Operatorii low-cost in era Otopeni. Cu cat se vor scumpi biletele?
Ceva nu se potriveste intre cuvintele Otopeni si low-cost. Ce anume pot explica operatorii low-cost de pe Baneasa, ale caror zboruri vor fi mutate treptat, pana in 2013, pe aeroportul din Otopeni.
Extinderea terminalului de la aeroportul "Henri Coanda" din Otopeni, finalizata in ultima saptamana a lunii martie, a fost primul semnal care a aratat ca eventuala mutare a zborurilor de pe Baneasa nu mai e doar o teorie. Procesul complet de extindere se va finaliza anul viitor, iar capacitatea aeroportului va ajunge la 6 milioane de pasageri de la 4,5 milioane, capacitatea maxima de acum. Din 2012, la orele de varf vor putea fi prelucrate fluxuri de pasageri de 2.250 pe ora, fata de 1.500 in prezent.
In urma cu doua saptamani a venit si cea de-a doua veste. Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a comandat, pentru reorganizarea Aeroportului Baneasa, studii cu privire la directia de dezvoltare a aerogarii, pentru care este dispusa sa plateasca pana la 450.000 euro. Potrivit oficialilor CNAB, firma castigatoare va realiza studii de fezabilitate si va intocmi fundamentarea economico-financiara aferenta directiei de dezvoltare a aeroportului. "Avand in vedere cresterea continua a serviciilor financiare si a afacerilor in imediata arie de acoperire, considerand vocatia clara de city airport a AIBB-AV, infrastructura aeroportuara trebuie sa fie adaptata corespunzator pentru a deservi nisa de piata acoperita de traficul tip business si aviatie generala atat pentru destinatii interne, europene, cat si non-Schengen", se mentioneaza in caietul de sarcini al licitatiei.
"Mutarea nu era si nu este necesara." Gheorghe Racaru, strategul grupului Romstrade, detinut de omul de afaceri Nelu Iordache, nu este convins despre viitoarea soarta a aeroportului pe care Blue Air are acum cea mai mare parte din operatiuni. Varianta mutarii zborurilor Blue Air ar aduce companiei mai multe minusuri decat plusuri, insa "inca nu e nimic concret".
Pentru companie, dezavantajul major al mutarii va fi cresterea taxelor de aeroport, dat fiind ca diferenta dintre Otopeni si Baneasa e de 30-40% din acest punct de vedere. Iar operatorii vor muta taxele suplimentare in costul biletelor. Dupa ce s-a rezolvat problema traficului la iesirea din Bucuresti catre zona de nord, timpul de deplasare nu ar mai fi la fel de mare, insa, dupa cum explica directorul de strategie, costul transportului va fi suportat de pasager. Fireste, exista si avantaje, in special conditii mai bune pentru pasageri: mai multa fluenta in zona ghiseurilor de check-in, mai mult confort in zona de asteptare. "In actualul context economic pentru cetateni e mai important pretul, dar exista un segment de piata interesat si de conditii", observa Racaru.
Pentru Blue Air aeroportul Baneasa mai avea doua mize: constructia unui terminal - "proiectul este aproape mort pentru ca nu am mai marsat pe el", spune Racaru - si un segment important din handlingul din aeroport, "pe care vrem sa-l mutam pe Otopeni". In sprijinul relocarii activitatilor Infragroup vine si o directiva a Uniunii Europene care vorbeste de concurenta pe acest segment pentru a asigura competitia transparenta. "Vom avea ceva pierderi pentru ca spatiile, chiriile si parcarile de utilaje de pe Otopeni au tarife peste Baneasa, deci vor induce costuri suplimentare companiei din grupul pe care il detinem, iar asta se va reflecta si intr-un cost suplimentar pentru Blue Air." In ce priveste competitia cu Globe Ground, compania responsabila cu gestionarea bagajelor de pe aeroportul Henri Coanda, sansele Infragroup de a acorda servicii catre alti operatori decat Blue Air vor fi mici in prima faza.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro