Cum a ajuns un ghid turistic să conducă un business de 37 de milioane de euro pe an
Absolvent de drept, fost ghid montan şi alpinist, îmbrăcat mai mereu în costum şi cravată, dar cu coadă, vorbind despre afaceri, dar şi despre filosofie, istorie, religie şi ezoterism, Cristian Pandel este o prezenţă insolită printre proprietarii de agenţii de turism. Citeşte cel puţin o carte pe săptămână, stă în fiecare zi o oră singur pentru a medita şi în acelaşi timp este lider pe cel mai riscant segment al turismului - zborurile charter.
DEŞI DEŢINE UNA DINTRE PRIMELE TREI AGENŢII DE TURISM DIN ROMÂNIA DIN PUNCT DE VEDERE AL VOLUMULUI AFACERILOR, la 37 de ani, Cristian Pandel crede că mai are multe de învăţat în domeniu, chiar şi de la cei de vârsta lui. Unul dintre modelele sale de business este proprietarul unei agenţii de turism din Polonia cu care se întâlnea în expediţii pe munte la sfârşitul anilor '90, când ambii aveau firmele deschise de 1-2 ani. Acum, Christian Tour are un rulaj de 37 de milioane de euro pe an, iar polonezul de peste 300 de milioane de euro. "El mai merge încă pe munte, dar eu am renunţat."
Pe munte nu mai merge de când au început să ia amploare afacerile agenţiei, adică din 2005-2006. "De prin 2001 am lăsat-o mai moale, dar am mai mers 3-4 ani. Am renunţat să fiu şeful şcolii de ghizi pe care am înfiinţat-o şi am devenit doar instructor şi apoi m-am ocupat doar de agenţie." Cu alpinismul a început de copil. În 2002 a fost în expediţie pe muntele Ararat, apoi pe Mont Blanc. Pandel spune că muntele l-a format puţin altfel şi l-a făcut să fie calm şi să aibă sânge rece în afaceri. "Atunci când faci chartere şi poţi să pierzi poate câteva sute de mii de euro pe zi, trebuie să ai sânge rece ca un chirurg. Puţini au curajul să dezvolte chartere. Să ţii peste 20 de zboruri pe săptămână timp de 20 de săptămâni nu e uşor", afirmă el.
DACĂ UN ZBOR E GOL, la o singură cursă o agenţie poate pierde 20-30.000 de euro. Şeful Christian Tour spune că într-o astfel de situaţie el ar pierde cel puţin 100.000 de euro, pentru că fiind turoperator, adică cel care a creat pachetul turistic, a cumpărat deja şi cazarea pentru turiştii care n-au mai mers. De la un grad de ocupare de 70-75% în jos operatorul de charter începe să piardă bani. Dacă avionul este ocupat mai mult de 80% se câştigă destul de bine.
La Ministerul Finanţelor, Christian Tour, ca şi alţi turoperatori, este înregistrat doar cu comisionul perceput, nu cu întregul volum al afacerilor, cum se întâmplă în cazul celor mai multe agenţii mari. Însă jucătorii din piaţă ştiu că este unul dintre cei mai puternici, al treilea ca volum al afacerilor, după Happy Tour şi Eximtur. Chiar dacă a ajuns în top cu agenţia, visul lui Cristian Pandel este să facă management hotelier. Şi-a propus să închirieze hoteluri în zonele în care trimite cei mai mulţi turişti, adică în Grecia. Astfel, este în discuţii pentru preluarea managementului unor hoteluri în Zakynthos, Corfu şi Creta, care să fie transformate în cluburi româneşti, cu muzică românească, destinate exclusiv turiştilor români. Primul dintre ele va fi inaugurat anul viitor.
Pandel a preluat anul trecut şi agenţiile de turism Europa Travel şi Bibi Touring, astfel că la afacerile de 37 de milioane li se adaugă alte şase milioane de euro, reprezentând rulajul Europa Travel, plus trei milioane, aportul Bibi Touring. Grosul afacerilor Christian Tour îl reprezintă turismul extern, iar cele mai vândute destinaţii au fost Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria şi Muntenegru. Din 2013 grupul nou creat de Cristian Pandel va intra "foarte puternic" pe turismul intern - litoral, munte şi deltă. Turistul român, spune omul de afaceri, s-a format în ultimii zece ani, a pornit cu autocarul, a învăţat să meargă de la o vilă la un hotel mai bun, apoi a încercat timid un zbor cu avionul şi a învăţat ca de la trei stele să meargă la cinci. În catalogul Christian Tour din 2012 au fost mai multe oferte pentru hoteluri de cinci stele decât de trei. "Christian Tour a început low-cost, foarte ieftin, dar acum am ajuns la medie. Românul îşi doreşte ca singura vacanţă pe care o are pe an să fie specială. Noi, când am cumpărat Europa Travel, am lăsat loc pentru low-cost, la 2-3 stele, iar noi am venit cu trei stele plus şi 4-5 stele. Europa Travel are o medie de pachet de 300 de euro, iar noi avem media 5-600 de euro. Pegas, divizia noastră de lux, are o medie de 8-900 de euro pe pachet", explică Pandel.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro