3D-ul merge mai departe: urmeaza televiziunile
Dupa filme, ziare, jocuri si console, a venit vremea televiziunii sa treaca la tehnologia 3D. Un prim pas in acest sens a fost facut prin lansarea a patru sateliti pentru transmisia 3D, unul dintre ei fiind destinat Europei de Est. Inseamna asta ca, dupa ce abia ne-am obisnuit sa vedem filme in HD la televizor, trebuie sa ne asteptam si la programe 3D?
"In tinerete am fost sportiv profesionist. Nu trebuia sa-mi omor competitorii, ci sa-i inving. Asta vreau sa fac si acum", spune zambind Norbert Hoelzle, Senior Vice President & Chief Commercial Officer, vorbind de strategia companiei SES Astra pentru urmatorii ani. Compania, care detine 44 de sateliti in toata lumea si controleaza principalul sistem de sateliti din tarile nordice si baltice, si-a propus sa-si dubleze veniturile in urmatoarele 24 de luni in Europa de Est. Primul pas catre acest obiectiv a fost facut prin lansarea a patru noi sateliti, unul dintre ei acoperind zona Europei de Est si fiind destinat Romaniei, Ucrainei si Bulgariei si altor tari din regiune.
Potrivit lui Hoelzle, crearea si lansarea unui satelit costa in jur de un miliard de euro, pret care include materialele, asigurarea si comenzile. "Cel mai mare cost este cel cu materialele din care satelitul este facut, iar mai apoi cel cu lansarea si asigurarea acestuia. Spre exemplu, cel pentru Europa de Est a costat in jur de 1,5 miliarde de euro si este special creat pentru transmisia HD si 3D", a adaugat Hoelzle, cu precizarea ca un satelit sufera schimbari majore pentru a putea transmite 3D. Vicepresedintele SES Astra precizeaza insa ca, daca in tari precum Franta, Germania sau Marea Britanie introducerea retelei 3D va fi mai rapida, pentru Romania vom mai avea de asteptat cativa ani buni.
De aceeasi parere este si Mihai Ursoi, director general al SES Astra Romania, care spune ca in acest moment este prematur sa vorbim de televiziune 3D in Romania. Desi exista echipamente capabile sa receptioneze un astfel de semnal, iar vanzarile au depasit asteptarile producatorilor, realizarea de programe TV in format 3D in Romania se afla in stadiul de proiect, si asta doar in cadrul statiilor mari de televiziune.
"Mai departe, chiar daca sa zicem ca in urmatorii ani va exista continut romanesc de televiziune 3D, problema cea mai mare va fi de fapt modul lui de distributie", adauga Ursoi. Deocamdata, televiziunile din Romania se gandesc sa produca si sa distribuie continut HD, dar pana acum doar grupul CME, proprietarul Pro TV, si TVR au si facut acest lucru. La nivel european, numarul canalelor HD se va tripla in urmatorii trei ani, potrivit companiei de cercetare Euroconsult, ajungand de la 180 la peste 600 de posturi. Tehnologia HD este in prezent o tehnologie mai accesibila consumatorilor romani decat 3D si o etapa importanta pe care trebuie sa o parcurgem pana la trecerea la 3D.
"Parerea mea este ca televiziunea 3D va incepe sa se dezvolte intr-adevar cand televiziunea HD va deveni standard, iar costul de productie 3D va deveni marginal", crede Ursoi. Unul dintre cele mai mari impedimente in calea televiziunii 3D in Romania este infrastructura, plus lipsa televizoarelor compatibile. "In urmatorii ani insa, preturile televizoarelor compatibile 3D vor scadea in toata lumea, asa incat, in urmatorii cinci ani, pretul unui televizor 3D va fi la fel ca acela al unui televizor HD", sustine Norbert Hoelzle.
Dintre toate mediile de informare in masa, televiziunea s-a dezvoltat cel mai rapid in ultimii ani. Odata cu aducerea pe piata din Romania a noilor tehnologii digitale si a ofertelor operatorilor de cablu si DTH (operatori care transmit prin satelit), televiziunea s-a schimbat. Pe de o parte, razboiul preturilor dintre platformele DTH sau de cablu se rasfrange negativ asupra veniturilor televiziunilor cu plata, ceea ce inseamna ca au mai putini bani pentru programe de buna calitate. Pe de alta parte, avem din ce in ce mai multe canale transmise in format HD, ofertele cablistilor si ale operatorilor de DTH se intrec in a oferi continut de inalta definitie (local si international), in consecinta tendinta este de migrare catre noi tehnologii, atat de emisie, cat si de receptie. "In general, pentru viitor, ma astept ca fenomenul de fragmentare a pietei de televiziune sa continue cu nise pentru aproape orice domeniu de interes social, economic sau cultural", spune Ursoi.
Biroul din Bucuresti este singurul pe care SES Astra il are in zona balcanica, iar Romania joaca un rol important in strategia de dezvoltare a companiei, deoarece are numerosi clienti cunoscuti si exista perspective reale de crestere a cotei de piata. De asemenea, pe plan local compania are un contract cu Digital Cable Systems, operatorul platformei digitale AKTA.
La nivel mondial, anul trecut, SES Astra a avut venituri de 1,7 miliarde de euro si un profit net de 470 de milioane de euro. Pentru urmatorii doi ani, compania se asteapta la o crestere anuala de 5%. In ce priveste situatia economica actuala, vicepresedintele Hoelzle afirma ca, pentru SES Astra, contractele pe termen lung sunt colacul de salvare. "Un contract de inceput, cu o companie pe care nu am mai avut-o in portofoliu, se face pe o perioada de trei, cinci ani, iar clientii stabili si vechi au contracte cuprinse intre zece si 15 ani", explica Norbert Hoelzle.
In plus, oamenii au mai putini bani in perioada de criza si petrec mai mult timp acasa in fata televizorului si a computerului. "Nu e adevarat ca oamenii prefera computerul in defavoarea TV-ului. Ei folosesc ambele sisteme si eu cred ca in perioada urmatoare vom vedea foarte multe sinergii si similaritati de oferte intre internet si TV."
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro