Din România, în toată regiunea
DP World a finalizat în portul Constanţa o investiţie de 65 mil. euro într-un terminal cargo de 5 Hectare pentru mărfuri grele, voluminoase şi complexe şi un nou terminal roll-on, roll-off (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf. Încă 50 mil. euro vor fi investiŢi într-o nouă platformă multitransport în Constanţa, care se va deschide în 2025. A treia unitate nou lansată a DP World se află la Aiud, care acum găzduieşte un nou hub logistic intermodal de 8 hectare ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, în urma unei investiţii de 21 mil. euro.
România devine cel mai nou „cap de pod” al celor de la DP World, care vor să o transforme într-un turn de control pentru regiune. Compania din Dubai, cu venituri anuale de peste 11 miliarde de euro, aproape 109.000 de angajaţi, sedii în 74 de ţări, vrea să dezvolte mai multe proiecte logistice în România, pe lângă cele din Constanţa sau Aiud, pentru a fi un jucător important pe plan local. Momentan piaţa logistică din România este împărţită între cei doi mari jucători, CTP cu 2,6 mil. mp şi WDP cu circa 2 mil. mp şi ceilalţi precum ELI Parks şi VGP.
Rashid Abdulla, care şi-a început cariera în poziţia de manager al DP World România în 2004, acum CEO al DP World Europe, explică faptul că inclusiv aderarea pieţei locale la spaţiul Schengen aerian şi maritim a impulsionat accelerarea investiţiilor, însă miza mai departe o reprezintă Schengen terestru, care va elimina punctele vamale dintre România şi Bulgaria, respectiv Ungaria. Mai departe, investiţiile vor continua, miza fiind acum achiziţia de terenuri în proximitatea Capitalei, dar şi spre vestul ţării, spre Ungaria pentru dezvoltarea de platforme logistice, dar care să funcţioneze precum noduri intermodale, cu acces atât rutier, cât şi feroviar - în prezent, foarte puţine parcuri industriale din România dispun şi de acces feroviar. „Am găsit câteva terenuri unde putem dezvolta proiecte logistice. Ne uităm la Bucureşti, Timişoara şi Arad, poate şi în zona de nord a României. Acum suntem în due - diligence pentru două terrenuri de circa 150 de hectare”, a spus Rashid Abdulla.
Miza pe termen lung este ca România să funcţioneze precum un hub, iar opt ţări din regiune drept sateliţi. „În următoarele luni vrem să extindem capacitatea de freight forwarding şi să deschidem puncte noi în opt ţări din proximitatea României, iar operaţiunile e aici să funcţioneze drept un turn de control. Pentru deschiderea fiecărui hub vom investi până în 2 mil. euro, iar în total bugetul este de 8 mil. euro”, a subliniat Rashid Abdulla.
Sultan Ahmed bin Sulayem, preşedinte şi CEO al DP World, care lucrează în cadrul companiei de mai bine de 40 de ani, a explicat faptul că din punctul său de vedere, fundamentele economice ale României erau puternice în 2004, atunci când a fost deschise primele operaţiuni pe plan local, aşa cum sunt şi acum.
„Constanţa este astăzi cel mai important port la Marea Neagră şi este cel mai bine conectat. Ne uităm cum să evoluăm aici şi să ne adaptăm schimbărilor. Atunci când pandemia a lovit economia globală mulţi au realizat că nu totul poate fi produs într-un singur loc şi mai departe transportat de acolo, ci vom putea vedea şi o extindere a operaţiunilor”, a subliniat Sultan Ahmed bin Sulayem.
Spre exemplu, creşterea numărului investiţiilor companiilor din Turcia în România adus şi la o cerere tot mai mare de transport între cele două ţări, iar punctele vamale alături de lipsa autostrăzilor spre România din Bulgaria pun presiune pe timpul de tranzit. „La graniţa rutieră vorbim de un blocaj când vine vorba de mărfurile dinspre Turcia. Sunt kilometri întregi de camioane, cei mai mulţi fiind transportatori turci, care sunt cărăuşii Europei. Ei nu au o presiune a timpului pentru că primesc subvenţii de la statul turc, motiv pentru care ei nu se grăbesc. Dar primitorii mărfurilor au o incertitudine. Dacă vorbim de companii producătoare care nu ţin stocuri şi lucrează pe model just in time sau just in sequence. Linia respectivă nu are predictibilitate, pentru că nu poate aproxima cu exactitate când ajunge. Dar dacă respectivul camion vine cu feribotul, ştii că ajunge în 8 ore de la Karasu, 9 ore dacă e marea agitată. Dai manifestul înaintea sosirii navei, vama şi autorităţile îl pot lucra, se descarcă semiremorca, este scanată şi parcată. Este o alternativă predictibilă, rapidă iar de aici pleci pe rutier sau feroviar sau chiar cu barja, pentru că avem canalul în proximitate“, a spus Cosmin Cârstea, CEO DP World România. El a subliniat că portul Constanţa „este poarta de intrare dinspre est în spaţiul european. Pe noi ne interesează livrarea de servicii care să ducă marfa în inima Europei, nu în proximitatea ei“.
În România sunt peste 18.600 de companii cu acţionari turci, cu un capital subscris de peste 1 miliard de euro.
Cea mai recentă investiţie venită dinspre Turcia este cea a grupului Beyçelik Gestamp care a finalizat în aprilie o investiţie de 45 mil. euro la Dîrmăneşti, lângă Piteşti, pentru a extinde capacitatea de producţie şi pentru a putea livra mai multe componente atât către uzina Dacia, cât şi către cea a Ford Otosan de la Craiova.Tot lângă Piteşti, în comuna Căţeasca, turcii de la Martur Automotive Seating and Interior se dezvoltă an de an. Pe tronsonul 1 de aproape 18 km al drumului expres Craiova-Piteşti lucrează turcii de la Ozaltin, care potrivit Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova, a ajuns la 33% grad de execuţie, faţă de 11% în martie.
Cea mai mare investiţie a unei companii din Turcia în România este cea derulată de Ford Otosan la Craiova, de 490 mil. euro. Ei au demarat deja producţia noilor Transit şi Tourneo Courier la Craiova, va urma Puma facelift iar în a doua parte a anului primele maşini electrice produse în România – Transit şi Tourneo Courier, alături de Puma Gen-E. „Noi ne aşteptăm la un schimb de mărfuri tot mai mare cu Turcia. Am discutat cu aceste companii, iar însumat necesarul lor este de câteva sute de semiremorci cu prelată trafic săptămânal, importuri, exporturi. Pe o astfel de navă se pot încărca circa 110 semiremorci. Ca exemplu, Constanţa – Ankara - de la Ankara la graniţă o zi, 2-3 zile în vamă şi încă o zi până aici, deci avem cinci zile. Altfel, de la Ankara la Karasu sunt 300 km, 8 ore, feribot, deci în total avem două zile cel mult. Şi am semnat acum contract comercial, cu tarife competitive faţă de ce mai vedem în Europa“, a spus CEO-ul.
DP World a finalizat în portul Constanţa o investiţie de 65 mil. euro într-un terminal cargo de 5 hectare pentru mărfuri grele, voluminoase şi complexe şi un nou terminal roll-on, roll-off (RO-RO) care va gestiona până la 80.000 de vehicule pe an în perioadele de vârf. Încă 50 de milioane de euro vor fi investite într-o nouă platformă multitransport în Constanţa, care se va deschide în 2025. A treia unitate nou lansată a DP World se află la Aiud, în inima industrială a României, care acum găzduieşte un nou hub logistic intermodal de 8 hectare ce leagă transportul rutier cu cel feroviar, în urma unei investiţii de 21 de milioane de euro. „România este o economie dinamică şi bine poziţionată pentru a beneficia de creşterea sectorului nearshoring şi a producţiei. DP World aşteaptă cu nerăbdare să îşi consolideze prezenţa pe plan local şi să implementeze noile investiţii pentru a sprijini România, deoarece aceasta joacă un rol tot mai important în comerţul şi creşterea economică din regiune“, a spus Rashid Abdulla, CEO şi managing director, DP World Europe, care şi-a început cariera în poziţia de manager al DP World România în 2004.
Noile facilităţi vor îmbunătăţi conectivitatea dintre serviciile existente de transport maritim, feroviar, pe barje şi rutier ale DP World în toată România şi vor îmbunătăţi circulaţia mărfurilor între Europa continentală şi Marea Neagră, Marea Nordului şi Marea Adriatică. DP World a investit peste 250 de milioane de euro în România, începând din 2004, suma incluzând şi granturi din partea Uniunii Europene.
„În perioada imediat următoare vor fi organizate licitaţii pentru proiecte de 500 mil. euro în portul Constanţa, pe baza fondurilor europene, iar în infrastructura din proximitate vor fi realizate investiţii de un miliard de euro investiţii în infrastructura feroviară din proximitatea portului. DP World este un partener puternic al României, de douăzeci de ani. Portul Constanţa a deschis România către noi pieţe şi oportunităţi comerciale, a oferit locuri de muncă stabile şi calificate şi a catalizat dezvoltarea unei serii de businessuri adiacente“, a spus Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor în România. DP World anticipează că cele mai recente investiţii vor permite şi vor încuraja marile companii să îşi mute sau să îşi extindă unităţile de producţie din regiune. Conceptele de nearshoring şi reshoring au devenit din ce în ce mai răspândite în Europa, în ultimii ani, pe măsură ce tensiunile geopolitice s-au intensificat. „Cele mai recente investiţii ale DP World în România vor creşte fluxurile de marfă din ţară cu aproximativ două milioane de tone pe an. Credem că, prin această investiţie, DP World Constanţa îşi va consolida semnificativ poziţia de unul dintre cele mai importante hub-uri de containere şi RO-RO din Europa Centrală şi de Est, asigurând cea mai mare parte a comerţului UE cu Turcia şi Asia Centrală. Pentru a ajuta acest lucru, intenţionăm să deschidem şi un centru de excelenţă pentru servicii în Balcani, facilitând comerţul pentru ţările din jurul României“, a spus Cosmin Cârstea, CEO al DP World România. Un exemplu de nearshoring şi reshoring poate fi văzut în industria automotive, care a crescut rapid în ultimii ani în regiune şi este de aşteptat să crească în continuare. Piaţa automotive reprezintă deja 13% din PIB-ul României, Mercedes-Benz, Dacia, deţinută de Renault, şi Ford operând deja unităţi de producţie locale. De asemenea, companiile din industria auto investesc din ce în ce mai mult în ţările din vecinătate, precum Ungaria, Polonia şi Turcia. Acest aspect face ca lanţurile de aprovizionare robuste şi infrastructura logistică, aşa cum este cazul terminalului RO-RO, să devină din ce în ce mai esenţiale nu doar pentru România, ci şi pentru regiune.
Noile facilităţi ale DP World din România sunt cele mai recente dintr-o serie de noi investiţii în toată Europa, deoarece compania urmăreşte să îşi dezvolte capacităţile adresate clienţilor care caută soluţii mai rapide şi mai rezistente pentru lanţul de aprovizionare. Alte investiţii realizate în Europa în ultimii ani au inclus programe de extindere a porturilor în şase dintre cele 11 terminale majore de pe continent, inclusiv la Anvers (Belgia), Novi Sad (Serbia) şi London Gateway (Marea Britanie).
DP World a investit 21 mil. euro într-un terminal intermodal la Aiud, lângă Alba Iulia, conectat direct cu portul Constanţa
DP World, unul dintre cei mai mari operatori portuari la nivel global, a inaugurat la jumătatea lunii mai şi noul terminal multimodal de la Aiud. Noua facilitate a avut un buget de 21 milioane de euro, se alătură seriei de investiţii strategice ale companiei, consolidând poziţia României ca hub central în reţeaua de transport şi logistică a Europei.Terminalul multimodal de la Aiud ocupă o suprafaţă de 8,2 de hectare şi este proiectat să gestioneze un volum de marfă de 50.000 TEU pe an, în primii trei ani de funcţionare. Acesta va sprijini nu doar regiunea, ci şi conectivitatea extinsă între portul Constanţa şi pieţele din Europa Centrală şi de Est, având la bază servicii logistice îmbunătăţite. „Investiţia de la Aiud subliniază angajamentul nostru pe termen lung faţă de extinderea amprentei pe plan local. În plus, reprezintă un pas major în strategia de a sprijini eficienţa în lanţul de aprovizionare pentru clienţii noştri, oferind soluţii logistice integrate care conectează eficient România cu coridoarele maritime şi terestre principale ale Europei”, a declarat Rashid Abdulla, CEO şi director general DP World Europa.
Beneficiind de o legătură feroviară de 2,8 km şi de manevre feroviare interne de 2,5 km, care facilitează accesul şi manipularea eficientă a mărfurilor transportate pe calea ferată, terminalul oferă şi servicii de transport feroviar de noapte pe ruta Constanţa – Aiud. Terminalul din Aiud va fi legat de cel maritim din Constanţa cu un serviciu de transport feroviar regulat, iar trenurile operate vor avea ca destinaţie sau origine toate marile huburi din Europa.
DP World în România
2004
Operarea primei nave DP World la Constanţa. DP World operează
o cotă de
322.000 mp a portului. Portul Constanţa, în ansamblu, gestionează aproximativ 250.000 de TEU anual.
2008
DP World atinge un volum record – aprox. 1,2 milioane de TEU la Constanţa.
2019
Prelungirea contractului de concesiune a terminalului cu încă 30 de ani.
2020
Diversificarea operaţiunilor, începerea investiţiilor; crearea noii entităţi DP World Logistics România.
2024
Inaugurarea terminalului RO-RO, deschiderea terminalului de marfă cargo, începerea lucrărilor la încă 12 hectare de platformă pentru activităţi logistice în Portul Constanţa, deschiderea terminalului multimodal din Aiud. Operaţiunile DP World la Constanţa cresc la aprox. 810.000 mp.
Operaţiunile DP World în Constanţa
Investiţii:
DP World a investit în România peste 250 de milioane de euro, începând din 2004, sumă incluzând şi granturi din partea Uniunii Europene, dintre care un procent important destinat operaţiunilor din Constanţa.
Volume:
DP World operează anual cca 700.0000 TEU anual în portul Constanţa.
Conectivitate: Terminalul Constanţa este situat la 35 km de Aeroportul Mihail Kogălniceanu, la 40 km de graniţa cu Bulgaria şi la 150 km de portul Varna.
Securitate: Un nou scaner drive-through va fi instalat la port în 2024. Odată operaţional, va scana până la
70 de unităţi pe oră; un salt major de la capacitatea actuală a scanerului autorităţii publice de cca 4 unităţi pe oră.
Impact local: Odată cu sosirea DP World în Constanţa, terminalul a oferit beneficii importante afacerilor locale, facilitând conexiuni pe care nu le aveau anterior cu restul lumii, inclusiv cele intercontinentale directe cu Asia şi Orientul Mijlociu.
Planuri de viitor: DP World Constanţa se va dezvolta în cel mai important hub de containere şi RO-RO din Europa Centrală şi de Est, asigurând cea mai mare parte a comerţului UE cu Turcia şi Asia Centrală. Mărfurile care vor veni pe mare vor fi operate într-un terminal neutru dpdv al amprentei de carbon şi transportate în continuare pe uscat, folosind, în principal, trenuri şi şlepuri, cu un impact total minim asupra mediului.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro