Anul 2009 pare sa fi devenit anul ofertelor-surpriza in turism: au intrat in joc atat operatorii aerieni, cat si agentiile de turism.
Cand Ziarul Financiar anunta in luna martie ca Tarom a lansat o oferta-soc - 50 de euro dus-intors (fara taxe) pentru destinatiile externe si 24 de euro pentru destinatiile interne - stirea intra in topul celor mai citite subiecte, numai pe site fiind accesata de 24.000 de ori.
Tarom isi schimba politica de marketing, intr-o incercare de a atrage mai multi clienti si de a creste gradul de ocupare a aeronavelor. Pentru calatori, aceasta a insemnat bilete la preturi mai mici decat a practicat operatorul aerian vreodata. De exemplu, un bilet dus-intors pentru destinatia Bucuresti-Roma costa 145 de euro, cu toate taxele incluse (50 de euro fara taxe de aeroport), in timp ce la o cursa a operatorului low-cost Wizz-Air cu plecare in 23 aprilie si intoarcere la 28 aprilie, biletul costa 116 euro, cu toate taxele incluse.
In ultima perioada ofertele de pret pentru bilete de avion si pachete turistice au ajuns la ordinea zilei, iar majoritatea operatorilor aerieni si a agentiilor de turism au intrat in hora preturilor reduse. Reprezentantii grupului Eurolines spun ca majoritatea ofertelor de bilete de avion sunt pentru Anglia, Franta, Spania si Italia. De exemplu, compania Air France a lansat luna trecuta o promotie speciala pentru Paris, la pretul de 167 de euro cu toate taxele incluse (pentru rezervarile efectuate online). Pentru Amsterdam, compania KLM a avut o oferta de 199 de euro in aceleasi conditii. Operatorul german Lufthansa vinde bilete de avion pentru Milano, Frankfurt, München si Düsseldorf la preturi care pornesc de la 99 de euro cu toate taxele incluse. Londra, considerata una dintre cele mai scumpe destinatii din Europa, a devenit mai accesibila, in perioada 7-28 aprilie, datorita ofertei British Airways, 118 euro un bilet dus. Companiile au lansat bilete atractive si pentru zborurile intercontinentale. British Airways a inclus in oferta sa opt destinatii, printre care Washington, Miami, Houston si Phoenix, toate fiind disponibile pentru rezervarile facute in perioada 7-13 aprilie si pentru calatorii programate in perioada 7 aprilie - 30 septembrie 2009.
Air France are tarife promotionale pentru New York (508 euro), Miami (523 de euro si Atlanta (531 de euro). Preturile s-au injumatatit chiar si la clasa business. Lufthansa vinde un bilet pentru clasa business la Milano cu 504 euro, iar British Airways a lansat promotia “Cumpara un bilet si primesti unul gratis” la clasa business de calatorii peste ocean, Club World. Oferta a fost disponibila pentru o perioada limitata si a inclus patru destinatii transatlantice - Shanghai (3.172 de euro), Barbados (3.262 de euro), Tokio (2.904 euro) si Delhi (2.724 de euro), fiind continuata in urmatoarea saptamana pentru alte 21 de destinatii din SUA si Canada. “In contextul financiar curent din Europa, competitia intre liniile aeriene a transformat aceasta perioada intr-una favorabila pentru calatorii, avand in vedere ca multi furnizori au ales sa scada preturile pentru a atrage un numar mai mare de pasageri”, spune Emil Delibashev, director comercial pentru regiunea Balcani la British Airways.
In hora ofertelor speciale au intrat si agentiile de turism. “Exista o varietate foarte mare de oferte atractive, gen sejur gratuit pentru copii pana in 12 ani (sau chiar pentru toti minorii daca sunt insotiti de familie) sau fiecare al 40-lea pachet turistic pe o destinatie facut cadou”, spune Traian Badulescu, consilier de presa la Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT). De exemplu, operatorul Nova Travel, care face parte din grupul Eurolines, a lansat recent oferta “Plateste 1, merg 2” pentru trei hoteluri, pentru prima saptamana a lunii iunie, pe litoralul romanesc. “Romania a crescut foarte mult in ceea ce priveste ofertele speciale, dar la fel de bine sustinute sunt Bulgaria, Turcia, Grecia, Spania, Egipt si Tunisia, cele mai solicitate destinatii de catre turistii romani”, adauga Badulescu.
Efectele asupra vanzarilor au fost imediate. “Cele mai recente analize arata ca gradul de incarcare a aeronavelor Tarom a crescut in luna aprilie la 53% fata de gradul mediu de incarcare pentru lunile ianuarie-martie, care a fost de 45,6%”, au declarat reprezentantii companiei pentru BUSINESS Magazin, adaugand ca nu s-a incheiat insa centralizarea datelor. Tarom spune ca in total a vandut 85.000 de bilete incluse in ofertele promotionale. Inainte de lansarea acestor oferte, in primele trei luni ale anului, operatorul roman avea cel mai redus grad de ocupare dintre membrii Asociatiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). Dintre concurentii din zona, Malev inregistrase un grad de ocupare de 53%, Czech Airlines 53% si Ukraine International Airlines 50% in aceeasi perioada. De altfel, toate companiile internationale care opereaza in Romania au anuntat cresteri datorate ofertelor, desi datele exacte raman confidentiale.
Avalansa de oferte speciale ii pune la incercare pe turisti, care se intreaba cand este cel mai bun (si mai ieftin) moment pentru cumpararea pachetului de vacanta.
“Primele reguli in acest joc sunt sa planuiesti cu mai mult timp inainte, sa iti organizezi un traseu simplu, sa calatoresti in zile mai putin populare si la ore de zbor mai putin frecventate si, desigur, sa faci tot posibilul sa eviti schimbari de ultim minut”, considera Delibashev de la British Airways.