Vanzarile auto au trecut in marsarier
Ultimele luni ale anului trecut au lovit in plin piata auto locala, dupa ce prima jumatate a anului alimentase sperantele de stabilizare a vanzarilor la peste 400.000 sau chiar 500.000 de masini anual. Cine a facut bani si cine a pierdut?
Scaderea brusca, la aproximativ jumatate, a vanzarilor de masini incepand din toamna, reorientarea clientelei dinspre modelele diesel, bine dotate, catre cele de baza si nu in ultimul rand campaniile puternice de discounturi au remodelat rezultatele financiare ale dealerilor si importatorilor de masini. „Piata auto s-a prabusit brusc in octombrie 2008. Stocul de autovehicule noi a crescut si, implicit au crescut costurile cu finantarea acestui stoc”, incearca o explicatie Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz Romania, pentru pierderile pe care compania le-a inregistrat anul trecut.
Daca adaugam si faptul ca multe masini fusesera importate (si platite de dealeri) in momentul in care moneda locala era puternica, dar vanzarea (si incasarea banilor de la clienti) s-a facut cateva luni mai tarziu, la o diferenta de curs de pana la 10%-15%, atunci pare mai usor de inteles de ce tot mai multi importatori si dealeri si-au diminuat accelerat profiturile anul trecut sau chiar au trecut pe pierderi, asa cum reiese din datele disponibile pe site-ul Ministerului de Finante. Practic, la nivelul anului 2008 trei dintre primele zece companii auto au inregistrat pierderi - Ford Romania (fosta fabrica Automobile Craiova preluata de Ford), Mercedes-Benz Romania si Toyota Romania.
Cel mai surprinzator pare cazul Toyota, care pana in ultima parte a anului trecut inregistra printre cele mai mari cresteri din piata, dar care a incheiat anul 2008 cu o pierdere de aproximativ 2,1 milioane de euro, in conditiile in care vanzarile companiei au scazut cu 5% la 9.063 de unitati. Caderea a continuat si anul acesta, cand, la nivelul primelor sapte luni, vanzarile marcii nipone au inregistrat un declin de aproape 70% fata de situatia din urma cu un an. Poate singura companie care a performat in prima jumatate a acestui an a fost producatorul local Dacia, care a realizat un profit mai mare decat anul trecut, potrivit vicepresedintelui Constantin Stroe.
Dar rezultatele Dacia nu au venit ca urmare a vanzarilor din Romania, ci mai ales pe fondul cererilor foarte mari de masini din vestul Europei, ca urmare a programelor de sustinere a pietei auto prin prime de casare derulate de guvernele din aceste state. Cererile mari determinasera cresterea productiei uzinei de la Mioveni de la 1.085 de masini pe zi in primele luni ale anului, la 1.340 de unitati in prezent. Dacia fusese si anul trecut unul dintre performerii industriei auto si a economiei romanesti in ansamblu, realizand afaceri de peste 2 miliarde de euro si un profit net de peste 60 de milioane de euro. Pentru prima data in ultimii ani profitul Dacia a fost mai mic decat cel realizat de cel mai mare importator local, Porsche Romania, care la afaceri de aproximativ un miliard de euro a castigat peste 70 de milioane de euro. "Dacia obtine profit atat din vanzarile din Romania, cat si cele din Europa de Vest, dar si din colectiile de CKD-uri (componente destinate a fi asamblate in alte fabrici – n. red.) pe care le vinde la uzinele Renault din Rusia, spre exemplu.
Pe de alta parte, Porsche Romania vinde numai pe piata locala", spune Marius Carp, analist al pietei auto, care a detinut anterior functia de director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). El considera ca cele doua companii nu se pot compara din punct de vedere al rezultatelor deoarece activeaza pe doua segmente diferite. Spre exemplu, in Porsche Romania obtine profit inclusiv din activitati de aftersales si comercializeaza de la automobile din segmentul inferior de pret, precum VW Polo sau Skoda Fabia si pana la modelele de peste 100.000 de euro precum Porsche, Audi sau Bentley.
Chiar si asa, statisticile raman valabile, cele doua companii fiind printre cele mai profitabile din Romania, chiar daca anul 2008 a adus primele semne de criza in industria auto romaneasca. Iar situatia pare ca nu se va repeta in acest an, cel putin nu in cazul dealerilor de masini, confurntati in primele sapte luni cu scaderea cu cu 54% a vanzarilor de autoturisme si peste 70% a celor de autoutilitare. „Cu acest declin istoric piata romaneasca sufera mai mult decat marile piete europene, cu cateva mici exceptii cum ar fi Tarile Baltice. Va dura mai mult decat in majoritatea pietelor europene pana cand companiile auto din Romania isi vor recastiga profiturile”, sustine Grewe.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro