Piata auto, victima crizei
Industria auto si imobiliarele, adica domeniile care au profitat cel mai mult de pe urma cresterii economiei de dupa 2004, au intrat in soc in acest an si nici 2010 nu arata prea bine.
Dupa ani in care piata parea ca nu se mai opreste din cresteri, lucrurile s-au schimbat dramatic in mai putin de un an si jumatate. Importurile de automobile second-hand, avantajate de o taxa de poluare micsorata si de o inasprire a conditiilor de creditare, au explodat.
In ianuarie, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile anunta un obiectiv de vanzari de 130.000 de autoturisme pentru 2009, raportat la 270.000 in 2008 si la recordul de 315.000 din 2007. Acest nivel n-a fost atins insa: din punctul de vedere al pietei interne, 2009 va ramane in istorie drept unul dintre cei mai slabi ani ai pietei de dupa '89 si totodata anul in care agentii de vanzari s-au multumit cu salarii de 200-300 de euro, fata de miile de euro castigate in 2007 si 2008.
Trebuie totusi mentionat ca, spre deosebire de Ungaria, unde in 2009 aproape 30% din dealeri si-au inchis portile din cauza scaderii vanzarilor, in Romania s-au inchis doar showroomurile amplasate la parter de bloc, dependente exclusiv de activitatea de vanzari si nu si de service.
Exporturile insa au inflorit: productia Dacia din acest an a urcat la aproape 300.000 de masini, din care exporturile au reprezentat 85%. 2009 a fost primul an cand Romania nu a mai fost prima piata pentru Dacia, nici macar a doua, ci s-a clasat pe locul al treilea dupa Germania si Franta.
Programele "Rabla" din Europa, si in special cel german, nu au salvat doar Dacia, ci si importatorii, care au reexportat masini, adica le-au revandut catre dealerii din Europa de Vest.
Tot in 2009 a repornit si uzina auto din Craiova, de aceasta data sub emblema Ford. La anul, in vara, va intra in fabricatie un nou model de clasa mica.
Potrivit estimarii dealerilor, in 2010 in cel mai bun caz vanzarile se vor mentine la acelasi nivel ca si in 2009. Majoritatea se asteapta la o continuare a declinului de cel putin zece procente. Pe de alta parte, Dacia va lansa Duster, primul SUV din istoria marcii, in timp ce Ford va incepe productia de autoturisme la Craiova.
Cititi si:
Politica: Sub semnul alegerilor
Macroeconomie: Anul recesiunii
Banci: Anul in care banii au devenit mai scumpi
Asigurari si pensii: Fara pierderi
Bursa: Reteta banilor usori nu mai functioneaza
Consultanta: Anul paradoxurilor
Companiile energetice au pierdut din greutate
Petrol si carburanti: Minus 20%
Farma: Anul surprizelor neplacute
Industria alimentara: Consum redus
Agricultura: 2009, anul nefericirii
Retail si distributie: Comert cu surprize
Textile: Anul extremelor - unii s-au extins, altii au inchis
Resurse umane: Anul concedierilor
Internet si IT: "A fost cel mai greu an"
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro