Previziuni de la liderul pieţei: firmele mici continuă să dispară, clienţii mari sunt tot mai prudenţi
Din poziţia de director al diviziei de vehicule comerciale uşoare a Mercedes-Benz, Ioana Lemnaru, una dintre cele mai puternice femei din piaţa auto locală, observă că mediul de afaceri românesc se schimbă de la un an la altul.
Ioana Lemnaru este una din eroinele Catalogului "200 cele mai puternice femei din business", care va fi lansat în curând, si ale galei "Woman in Power" (19 martie 2014).
"Firmele mici continuă să dispară, clienţii mari sunt tot mai prudenţi, iar prognozele precise legate de vânzări pot trece cu greu de trei luni. Nu cred că cineva din branşa mea poate să spună astăzi cum vor sta lucrurile la sfârşitul anului. E prea devreme.„, spune Ioana Lemnaru. Dincolo de creşterea economică precară, divizia pe care o conduce este influenţată şi de licitaţiile de trasee pentru transportul de persoane care ar putea avea loc în toamnă şi iarnă, la fel cum s-a întâmplat şi în anul precedent, când sute de unităţi noi au luat drumul transportatorilor din judeţele ţării.
Actualele licenţe pentru traseele judeţene au valabilitate până la sfârşitul acestui an, iar criteriul vechimii pe traseu, decisiv pentru atribuirea contractelor, ar putea fi eliminat, potrivit informaţiilor din piaţă. Preţul face în continuare diferenţa în momentul achiziţiei, însă în funcţie de tipologia clienţilor. Dacă la transportatori, unde lupta se dispută în doi între Mercedes-Benz şi Volkswagen, preţul şi brandul contează mai mult, în sectorul de distribuţie, dincolo de eventualele discounturi, clienţii sunt atenţi şi la serviciile suplimentare pe care le pot oferi dealerii, precum garanţie extinsă, pachet de service sau produse financiare.
Diferenţa se explică, spune Lemnaru, prin faptul că pentru firmele de transport de persoane managementul costurilor nu a devenit atât de important ca în cazul celor de distribuţie, unde cele mai multe companii sunt firme româneşti care activează la nivel naţional sau multinaţionale care fac în momentul achiziţiei calcule legate nu doar de preţul maşinii, ci şi de cheltuielile care apar în timpul folosirii acesteia.
Pe de cealaltă parte, firmele de maxi-taxi care activează, de regulă, la nivel judeţean sau regional „s-au mai schimbat, unii au murit, alţii au crescut, poate în top trei sau top cinci nu mai sunt cei care erau în 2008„. Cele circa 1.650 de unităţi vândute în 2012 s-au împărţit în mod egal între cele două segmente de clienţi, potrivit datelor furnizate de Mercedes-Benz România. Compania a raportat pentru anul trecut o cotă de piaţă de 26%, ceea ce o clasează pe primul loc în segmentele sub 3,5 tone şi 3,5 - 7,5 tone.
Pe piaţa auto din România, la fiecare maşină nou-vândută se comercializează în acest segment alte şapte la mâna a doua. Potrivit managerului, argumentele pentru care un client care transportă marfă ar trebui să aleagă o maşină nouă şi nu una second-hand, care are avantajul clar al preţului mai mic, sunt valoarea de revânzare mare, garanţia extinsă de trei ani, fără limită de kilometri, menită să scadă din costurile de întreţinere, consumul mai mic de combustibil: „Pot să găsesc o sută de motive pentru care e mai avantajos să cumperi o flotă nouă„.
În portofoliul companiei au intrat în ultimele luni două noi modele. Pariul întârziat al grupului Daimler, modelul Mercedes-Benz Citan, autoutilitara de dimensiuni mici fabricată în parteneriat cu francezii de la Renault, menită să acopere şi plaja micilor clienţi de tip IMM, a ajuns şi în România. Pe o piaţă în care regulile sunt făcute de Dacia Logan, Renault Kangoo, Peugeot Partner, Fiat Doblo şi Volkswagen Caddy, vânzările lui Citan nu vor depăşi o sută de unităţi în 2013.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro