Noua strategie nemţească - maşina care-ţi bate la uşă
“Lalelele - sau măcar transportul lor până la uşa iubitorilor de flori - sunt unul dintre motivele pentru care ne aflăm aici.” Şeful dubiţelor Mercedes-Benz a găsit un motiv suficient de bun pentru lansarea unui nou vehicul comercial, de când livrările au devenit parte a noului peisaj urban.
Familia dubiţelor de mici dimensiuni, consacrată prin nume precum Citroën Berlingo şi Nemo, Peugeot Partner şi Beeper, Volkswagen Caddy, Fiat Doblo şi Renault Kangoo şi-a cunoscut noua surată la mijlocul lunii martie. Volker Mornhinweg, directorul diviziei de vanuri a Mercedes-Benz, aducea în faţa jurnaliştilor modelul Citan, cel cu care nemţii speră să câştige cât mai multă cotă de piaţă pe o nişă unde nu erau prezenţi până acum.
Modelul, a cărui denumire vine din combinaţia între city (oraş) şi titan, va fi construit în colaborare cu francezii de la Renault în uzinele din Hexagon, iar cooperarea dintre cele două companii a fost un punct sensibil, dat fiind că şoferul trebuie să simtă maşina ca pe un Mercedes. "Şi o vor simţi", garantează nemţii, atât la volan, cât mai ales la preţ, diferenţa faţă de modelul francezilor fiind consistentă, deşi oficialii au refuzat să ofere presei cifre exacte. Spre comparaţie, modelele Renault pornesc de la 11.950 de euro, fără TVA.
Apropierea între branduri diferite în zona vehiculelor comerciale uşoare nu este neobişnuită, spune Mornhinweg, iar cei mai mulţi producători recurg la asemenea strategii pentru o eficientizare a costurilor. Kangoo şi Citan vor arăta diferit, însă părţile comune vor intra în aria de producţie a Renault, totul sub incidenţa unui acord comercial semnat între cele două companii. Noul Mercedes-Benz Citan va fi lansat în toamna lui 2012 şi va fi prezentat publicului în septembrie, în cadrul Salonului Internaţional de Autovehicule Comerciale de la Hanovra. Globalizarea producţiei de vehicule comerciale ajunge, aşadar, şi în Franţa, după ce astăzi maşinile Mercedes sunt construite la Düsseldorf (Sprinter), Ludwigsfelde (Sprinter şi Vario), Vitoria, Spania (Vito), dar şi în Statele Unite ale Americii, Argentina şi China.
Citan vizează în special piaţa europeană, unde dubiţele ocupă ponderea cea mai ridicată între vehiculele comerciale, cu circa 700.000 de unităţi, reprezentând astăzi 45% din totalul pieţei. Obiectivul iniţial este ca una din 20 de maşini vândute din această gamă să fie un Citan. Vânzările la nivel mondial au continuat să crească anul trecut şi vor ajunge la 325.000 de unităţi până în 2013. Mercedes-Benz are o cotă de piaţă de 18% în Europa de Vest şi este lider de piaţă pe segmentele de autoutilitare de dimensiuni medii şi mari. Anul 2011 a fost unul dintre cei mai buni, nemţii raportând un profit de peste 800 de milioane de euro, pe seama celor 264.000 de vehicule comercializate la nivel mondial. Dacă rămânem la scară mondială, nemţii au bifat plusuri de zece procente în America Latină şi China, dar şi de 70% în America de Nord.
Producătorii de automobile mizează pe tendinţele de urbanizare şi creşterea populaţiei mondiale pentru dezvoltarea de maşini pliabile pentru oraş. Impactul se resimte cel mai rapid în America de Sud şi Asia, însă aglomerări urbane precum regiunea Ruhr din Germania, Paris în Franţa sau Londra în Marea Britanie există pe întreg mapamondul. "Şi locurile cu densitate crescută a populaţiei sunt în publicul nostru. De exemplu, jumătate dintre olandezi locuiesc în 20% din suprafaţa ţării", spune Mornhinweg. Populaţia lumii ar putea ajunge la 15 miliarde de persoane până la sfârşitul secolului, potrivit unui raport al ONU care avertizează asupra impactului acestei situaţii asupra statelor, după ce anul trecut s-a depăşit pragul de şapte miliarde de locuitori.
Dincolo de evoluţia populaţiei, comerţul online e un alt motor de creştere pentru viaţa vehiculelor comerciale. Numărul cumpărăturilor online s-a dublat în Germania în ultimii şapte ani. Versiunea locală a Amazon, unul dintre cele mai cunoscute portaluri de comerţ pe internet, a vândut 2,8 milioane de produse într-o singură zi - 18 decembrie 2011. Fireşte, cele mai multe dintre produse sunt livrate în timp scurt - sub 48 de ore - către clientul final, de regulă orăşean, de aceea maşinile de dimensiuni reduse sunt principalele ţinte pentru segmentul de livrări.
După ce în urmă cu doi ani scriam în reportajul auto de la Geneva că verdele a devenit noul negru în industria auto, e tot mai clar astăzi că mic a devenit noul negru. Iar cea mai recentă mişcare a nemţilor vine doar să confirme noua regulă.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro