servicii-financiare/aveti-200-000-de-euro-9364294
9364294
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.