După ce tot mai multe companii specializate în mobilitatea urbană au scos pe stradă, în ultimele luni, produse prietenoase cu mediul – fie ele trotinete, biciclete sau scutere – a venit timpul ca un nou brand de maşini electrice să intre pe piaţa din Bucureşti.
Ştirile legate de traficul infernal din Capitală nu mai surprind pe nimeni: potrivit unui studiu publicat de Statista, Bucureştiul se află pe locul 11 în topul celor mai congestionate metropole din întreaga lume; un bucureştean pierde aproximativ 103 ore pe an stând în trafic doar pe traseul de acasă către muncă şi înapoi. Era firesc, astfel, ca piaţa locală de car sharing să câştige tot mai mulţi adepţi. Una dintre companiile care au mizat pe acest trend este Spark.
Brandul Spark provine din Lituania, având la bază firma Spark Technologies; după lansări reuşite în Lituania şi apoi în Bulgaria, unde există deja peste 120 de maşini în circulaţie, compania a decis extinderea către o altă piaţă în care „electricele” au tot mai mulţi adepţi. „În România investiţia este încă la început, dar ne dorim să creştem flota cât mai repede, astfel încât să ajungem la un număr de peste 100 de vehicule în următoarele luni”, spune Iordan Tonchev, care ocupă funcţia de general manager al Spark România. Deşi nu au oferit cifre pentru România, reprezentanţii Spark spun că investiţiile la nivel regional s-au ridicat, până în prezent, la 10 milioane de euro.
În momentul de faţă, pe piaţa din Bucureşti există două branduri care oferă servicii de car sharing: Get Pony şi BCR eGO. „Piaţa este însă foarte nouă şi nu putem discuta de o concurenţă între firme în momentul de faţă. Car sharingul este un serviciu mai nou pentru zonele noastre şi necesită timp şi eforturi comune pentru a-l putea promova”, spune Tonchev. „În momentul de faţă, flota care se va lansa pe piaţă este de 50 de vehicule, lansate treptat, ca să putem testa şi verifica toţi paşii din procesul folosirii serviciului.”
În cazul maşinilor electrice, principala grijă a clienţilor este legată de autonomie. Mai mult, cum Bucureştiul nu are o infrastructură bine pusă la punct din acest punct de vedere, închirierea unei maşini electrice poate părea un pariu riscant. Iordan Tonchev spune însă că toate aceste lucruri au fost luate în calcul. „Avem o echipă dedicată, care se ocupă de întreţinerea maşinilor şi încărcarea acestora. Clienţii nu au obligaţia de a reîncărca maşinile. Totuşi, în cazul, în care bateria ajunge la un nivel critic, clientul va trebui să încheie cursa la o staţie de încărcare. Avem echipa de suport, care îi poate ajuta pe clienţii noştri să găsească cea mai apropiată staţie de încărcare, unde au voie să oprească cursa. Ce sugerăm clienţilor noştri este ca înainte să plece la o cursă mai lungă cu maşinile să ne contacteze, pentru a putea verifica gradul de acoperire pe traseul lor şi, astfel, să evităm situaţiile în care ei ar putea să rămână fără încărcare.”
Tarifele din România sunt sincronizate să coincidă cu tarifele din celelalte două ţări în care compania activează, luând în calcul nivelul de echipare şi clasa maşinilor. În momentul de faţă, Spark propune bucureştenilor două modele de vehicule electrice: Nissan Leaf şi Renault ZOE. Pentru Nissan preţul este de 1,40 lei/minut, iar tariful pentru o zi este de 260 de lei; pentru Renault ZOE tariful este de 1,20 lei/minut, în vreme ce costul pentru întreaga zi se ridică la 215 lei. „Este important de reţinut că în aceste preţuri sunt incluşi 150 km, după care se adaugă şi o tarifare pe kilometru. Însă pentru folosirea maşinii în oraş considerăm limita zilnică că este suficientă”, notează Tonchev.
În prezent, Spark acoperă în principal partea centrală a oraşului; pe măsură ce flota va creşte, spune Tonchev, compania va extinde şi raza zonei în care clienţii pot şi le este permis să ia sau să lase maşinile. „Pe măsură ce acest tip de servicii se adoptă, ar putea să ajute la traficul din oraşe”, crede general managerul de la Spark România. „Conform studiilor de caz efectuate, o maşină în regim de car sharing ar putea înlocui aproximativ 10 maşini convenţionale. Replicat la o scală largă, un serviciu de car sharing ar putea să ajute la diminuarea traficului din oraşe. În cazul maşinilor electrice, avem potenţialul de a ajuta şi mediul înconjurător.” Afirmaţiile sale se bazează şi pe faptul că maşinile electrice pot parca gratuit în parcările publice din Bucureşti.
Numărul autovehiculelor electrice noi care s-au prezentat la Registrul Auto Român este cu 50% mai mare în primele 6 luni ale anului 2019 faţă de întreaga perioadă a anului 2018. În primele şase luni ale acestui an, 3.513 vehicule hibride noi şi 1.562 rulate s-au înregistrat în evidenţele RAR. În aceeaşi perioadă s-au înregistrat 1.503 vehicule electrice noi şi 97 rulate. În tot anul 2018 s-au prezentat la RAR 4.580 de vehicule hibride noi şi 2.377 rulate, 1.050 de maşini electrice noi, dar şi 110 rulate. Dacă în 2018 au venit la Registrul Auto Român 8.117 vehicule electrice şi hibride, în prima jumătate a acestui an numărul lor a ajuns deja la 6.675.
La nivel global, automobilele electrice vor ajunge la 35% (41 milioane de unităţi) din vânzările totale în 2040. Mai mult de atât, scăderea preţurilor bateriilor va reduce costul unei maşini electrice sub cel al unei maşini convenţionale în 2025; astfel, o maşină electrică va putea fi cumpărată cu circa 22.000 de dolari (la valoarea din prezent) în 2040, conform unei cercetări a Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Susţinute de o serie de factori, vânzările de maşini electrice sau plug-in ar trebui să crească accelerat după 2025. Printre aceşti factori se numără apariţia tot mai multor politici guvernamentale şi facilităţi fiscale, scăderea costului bateriilor şi reducerea cheltuielilor de întreţinere a maşinilor electrice. În concluzie, maşinile electrice ar trebui să devină mai ieftine decât cele pe combustie internă în următorii 5-6 ani.