Sase lectii de business de la seful cafenelelor Turabo
Dupa aproape un an in care nu a vrut sa iasa deloc in presa, Tudor Dragomir Niculescu s-a decis sa povesteasca despre ultimele luni de criza si despre ce au insemnat acestea pentru businessul lui. Nu a fost dramatic, dar totul s-a schimbat. Sase concluzii si totodata sase lectii de business despre cum a fost si cum decurge criza pentru cafenelele Turabo si fratii lor mai mici.
1. A INCHIS 10 CAFENELE, DESCHIDE ALTE PATRU. "7 in galeriile Real si 3 din provincie - Cluj, Brasov, Sibiu." Tudor Dragomir Niculescu, proprietarul Turabo, enumera repede cafenelele pe care a fost nevoit sa le inchida: cele mai multe au fost dintre cele cumparate in urma cu trei ani de la Dark Cafe, un lant de cafenele care semnase un contract pentru dezvoltarea de cafenele in fiecare galerie Real. Tranzactia de atunci, estimata la 500.000 de euro, i-a dat ocazia lui Niculescu sa faca un salt de la 15 la peste 24 de cafenele, insa criza a demonstrat ca acesta nu era un model care sa aduca profit in perioadele mai putin faste din punct de vedere economic.
La fel, deschiderile din provincie, care in perioada de boom economic au marcat transformarea lantului Turabo intr-unul cu acoperire nationala, s-au aratat destul de putin rentabile in 2009 si 2010. Astfel, 3 cafenele din centrele oraselor de mai sus au fost inchise, fiind deocamdata pastrate cafenelele din aeroporturi (Timisoara si Sibiu), cea din Iasi (aflata insa intr-un centru comercial, Iulius Mall), dar si proiectele pentru o noua deschidere in centrul vechi din Bucuresti si alta la Brasov, in alt spatiu.
"Problema provinciei nu a fost neaparat faptul ca acolo se consuma mai putin, ci mai mult inflexibilitatea proprietarilor de spatii", spune Niculescu, dand ca exemplu cafeneaua din Cluj, care a fost inchisa cand chiria de 13.500 de euro (pentru 300 de metri patrati - jumatate la parter, jumatate la subsol) nu a putut fi renegociata mai jos de 8.000 de euro, suma considerata prea mare de omul de afaceri. Chiriile in Bucuresti au mai scazut insa, Niculescu vorbind despre o chirie medie de 5.000 de euro pentru spatiile sale.
Oricum, fara renegocierea chiriilor, numarul cafenelelor inchise ar fi fost mult mai mare, spune omul de afaceri. In plus, nici aceste 32 de cafenele Turabo care au ramas dupa inchiderea celor 10 nu sunt ferite: "Am inchis tot ce pierdea bani. Nu cred ca a pierde bani pentru a te da mare ca ai multe cafenele inseamna mare lucru. Acum lucrez cu bilanturi din trei in trei luni: care pierde bani trei luni la rand e inchisa", spune Niculescu, admitand ca in acest ritm nu stie cu cate cafenele va termina 2010. Mai are planificate si alte patru deschideri (dintre care una in Bucuresti Mall si una in Brasov), cu investitii medii de 100.000 de euro fiecare. Altfel, intr-un depozit inchiriat de Niculescu stau pregatite si reconditionate "7 cafenele", adica mobilier si echipamente cu care se pot deschide 7 noi spatii.
2. LUNA AUGUST A FOST GROAZNICA. "Credeam ca nu se mai termina luna august, a fost cea mai proasta luna de cand am lansat cafenelele Turabo incoace", povesteste Tudor Dragomir Niculescu, convins ca, dupa o luna atat de slaba, lucrurile trebuie sa isi revina. In luna august, 15 cafenele din cele 32 pe care le are acum lantul au fost pe zero, restul avand un profit minim. Niculescu spune ca in august incasarile au fost cu 50% mai mici decat in februarie 2010, in conditiile in care si februarie a fost mult sub lunile din 2007 sau 2008.
"De fapt, nu a fost nicio luna din ultimul an in care sa nu fiu nevoit sa iau o decizie neplacuta: fie sa dau oameni afara, fie sa inchid o cafenea, fie sa ma confrunt cu situatii de neplata", spune Niculescu. Dincolo de asta, incasarile proaste din luna august l-au pregatit pe Niculescu pentru ce e mai rau: "Stiu acum ca nu am de ce sa tin cafenele cu pierderi si ca nu are rost acum sa construiesc un portofoliu, chiar daca risc sa pierd cota de piata". Niculescu are in acest sens o singura temere si anume venirea unui brand international de cafenele cu sustinere financiara, care poate face acum un lant de cafenele cu costuri mici, care i-ar lua mult din cota de piata.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro