EXCLUSIV: Cei mai buni bucatari din lume: Jamie Oliver vs. Ferran Adrià (elBulli)
Au afaceri cumulate de peste 100 de milioane de euro si faima internationala, dar abordeaza experienta culinara distinct. Desi aparent lupta cu aceleasi arme, Jamie Oliver si Ferran Adrià sunt cat se poate de diferiti si reprezinta doua tabere aflate in razboi: -“chef-ul vedeta” si “chef-ul Michelin”. BUSINESS Magazin i-a vizitat pe amandoi.
Jamie Oliver si Ferran Adrià sunt doua nume care si-au construit numele si averea in bucatarie, dar dupa retete cat se poate de diferite. Oliver a demonstrat ca nu ai nevoie de stele Michelin pentru faima internationala si profit, iar Adrià este exemplul clar ca recunoasterea Michelin nu garanteaza si succesul in afaceri. BUSINESS Magazin a calatorit la Fifteen si elBulli, locurile care i-au facut celebri, si a descoperit ingredientele secrete din spatele fiecarui chef vedeta.
Despre Jamie Oliver se spune ca are o avere de 65 de milioane de lire sterline. Conduce o companie cu 5.000 de angajati si are afaceri in mai multe domenii, de la productie de televiziune pana la businessuri legate, normal, de mancare - o linie proprie de ustensile de bucatarie, magazinele Recipease, cuptoare din lut, iar in 2010 a deschis si o companie de catering, Jamie Oliver's Fabulous Feasts.
Bucatarul, care a devenit faimos in urma cu 11 ani datorita seriei Naked Chef, a angajat 4.000 de oameni numai in ultimele 18 luni, desi economia trece printr-o perioada grea. Nu are stele Michelin, iar succesul sau a fost adesea contestat de bucatarii de lux posesori de stele, dar a castigat un public fidel datorita bucuriei pe care o degaja atunci cand gateste, dar si dupa promovarea programului care sustinea alimentatia corecta in scolile din Marea Britanie.
Pe de alta parte, Ferran Adrià, posesor a trei stele Michelin, a transformat mersul la restaurant intr-o experienta cu totul speciala si elBulli in cel mai bun restaurant din lume (cinci ani la rand locul intai in topul restaurantelor, desi anul acesta a fost detronat de Noma din Danemarca).
Catalanul, dupa cum a declarat in exclusivitate pentru BUSINESS Magazin, primeste in jur de doua milioane de cereri pentru cele 8.000 de locuri disponibile in sase luni, cat timp este deschis restaurantul, iar rezervarile se fac intr-o singura zi in luna ianuarie. Si totusi, restaurantul functioneaza in pierdere, dar este in acelasi timp, indirect, generator de milioane de euro, pentru ca brandul a fost folosit pentru diferite produse. A fost creat un set de cataloage care vorbesc despre secretele restaurantului, lansate la editura proprie, carti de bucate, un lant de restaurante fast food si o marca proprie de ulei de masline. In plus, Adrià are o colectie de haine pentru bucatarie, create impreuna cu Armand Basi, si o gama proprie de vesela.
Insa anul acesta Adrià a anuntat ca se gandeste sa ia o pauza de doi ani, incepand din 2011, si imediat au aparut speculatii ca de fapt restaurantul va fi inchis definitiv. Catalanul a infirmat zvonurile, sustinand ca are nevoie pur si simplu de o pauza. Intre timp s-a sugerat ca in locul elBulli se va deschide o academie culinara sau un laborator de cercetare, dar nimic nu a fost confirmat oficial.
Ce-i drept, Adrià dadea semne vizibile de oboseala si in interviul cu BUSINESS Magazin, spunand ca, in ultimii zece ani, absolut fiecare zi din viata i-a fost programata din cauza fenomenului elBulli. Un an din viata lui Adrià este impartit foarte clar in doua: sase luni, din aprilie si pana in septembrie, gateste chiar si 14 ore pe zi la elBulli, iar celelalte sase luni le imparte intre munca din laboratorul din Barcelona si calatorii. "Viata mea nu este formata ca aceea a unei persoane normale, dupa ciclul munca-vacanta. Jumatatea de an in care restaurantul este inchis este mai dificila decat jumatatea in care gatesc", spunea Adrià, aranjandu-si sortul patat cu cine stie ce sos minune.
Oliver si Adrià sunt pana la urma doi oameni de afaceri, dar fiecare si-a stabilit nivelul pana la care permite principiilor de business sa intre in bucatarie. Abordarea experientei gourmet este evidenta la o simpla masa in restaurantele cu care si-au asociat numele.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro