AI-ul schimbă regulile jocului în industria IT din România

Autor: Ioana Niţă Postat la 02 august 2024 118 afişări

Industria IT din România traversează o perioadă de transformare importantă. Datele recente indică o scădere a proiectelor de outsourcing din pieţele tradiţionale, în paralel cu o creştere a concurenţei din ţări cu costuri mai reduse. În acest context, inteligenţa artificială (AI) este un factor disruptiv major. Avaelgo, o companie de IT din Timişoara, oferă o perspectivă relevantă asupra acestei tranziţii.

Conform CEO-ului Mihai Tătăran, firma a înregistrat o schimbare notabilă în dinamica pieţei muncii: în 2024, pentru aceleaşi poziţii deschise, au primit semnificativ mai multe CV-uri, cu aşteptări salariale reduse comparativ cu anul precedent. În paralel, Avaelgo raportează o creştere a proiectelor bazate pe AI. Din aprilie 2024, compania a fost implicată în şase astfel de iniţiative, inclusiv un proiect pilot cu o instituţie publică centrală pentru implementarea unui asistent AI în completarea formularelor online. Aceste evoluţii sugerează o posibilă reconfigurare a industriei IT locale, cu un accent crescut pe inovaţie şi adoptarea tehnologiilor emergente.

Rămâne de urmărit modul în care companiile româneşti vor capitaliza aceste oportunităţi pentru a-şi menţine competitivitatea pe plan global. „Vedem un fenomen de reducere a proiectelor de outsourcing din zonele clasice, adică America de Nord şi zona de vest a Europei, e un fenomen care a apărut de vreo doi ani de zile şi care s-a accentuat. Americanii au ales, de exemplu să se ducă în America Latină, iar spaţiul germanic e lovit de probleme care ţin de industrie şi de costul energiei, ceea ce a dus la reducerea unor bugete. Suprapus peste fenomenul acesta, observăm o reducere a bugetelor de IT pe fondul unor incertitudini ori a unor repoziţionări în cazul unor businessuri foarte mari“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Mihai Tătăran, CEO al Avaelgo, un furnizor de soluţii IT din Timişoara şi unul dintre partenerii importanţi pe plan local ai gigantului american Microsoft, care a devenit recent parte a IPS Solutions, un grup software cu sediul central în Liechtenstein.

Compania a experimentat asemenea schimbări bruşte de strategie cu unii clienţi din portofoliu, a spus Tătăran. „Noi avem doi clienţi din domenii complet diferite, ambele companii cu cifre de afaceri de miliarde de euro, care şi-au schimbat strategia semnificativ şi atunci au luat tot cash-ul disponibil, reducând foarte mult nişte investiţii sau nişte cheltuieli operaţionale din IT, pentru a îl duce către alte investiţii“. În plus, furnizorii de IT au început să fie concuraţi tot mai puternic de giganţi precum marile companii de consultanţă şi audit, care încep să preia gestiunea IT-ului pentru clienţi, consolidând lista de furnizori. „Un alt fenomen pe care îl vedem de vreo doi ani de este o consolidare a contractelor de IT existente la jucători foarte mari. Adică firme mari şi foarte mari, pe care le ţintim şi noi, sunt abordate de grupurile mari de consultanţă sau de IT, cele cu zeci sau sute de mii de angajaţi cel puţin, şi care agregă toate contractele de IT, practic renunţându-se la nişte furnizori. Şi în cel mai bun caz furnizorul de casă al acelor companii va fi subcontractat la alte preţuri. Acesta e un alt fenomen care acum a început să prindă cheag.“ Peisajul este completat şi de competiţia cu alte ţări, unde tarifele pentru pro­gramatori sunt mai mici. „În acelaşi timp se mai întâmplă un fenomen care are legătură cu discuţia de mai devreme.  Competiţia noastră în multe proiecte sunt alte ţări din zonă care însă lucrează foarte ieftin. Iar când spun din zonă mă duc până la Vietnam, trecând prin Pakistan şi aşa mai departe, care au şi oameni deştepţi, care ştiu limba engleză şi atunci trebuie să luptăm şi cu astfel de fenomene.  Noi trebuie să ne şi reinventăm puţin serviciile pe care le oferim“. Mihai Tătăran spune că e greu de estimat cum va evolua în continuare această situaţie în condiţiile în care industria este afectată şi din alte zone macro „care vin cu o viteză foarte mare, cum ar fi, de exemplu chiar şi inteligenţa artificială. Deci se întâmplă destul de multe, sunt aspecte negative pentru firmele de IT cum suntem şi noi. În acelaşi timp sunt şi nişte oportunităţi care încep să se închege. Încă sunt relativ micuţe financiar, dar se vor contura nişte proiecte serioase în zona de inteligenţă artificială în special“. După o vizită la Redmond, în SUA, la sediul central al Microsoft, Mihai Tătăran spune că s-a convins că lucrurile vor fi schimbate de AI mai rapid decât anticipase. „Anvergura schimbărilor este mult mai mare decât îmi imaginasem. Am venit acasă în primăvară şi le-am zis colegilor: oameni buni, trebuie să ne mişcăm rapid. (...) Astfel că noi am făcut o pivotare către inteligenţa artificială la modul foarte serios“. Decizia a fost luată în contextul în care AI evoluează foarte rapid şi nu există motive să credem că lucrurile se vor schimba, a adăugat Tătăran. „Evoluţia este o îmbunătăţire de 1.000 de ori o dată la 2-3 ani, adică nivelul de eficienţă a unor modele de tip LLM este de 1.000 de ori mai mare o dată la doi ani, ceea ce înseamnă că peste patru ani este de 1 milion de ori mai mare. Despre asta vorbim, de ceva de genul ăsta. Sunt nişte estimări, dar în ultimii patru ani s-au întâmplat şi nu ai niciun motiv să crezi că va decelera treaba asta în următorii 2-3-4 ani. Deci e o revoluţie clar.“ Acest context nou se vede şi în piaţa muncii din IT, unde companiile au acum pe masă mai multe CV-uri atunci când scot joburi pe piaţă, iar pretenţiile salariale au scăzut. „Anul ăsta la recrutare am avut mult mai multe CV-uri pentru aceeaşi poziţie şi cu aşteptări salariale semnificativ mai mici decât acum un an.“ Inginerii software şi companiile de IT trebuie să se adapteze noului context pentru a supravieţui, spune Mihai Tătăran.

„Am avut o discuţie foarte clară şi foarte transparentă ca colegii pentru că şi eu sunt inginer software: ce-a mers 20 de ani nu mai merge acum. Inginerul software nu mai este doar un programator care, noi spuneam aşa într-un mod foarte simplist, mută taskuri din stânga în dreapta într-o unealtă de project management.Inginerul software trebuie să înţeleagă acum ce vrea clientul. Deci dacă vrem să supravieţuim la nivel european şi mondial unde e competiţia noastră, atât ca firme cât şi ca indivizi, trebuie să facem ceva mai mult decât făceam acum un an, doi, asta e foarte clar, în condiţiile în care nu suntem plătiţi mai mult“.   


Rubrica „Start-up Star”

Invitat: Mihai Tătăran, CEO, Avaelgo - furnizor de soluţii de IT din Timişoara

„Noi, ca ţară care nu are o abundenţă de capital să inventeze tehnologii noi, suntem de data aceasta foarte bine poziţionaţi pentru că avem un capital uman destul de bine calificat şi rodat în proiecte complexe în afară. Trebuie să jucăm corect cartea AI, să ne folosim de tehnologia Microsoft sau Google într-un mod foarte deştept pentru a dezvolta produse şi servicii noi.“


Rubrica „Start-up Pitch”

Invitat: Mărioara Mihali, cofondatoare a Rhythm Touch.

Ce face? Dezvoltă o brăţară inteligentă care să ajute persoanele cu deficienţe de auz să perceapă muzica, prin transformarea ritmurilor în vibraţii.

„Împreună cu colegele mele am dezvoltat o brăţară care transformă muzica în vibraţii pentru persoanele cu deficienţe de auz, pentru ca ei să poată să participe la evenimente care implică muzica la festivaluri, la concerte. Brăţara are un microfon care captează muzica din exterior, sunetul e procesat şi după trimis la nişte motoraşe care vibrează pe ritmul muzicii. Scopul este incluziunea - să ajungem cumva la o lume în care persoanele cu deficienţe de auz să poată să participe la orice eveniment care implică muzică.“


Rubrica „Start-up Update”

Invitat: Mihai Dârzan, fondator şi CEO al Procesio – platformă de automatizare a proceselor de business.

Ce e nou? Compania estimează că divizia Procesio va ajunge să genereze anul acesta venituri de un milion de euro, în condiţiile în care a identificat o serie de noi oportunităţi de creştere atât pe plan naţional, cât şi internaţional.

„2023 a fost un an atât foarte plin, cât şi foarte interesant. Cu adevărat, noi am descoperit cum trebuie să vin­dem şi cum trebuie să scalăm în a doua jumătate a anului, mai degrabă aproape în ultimul sfert al anului trecut. Şi de atunci şi încărcarea noastră a crescut foarte mult şi se văd deja şi rezultatele acestei încărcări. La nivel de companie, unde avem cele două divizii de business, partea de power & gas şi partea care se ocupă de Procesio, am închis anul trecut cu 1,6 mil. euro - o cifră care arată atât stabilitatea, cât şi direcţia de creştere pe care le are compania noastră.”

Invitat: Marcel Ionescu, fondator şi CEO, AgriCloud – soluţii IoT pentru agricultură.

Ce e nou? Start-up-ul local se află în plin proces de dezvoltare şi extindere atât pe plan local, unde a reuşit să atragă tot mai mulţi clienţi, cât şi pe plan internaţional, unde şi-a propus să intre în următoarea perioadă pe piaţa din India. Totodată, echipa AgriCloud este implicată şi în recentul proiect anunţat de Guvernul României care presupune dezvoltarea şi producerea unor drone proprii pentru uz militar şi agricol.

„Este extrem de plăcut să observăm cum din ce în ce mai mulţi fermieri care acum un an, un an şi jumătate aveau rezistenţă în adopţia tehnologiei, anul acesta au început să fie foarte deschişi şi s-au întors către noi pentru a începe să implementeze în ferma lor tehnologia. Acum, în momentul în care noi implementăm tehnologia la fermier, este un proces destul de greu, pentru că toţi avem rezistenţă la schimbare şi avem nevoie de noi proceduri de lucru, avem nevoie să privim aceeaşi problemă, care este cultura, din unghiuri diferite.“

Invitat: Alexandru Holicov, fondator şi CEO Adservio – platformă edtech.

Ce e nou? Compania din Iaşi şi-a propus să îşi crească anul acesta businessul cu 50% şi să ajungă astfel la o cifră de afaceri de minimum 3 milioane de euro. Echipa Adservio, care are în prezent 60 de membri, a dezvoltat o serie de noi module, bazate inclusiv pe tehnologia inteligenţei artificiale (AI), care vor fi lansate odată cu începerea noului an şcolar în septembrie.

„Lucrăm de vreo jumătate de an la două module importante pe care o să le lansăm în toamnă aceasta, la începutul noului an şcolar.“


Urmăreşte de luni până vineri emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

ZF IT Generation, emisiune lansată de ZF în noiembrie 2019 şi realizată în prezent împreună cu BCR Innovx, are ca ţintă descoperirea start-up-urilor hi-tech cu idei de produse sau servicii care vor duce la dezvoltarea unei noi generaţii de milionari din IT ai României. După mai bine de 370 de ediţii, emisiunea are un nou format în care adăugăm o serie de rubrici pentru a aduce plus valoare în ecosistemul local de start-up-uri tech – Start-up Pitch, Start-up Update, Start-up Boost, Start-up Star, Investor Watch, Sfatul expertului şi What’s Hot.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.